Angående bjälklaget.
Går det att:
Gjuta alla 20 plintar till samma höjd.
Köra 45x220 på den yttre ramen reglar (bärlinorna?). Längsgående skarva på plint.
Köra 45x195 cc60 på golvbjälkarna. Utan skarv. Fästes i den yttre ramen med balkskor och skruv utifrån. Kortlingar i första och sista fack.
Under varje golvbjälke skruva på en tryckt 22x95 + 3mm chims (masonit) på varje plint, alt hitta tryckt 25x95.
På den yttre ramen skruva på en list 25mm hög invändigt längst ner.
På så sätt borde jag kunna slippa "riktiga" bärlinor under bjälklaget och spara lite höjd.
Cc plintar fortfarande som i inlägget innan. Isolering 195mm.

Vad tror ni om detta?

Hmm. Men det blir ju förståss tokigt. Då fyller ju inte de invändiga plintarna så mkt funktion så vida dem inte hamnar under en golvbjälke. Hmm... :(

Du kan ha 3 plintrader och sätta alla golvbjälkar (45x220) med balkskor men det blir onödigt krångligt, tidsödande och kostsamt bara för att tjäna 220 mm i höjd.
Du bör ha dubbla 45x220 bärlinor även på den mittre plintraden. En stolpe som bär upp en bärande limträbalk bör vila direkt på en plint.

Gjutprocessen var inte så svårt. Det var förarbetet med att gräva diken där plintarna skulle stå. Bygga profiler för att dra linor så man visste hur huset skulle stå, få dem i rätt höjd sedan mäta ut vart varje plint skall stå. Sen valde jag ut en "master" plint som fick fungera som "mått". Jag valde den kortaste plinten, dvs den som stod högst. Mina linor satte jag 20cm över den höjd jag ville ha på plintarna, sen var det bara att mäta hur långa rören skulle vara. I början försökte jag göra profiler på rören så de skulle passa marken men det var jäkligt svårt. Jag började göra enkla formar för att för gjuta en rak platta på de värsta ställena. Borrade ned tre armeringsjärn ca 5-10cm i berget. Byggde upp med plankor runt omkring för att stötta rören. Sen hälde jag i cementen, kontrollerade att den stod rakt, i våg samt rätt höjd från snöret. Några bilder har jag faktiskt inte. Jag hittade ganska bra info i en bok som var utgiven av ICA förlaget. Lycka till!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.