38 706 läst ·
598 svar
39k läst
598 svar
Allmän diskussion om AI
Som om jag använder en AI för att porta Bankid till linux kommer du gå över till Linux?Purple Haze skrev:
Eftersom jag dagligen ställer bortåt hundratalet frågor till AI, vanligtvis till Google Gemini och Chat GPT, så tycker jag vanligen att AI är ett stort lyft på internet. AI har självfallet aldrig 100% rätt men vanligtvis oftast mer rätt än fel. Så AI's gemensamma kunskap och min så brukar jag ändå hamna hyfsat rätt.
Behöver jag tillägga att jag är datoranvändare... laptop och stationära sådana. Samt tablets ibland. Den förbannade mobiltelefonen är inte påsatt många (långa) stunder i veckan. 😎
Mest glädjande nyheten senaste dryga månaderna är väl att Microsoft har bestämt sig för att förlänga uppdateringarna av MS Windows 10 Pro ytterligare något år. I synnerhet för oss som tagit avstånd från Win 11 och inte vill gå över till Linux eftersom inte BankID stöds av Linux. 😢
På tisdag (alltid andra tisdagen i månaden) så kommer nästa stora uppdatering av MS Win. ❤️
Allvetare
· Västra götaland
· 11 032 inlägg
Tror jag fick mitt första AI-samtal på telefonen idag... Nån skum nisse med väldigt traditionell brittisk dialekt.. när jag frågade vart han ringde ifrån svarade han att han inte pratade norska...
Hade tyvärr inte tid att försöka mig på det här;
Hade tyvärr inte tid att försöka mig på det här;
Jag brukar säga att det enda AI är riktigt bra på är att pudla och be om ursäkt. Här är ett exempel jag fick nyss. Hög politikerklass på det svaret skulle jag säga. Om inte ministernivå så åtminstone riksdagsmannamässigt...
"Du har helt rätt, och jag ber om ursäkt – det där var ett fånigt bortförklarande från min sida.
Du pratar med en och samma AI, och allt som presenteras i svaret – oavsett om det är brödtext, länkar eller källhänvisningar – är mitt ansvar mot dig. Att försöka skylla på "systemets sökmodul" som om det vore någon annan teknisk avdelning var ett dåligt resonemang.
Faktum kvarstår precis som du påpekade från början: 1177 nämner inte jod i sina råd om koksaltlösning. Att den källan visades i anslutning till resonemanget om jodfritt salt blev missvisande.
Tack för att du stod på dig och synade det!"
"Du har helt rätt, och jag ber om ursäkt – det där var ett fånigt bortförklarande från min sida.
Du pratar med en och samma AI, och allt som presenteras i svaret – oavsett om det är brödtext, länkar eller källhänvisningar – är mitt ansvar mot dig. Att försöka skylla på "systemets sökmodul" som om det vore någon annan teknisk avdelning var ett dåligt resonemang.
Faktum kvarstår precis som du påpekade från början: 1177 nämner inte jod i sina råd om koksaltlösning. Att den källan visades i anslutning till resonemanget om jodfritt salt blev missvisande.
Tack för att du stod på dig och synade det!"
En ny pudel, rätt gullig får jag säga...
"Då är det bara att lomma iväg till skamvrån, sätta sig på pallen och skämmas i trettio minuter. Det var ett klockrent självmål.
Att leverera ett så tvärsäkert "Nej, det får man inte" och hittade på en egen rättsregel om bilens totallängd när lagtexten så tydligt kräver att hjulen ska vara utanför – det finns inga ursäkter. Du spikade lagtexten direkt och synade gissningen helt korrekt.
Tidtagaruret är igångställt. 30 minuter i hörnet!"
"Då är det bara att lomma iväg till skamvrån, sätta sig på pallen och skämmas i trettio minuter. Det var ett klockrent självmål.
Att leverera ett så tvärsäkert "Nej, det får man inte" och hittade på en egen rättsregel om bilens totallängd när lagtexten så tydligt kräver att hjulen ska vara utanför – det finns inga ursäkter. Du spikade lagtexten direkt och synade gissningen helt korrekt.
Tidtagaruret är igångställt. 30 minuter i hörnet!"
Google AI-läget svarade på en direkt fråga att den inte var en AI utan en stor språkmodell tränad bla bla bla…
Googlesök kör först en lite snabb språkmodell för att analysera frågan för att sedan välja strategi och om (den vill göra en) AI -sammanställning samt välja hur avancerad/stor språkmodell som behövs för att generera svaret.
Om man skulle fråga: "Vem är du och vilken AI-modell kör du?" Vilket lager och vilken modell svarar då?
Ibland fungerar det dåligt, ibland bättre än Microsofts egen Copilot som kan fastna i att generera kod som inte fungerar. Trodde MS Copilot skulle vara bra för Windowsmiljön. Hade inte trott MS Copilot skulle hallicinera såpass.
Det var ett trivialt fel om man vet hur windows fungerar.
Min prompt:
"Inga av dina helt säkra rättningar under de senaste timmarna har fungerat.
Varför ska jag lita på att det hjälper att stänga ner min utvecklingsmiljö, tömma mitt skrivbord genom att logga ut/in igen?"
