38 706 läst ·
598 svar
39k läst
598 svar
Allmän diskussion om AI
Renoverare
· Stockholm
· 21 301 inlägg
Fast priserna på datorkomponenter har ju faktiskt gått upp och ned historisktB b8q skrev:
Uppsägningen gör man lämpligen medans man kommer ihåg, max 14 dagar efter teckning.blackarrow skrev:
Den löper då vidare utan att man behöver bry sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan då se ut så här
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Såklart, men det betyder inte att alla människor sköter sig på en tenta..Alfredo skrev:
Ja, men när man kommer till omtenta.. så har man redan problem med något (kan vara både lite misslyckande i studerandet, svårigheter med förståelse, eller att man misslyckats med något annat längs vägen..).Alfredo skrev:
Om man nu kommer till en omtenta pga att man låtit AI gjort allt jobb innan.. så har man i det stora hela missat vitsen/poängen med att studera (då har man varit där för att festa och få pengar/credits/utbildning för något du inte kan/hanterar eller förtjänar)
AI kan vara ett jättebra hjälpmedel, om man respekterar det för vad det är.. (dvs en extra hjälp) - och använder den för att lära sig själv mer/för att förstå saker - Inte för att den ska göra hela jobbet.
- - -
Efter jag gifte in mig i akademikervärlden (universitets/högskolevärlden) så vågar jag inte gå till doktorn längre utan att kontrollera läkaren (och jag godtar inga mediciner eller vårdplaner utan att själv forska i saken). Det gäller de flesta stora/viktiga områdena (misstänksamhet är uttröttande, det var mycket enklare innan man fick insikt i den världen)
Nu när jag vet hur "fina saker" AI skapar (jag använder den mycket själv..) så är jag inte mindre "paranoid"...
Det finns ett skäl till att jag förespråkar noll tolerans i skolan, hårdare straff (vid fusk av alla de slag), mer närvarotvång och inga "kvoteringar" för att få in "alla" utan att de har betygen/kunskaperna för det.. - allt ska ha en svartvit gräns som alla förstår och respekterar (annars förtjänar nån annan platsen man har). Alla ska/bör inte fortsätta studera.. speciellt inte direkt efter gymnasiet, vissa är inte mogna nog för det.
Fick mig o tänka på en vetenskaplig uppsatstävling (undersökning) som pågår just nu för att kontrollera hur filosofisk AI kan vara.B b8q skrev:
Kan bli intressanta resultat så småningom.
Detta förstår jag inte.Snigla skrev:
Inte alls nödvändigtvis. Detta skiljer sig stort mellan olika utbildningar. Som vinstmaximerande och rationell civilingenjörsstudent är det fullkomligt normalt med lite omtentor då och då, annars lägger man onödigt mycket tid på den enskilda kursen. Betydligt bättre att klämma in fler kurser/riktningar/områden/examina än att fokusera på att aldrig missa en tenta. På exempelvis medicin är det helt andra "normer" för "korrekt" studieteknik.Snigla skrev:
Trådens rubrik till trots har min kommentar ovan absolut inget med AI att göra utan handlar enbart om min syn på det naturliga med lite omtentor på i alla fall vissa utbildningar.Snigla skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 693 inlägg
Vet inte om jag håller med om allt ovan.Snigla skrev:
Såklart, men det betyder inte att alla människor sköter sig på en tenta..
Ja, men när man kommer till omtenta.. så har man redan problem med något (kan vara både lite misslyckande i studerandet, svårigheter med förståelse, eller att man misslyckats med något annat längs vägen..).
Om man nu kommer till en omtenta pga att man låtit AI gjort allt jobb innan.. så har man i det stora hela missat vitsen/poängen med att studera (då har man varit där för att festa och få pengar/credits/utbildning för något du inte kan/hanterar eller förtjänar)
AI kan vara ett jättebra hjälpmedel, om man respekterar det för vad det är.. (dvs en extra hjälp) - och använder den för att lära sig själv mer/för att förstå saker - Inte för att den ska göra hela jobbet.
- - -
Efter jag gifte in mig i akademikervärlden (universitets/högskolevärlden) så vågar jag inte gå till doktorn längre utan att kontrollera läkaren (och jag godtar inga mediciner eller vårdplaner utan att själv forska i saken). Det gäller de flesta stora/viktiga områdena (misstänksamhet är uttröttande, det var mycket enklare innan man fick insikt i den världen)
Nu när jag vet hur "fina saker" AI skapar (jag använder den mycket själv..) så är jag inte mindre "paranoid"...
Det finns ett skäl till att jag förespråkar noll tolerans i skolan, hårdare straff (vid fusk av alla de slag), mer närvarotvång och inga "kvoteringar" för att få in "alla" utan att de har betygen/kunskaperna för det.. - allt ska ha en svartvit gräns som alla förstår och respekterar (annars förtjänar nån annan platsen man har). Alla ska/bör inte fortsätta studera.. speciellt inte direkt efter gymnasiet, vissa är inte mogna nog för det.
Tex är några omtentor sällan en stor varningsklocka. Väldigt många, inkl jag själv, har/hade omtentor då och då.
Antingen för att man satsade på för många kurser eller för att man hade andra saker runtomkring som kanske i någon period tog lite mycket tid. Kan hålla medom att om man behöver en omtenta pga att man inte förstått innehållet utan utnyttjat AI för att göra allt jobb så har man definitivt valt fel "studieteknik" dock
Man kan dock använda AI på rätt sätt för att lära sig mer och snabbare som sagt.
Håller helt med om att fusk inte skall tolereras
Apropå tråden:
Länk till artikeln
Logga in
Skapa konto
Länk till artikeln
Självbyggare
· Stockholm
· 8 693 inlägg
Det finns både sådana varningar och andra mer positiva åsikter.Snigla skrev:
Personligen tror jag inte på en "entitet" som dödar mänskligheten, iaf med dagens tekonlogiM Utan mer på att vi själva tillåter AI att äta upp resurser (vatten, energi) samtidigt osm vi blir mer beroende och förlorar kunskap och oberoende och hamnar ännu mer i olika bubblor som skapar polarisering osv
Renoverare
· Stockholm
· 21 301 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 301 inlägg
Är det singel rank eller dual rank? 4 dual rank kan nog vara tungt om du kör infinity fabric tex 5950xAlfredo skrev:
Jag kör två dual rank stickor 3600 CL14 och det går typ inte pressa ut mer ur Zen 3
edit: måste vara dual rank för att få ihop det
Redigerat:
Dual rank, tydligen... Men här pratar vi om en Intel propp från 2021... Som norrlänning är jag lite eljest och använder järnet mest för att jobba med och inte så mycket som penisförlängare... 😉AndersMalmgren skrev: