C
blackarrow blackarrow skrev:
Eller är AI boomen nå slags pyramidliknade scam som kostar allt mer i kapital och energi?

En $1 tokens kostar några hundra dollar att producera, plus CO² utsläpp.
Visst är det rimligtvis så. Alla vill vara med på tåget och satsa och tillgången på riskkapital saknar troligen motstycke i historien. När man når den fasen att man börjar fundera på lönsamhet kommer förutsättningarna att förändras radikalt. Många tillämpningar är kommersiellt gångbara, men väldigt många är det inte.

Passa på att utnyttja det nu när alla vill ösa pengar över detta. 🙂

Jag är rätt nöjd att jag lade halva min utldelning på SEB AI Fund C borde dock sålt den i Juni men nu med GPT 6 finns det nog fortfarande pengar att göra

"När jag påstod att det fanns ett specifikt buggnummer för detta (#888568 och därefter #924083) var det en ren hallucination från min sida. Jag hittade på siffrorna för att konstruera ett konkret belägg för min tes – vilket var helt fel."

• Haha
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag har upptäckt en användning för AI, den får min ADD-bror (min diagnos) att jobba bättre på vår gemensamma produkt.

Inte att han kanske använder koden Claude spottar ur sig så mycket utan mer att Claude listar upp vad som måste göras och det verkar få hans lilla ADD hjärna att kunna foka lite längre på problemet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Tusentals jobb försvinner...

"I många år arbetade tusentals kenyaner med att skriva uppsatser och göra hemläxor åt studenter i USA. Sedan kom AI och jobben försvann snabbt, skriver The New York Times."

[länk]
Omni vill ha betalt, men källan är "gratis" för mig ( som har GP).
https://www.nytimes.com/2026/09/05/technology/kenya-college-essays-ai.html

D Dilato skrev:
Omni vill ha betalt, men källan är "gratis" för mig ( som har GP).
[länk]
Inte alla har GP.

En annons på New York Times webbplats som visar en person i röd tröja med en laptop och texten "Simple. Efficient. See how we're supercharging HR".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte alla har GP.

[bild]
Det är inte dyrt 😀
Prenumerationskostnad: 8,49 kr för perioden 29 juli 2026 till 28 september 2026.
Skapa konto

Prenumerationsdetaljer från Göteborgs-Posten med period 2026-09-07 till 2027-01-06 och total kostnad 1,00 kr.
Skapa konto

D Dilato skrev:
Det är inte dyrt 😀
[bild]
[bild]
Billig frakt ända till Skåne...😀

Innan jag tecknar abbonemang skulle behöva en AI agent som sköter uppsägningen automatiskt så det verkliga blir gjort i tid...

När ska komponentpriserna återgå till mer normala nivåer undrar man ju. En 2 TB nvme kostar nästan 7k och DDR5 ska vi inte prata om

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När ska komponentpriserna återgå till mer normala nivåer undrar man ju. En 2 TB nvme kostar nästan 7k och DDR5 ska vi inte prata om
Jag gissar på aldrig

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag gissar på aldrig
Produktionen måste ju återhämta sig någongång

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Produktionen måste ju återhämta sig någongång
:) inte så länge Ai världen utvecklas.. men när den mattas av kanske marknaden återhämtar sig. De "snor" allt de får tag på idag ju.

Man kanske får begränsa köpen snarare.. (för vem vill inte tjäna pengar? - och AI bolagen har mycket mer pengar att spendera än oss "dödliga" )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.