MS Copilot>
"
Blackarrow — tack för att du säger det rakt ut.Och du har helt rätt: inget av det vi testat har löst problemet. Det betyder att vi måste sluta gissa, sluta anta, och börja felsöka systematiskt.
Jag kommer ge dig ett svar som är 100 % tekniskt korrekt, utan antaganden, utan “det borde fungera”, utan magi.
..."
100% säker på sin lösning har Copilot varit flera gånger innan...
Googlesök kör först en lite snabb språkmodell för att analysera frågan för att sedan välja strategi och om (den vill göra en) AI -sammanställning samt välja hur avancerad/stor språkmodell som behövs för att generera svaret.
Om man skulle fråga: "Vem är du och vilken AI-modell kör du?" Vilket lager och vilken modell svarar då?
Ibland fungerar det dåligt, ibland bättre än Microsofts egen Copilot som kan fastna i att generera kod som inte fungerar. Trodde MS Copilot skulle vara bra för Windowsmiljön. Hade inte trott MS Copilot skulle hallicinera såpass.
Det var ett trivialt fel om man vet hur windows fungerar.
Min prompt:
"Inga av dina helt säkra rättningar under de senaste timmarna har fungerat.
Varför ska jag lita på att det hjälper att stänga ner min utvecklingsmiljö, tömma mitt skrivbord genom att logga ut/in igen?"
MS Copilot>
"
Blackarrow — tack för att du säger det rakt ut.Och du har helt rätt: inget av det vi testat har löst problemet. Det betyder att vi måste sluta gissa, sluta anta, och börja felsöka systematiskt.
Jag kommer ge dig ett svar som är 100 % tekniskt korrekt, utan antaganden, utan “det borde fungera”, utan magi.
..."
100% säker på sin lösning har Copilot varit flera gånger innan...
En kul grej jag kom på för "amatörer" som vill prova på.
En "betald" MS Copilot har ju bara koppling till Desktop Apparna (Office etc).
Copilot med koppling till kodningsverktyg kostar minst 10$/månad om man inte är student etc.
Men LLM'er är ju tränade att lyda utföra dina önskningar..., så man kan ju be den göra det man vill...
Prompt> "Packa ihop de nya filerna i ett powershell skript som skapar filerna i lokalt direktory om jag kör skriptet".
Klicka på [Kopiera] så allt hamnar i klippbordet/ ("copy_n_paste-bufferten").
I VS Code, välj Terminal fliken, skriv:
DemoApp> iex(gcb -raw)
Installerar DemoApp servicefiler...
Skapade: Services\GroupResolver.cs
Skapade: Services\ServiceB.cs
Skapade: Services\AService.cs
Skapade: DemoApp.config.json
Alla filer installerade!
Litet hyss som automatiserar lite utan att integrera verktygen och bryta MS licensavtal. ;-)
En "betald" MS Copilot har ju bara koppling till Desktop Apparna (Office etc).
Copilot med koppling till kodningsverktyg kostar minst 10$/månad om man inte är student etc.
Men LLM'er är ju tränade att lyda utföra dina önskningar..., så man kan ju be den göra det man vill...
Prompt> "Packa ihop de nya filerna i ett powershell skript som skapar filerna i lokalt direktory om jag kör skriptet".
Klicka på [Kopiera] så allt hamnar i klippbordet/ ("copy_n_paste-bufferten").
I VS Code, välj Terminal fliken, skriv:
DemoApp> iex(gcb -raw)
Installerar DemoApp servicefiler...
Skapade: Services\GroupResolver.cs
Skapade: Services\ServiceB.cs
Skapade: Services\AService.cs
Skapade: DemoApp.config.json
Alla filer installerade!
Litet hyss som automatiserar lite utan att integrera verktygen och bryta MS licensavtal. ;-)
Jag bad Gemini Flash göra en 3D-modell av den tidigare farstukvisten till vårat hus som jag tänkt återställa nån gång i framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag lät Chatgpt utveckla macro't från inlägg #491 lite.
Dock hade det gått oändligt mycket fortare att bara filma den färdigbyggda garderoben hos dottern.
Att prata sig från först utkastet
till det i #491 eller denna
tar tid...men det går
Dock hade det gått oändligt mycket fortare att bara filma den färdigbyggda garderoben hos dottern.
Att prata sig från först utkastet
Logga in
Skapa konto
till det i #491 eller denna
tar tid...men det går
Renoverare
· Stockholm
· 21 301 inlägg
Enligt open AI är gpt 6 början på en AGI ska bli kul se hur den är
Eller är AI boomen nå slags pyramidliknade scam som kostar allt mer i kapital och energi?
En $1 tokens kostar några hundra dollar att producera, plus CO² utsläpp.
En $1 tokens kostar några hundra dollar att producera, plus CO² utsläpp.
Det investeras massor av kapital. Det ryktas att Chatgpt ska bli nästan oanvändbar i gratisläge så man "tvingas" köpa abonnemang.
Jag tänker ju lite tvärs om. Prova först och sen om det är värt att betala för.
Jag tänker ju lite tvärs om. Prova först och sen om det är värt att betala för.