B b8q skrev:
Kanske, men har du någon gång sett tillverkare sänka sina priser när de konstaterat att kunderna visade sig villiga att betala det högre priset? Se bara på hur trävarupriserna steg under pandemin, inte gick de tillbaka efteråt, iaf inte märkbart.
Fast priserna på datorkomponenter har ju faktiskt gått upp och ned historiskt

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Billig frakt ända till Skåne...😀

Innan jag tecknar abbonemang skulle behöva en AI agent som sköter uppsägningen automatiskt så det verkliga blir gjort i tid...
Uppsägningen gör man lämpligen medans man kommer ihåg, max 14 dagar efter teckning.
Den löper då vidare utan att man behöver bry sig.

E-postmeddelanden från Ystads Allehanda och Stampen Media om prenumerationsbekräftelser och uppsägningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan då se ut så här

Skärmbild från Göteborgs-Postens webbplats som bekräftar en uppsagd prenumeration med slutdatum 2027-01-07.
Skapa konto

Redigerat:
B b8q skrev:
har du någon gång sett tillverkare sänka sina priser när de konstaterat att kunderna visade sig villiga att betala det högre priset?
På de minen jag pratade om nyss var det definitivt så.

2021-02-22:
Corsair 64GB DDR4 RAM-specifikationer med artikelnummer 5302669 och pris 2867.20, exklusive moms, visas på kvitto.

2023-12-12:
Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean minne, pris exklusive moms: 1599.20.

Priset exklusive moms i båda fallen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Njae, det finns väl skriftliga salstentor fortfarande hoppas jag?
Såklart, men det betyder inte att alla människor sköter sig på en tenta..
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns väl omtentor?
Ja, men när man kommer till omtenta.. så har man redan problem med något (kan vara både lite misslyckande i studerandet, svårigheter med förståelse, eller att man misslyckats med något annat längs vägen..).

Om man nu kommer till en omtenta pga att man låtit AI gjort allt jobb innan.. så har man i det stora hela missat vitsen/poängen med att studera (då har man varit där för att festa och få pengar/credits/utbildning för något du inte kan/hanterar eller förtjänar)

AI kan vara ett jättebra hjälpmedel, om man respekterar det för vad det är.. (dvs en extra hjälp) - och använder den för att lära sig själv mer/för att förstå saker - Inte för att den ska göra hela jobbet.

- - -

Efter jag gifte in mig i akademikervärlden (universitets/högskolevärlden) så vågar jag inte gå till doktorn längre utan att kontrollera läkaren (och jag godtar inga mediciner eller vårdplaner utan att själv forska i saken). Det gäller de flesta stora/viktiga områdena (misstänksamhet är uttröttande, det var mycket enklare innan man fick insikt i den världen)

Nu när jag vet hur "fina saker" AI skapar (jag använder den mycket själv..) så är jag inte mindre "paranoid"...

Det finns ett skäl till att jag förespråkar noll tolerans i skolan, hårdare straff (vid fusk av alla de slag), mer närvarotvång och inga "kvoteringar" för att få in "alla" utan att de har betygen/kunskaperna för det.. - allt ska ha en svartvit gräns som alla förstår och respekterar (annars förtjänar nån annan platsen man har). Alla ska/bör inte fortsätta studera.. speciellt inte direkt efter gymnasiet, vissa är inte mogna nog för det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är därför lärare börjat med omvända uppgifter, typ: ”Be en AI skriva en uppsats om Gustav Vasa på 3000 ord. Leta sedan rätt på alla misstag som AI gjort och redogör för dessa”.
Fick mig o tänka på en vetenskaplig uppsatstävling (undersökning) som pågår just nu för att kontrollera hur filosofisk AI kan vara.

Kan bli intressanta resultat så småningom.

Snigla Snigla skrev:
Detta förstår jag inte.

Snigla Snigla skrev:
men när man kommer till omtenta.. så har man redan problem med något
Inte alls nödvändigtvis. Detta skiljer sig stort mellan olika utbildningar. Som vinstmaximerande och rationell civilingenjörsstudent är det fullkomligt normalt med lite omtentor då och då, annars lägger man onödigt mycket tid på den enskilda kursen. Betydligt bättre att klämma in fler kurser/riktningar/områden/examina än att fokusera på att aldrig missa en tenta. På exempelvis medicin är det helt andra "normer" för "korrekt" studieteknik.

Snigla Snigla skrev:
Om man nu kommer till en omtenta pga att man låtit AI gjort allt jobb innan
Trådens rubrik till trots har min kommentar ovan absolut inget med AI att göra utan handlar enbart om min syn på det naturliga med lite omtentor på i alla fall vissa utbildningar.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

Ja, men när man kommer till omtenta.. så har man redan problem med något (kan vara både lite misslyckande i studerandet, svårigheter med förståelse, eller att man misslyckats med något annat längs vägen..).

Om man nu kommer till en omtenta pga att man låtit AI gjort allt jobb innan.. så har man i det stora hela missat vitsen/poängen med att studera (då har man varit där för att festa och få pengar/credits/utbildning för något du inte kan/hanterar eller förtjänar)

AI kan vara ett jättebra hjälpmedel, om man respekterar det för vad det är.. (dvs en extra hjälp) - och använder den för att lära sig själv mer/för att förstå saker - Inte för att den ska göra hela jobbet.

- - -

Efter jag gifte in mig i akademikervärlden (universitets/högskolevärlden) så vågar jag inte gå till doktorn längre utan att kontrollera läkaren (och jag godtar inga mediciner eller vårdplaner utan att själv forska i saken). Det gäller de flesta stora/viktiga områdena (misstänksamhet är uttröttande, det var mycket enklare innan man fick insikt i den världen)

Nu när jag vet hur "fina saker" AI skapar (jag använder den mycket själv..) så är jag inte mindre "paranoid"...

Det finns ett skäl till att jag förespråkar noll tolerans i skolan, hårdare straff (vid fusk av alla de slag), mer närvarotvång och inga "kvoteringar" för att få in "alla" utan att de har betygen/kunskaperna för det.. - allt ska ha en svartvit gräns som alla förstår och respekterar (annars förtjänar nån annan platsen man har). Alla ska/bör inte fortsätta studera.. speciellt inte direkt efter gymnasiet, vissa är inte mogna nog för det.
Vet inte om jag håller med om allt ovan.
Tex är några omtentor sällan en stor varningsklocka. Väldigt många, inkl jag själv, har/hade omtentor då och då.

Antingen för att man satsade på för många kurser eller för att man hade andra saker runtomkring som kanske i någon period tog lite mycket tid. Kan hålla medom att om man behöver en omtenta pga att man inte förstått innehållet utan utnyttjat AI för att göra allt jobb så har man definitivt valt fel "studieteknik" dock :)
Man kan dock använda AI på rätt sätt för att lära sig mer och snabbare som sagt.

Håller helt med om att fusk inte skall tolereras

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Apropå tråden:

Datorskärm med binär kod på en laptop som används av person och en man med keps.
Skapa konto

Länk till artikeln

• Haha
  • Ledsen
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Apropå tråden:

[bild]

Länk till artikeln
Det finns både sådana varningar och andra mer positiva åsikter.

Personligen tror jag inte på en "entitet" som dödar mänskligheten, iaf med dagens tekonlogiM Utan mer på att vi själva tillåter AI att äta upp resurser (vatten, energi) samtidigt osm vi blir mer beroende och förlorar kunskap och oberoende och hamnar ännu mer i olika bubblor som skapar polarisering osv

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På de minen jag pratade om nyss var det definitivt så.

2021-02-22:
[bild]

2023-12-12:
[bild]

Priset exklusive moms i båda fallen.
Japp det går inte jämföra halvledarkomponenter med trall. Men du CL18 och Corsair.. Inga finminnen det där inte ;)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Fuskar man på utbildningen på universitetet lurar man ingen annan än sig själv, så de som gör det var nog för dumma för att någonsin kunnat ha lära sig det från första början

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inga finminnen det där inte ;)
Du är så underbart härligt förutsägbar. 😉😂❤️

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du är så underbart härligt förutsägbar. 😉😂❤️
Är det singel rank eller dual rank? 4 dual rank kan nog vara tungt om du kör infinity fabric tex 5950x
Jag kör två dual rank stickor 3600 CL14 och det går typ inte pressa ut mer ur Zen 3

edit: måste vara dual rank för att få ihop det

Redigerat:
Vad gäller AI och arbetsmarknaden är min spaning:
1. AI ersätter i första hand oss som han jobba hemifrån
2. AI ersätter arbetsuppgifter där autistiska drag är en fördel

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är det singel rank eller dual rank? 4 dual rank kan nog vara tungt om du kör infinity fabric tex 5950x
Dual rank, tydligen... Men här pratar vi om en Intel propp från 2021... Som norrlänning är jag lite eljest och använder järnet mest för att jobba med och inte så mycket som penisförlängare... 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.