42 255 läst ·
709 svar
42k läst
709 svar
Allmän diskussion om AI
Renoverare
· Stockholm
· 21 329 inlägg
kuken
Har allså inget med min stora penis att göra utan slutgiltig prestanda
Nu vet jag inte hur Intel hanterar 8 ranks men Ryzen från den tiden fungerade mycket bättre med 4 allså 2 dual rank eller 4 single rank.Alfredo skrev:
Har allså inget med min stora penis att göra utan slutgiltig prestanda
Troligtvis inte 😊 det är ju sällan man tycker/tänker helt lika (personliga tycken och erfarenheter helt enkelt).. så det ska vara!klaskarlsson skrev:
Korrekt, det behöver inte alls vara nån varningsklocka! Det börjas bli oroligt om det händer på flera fronter samtidigt och/eller om det blir väldigt många omtentor (på samma tenta så att säga)klaskarlsson skrev:
Ja, precis.. MEN nu börjar vi närma oss ett av mina "aj aj områden"..klaskarlsson skrev:
Antingen för att man satsade på för många kurser eller för att man hade andra saker runtomkring som kanske i någon period tog lite mycket tid. Kan hålla medom att om man behöver en omtenta pga att man inte förstått innehållet utan utnyttjat AI för att göra allt jobb så har man definitivt valt fel "studieteknik" dock![]()
Det där med "andra saker runtomkring..." är en hårfin gräns som många studenter bör få ta mer konsekvenser av.
Är man sjuk, eller har problem att få ihop jobb med studierna (för att ha råd att bo och äta..) och de råkar ta för mycket tid från studierna.. då kan jag båda sympatisera och förstå att man inte riktigt hinner med allt (och kan behöva mer tid inför t ex tentor).
MEN jag har verkligen NOLL tollerans (!) mot att det prioriteras utlandsresor, utflykter, nollningsfester, fester osv framför sina studier! Givetvis ska man festa och ha kul.. men det är under ansvar. Vet man med sig att man inte orkar gå upp på tentan på morgonen.. för man prioriterade att festa dagen innan - to bad.. på den punkten är min åsikt glasklar - då borde man inte få göra omtentan heller!
Man kan välja att göra bägge (festa/ha kul) och sköta studierna.. men man får aldrig prioritera "festandet".. det ska ha konsekvenser som känns och påverkar ens fortsatta utbildning..
Jag tycker att man i den åldern ska ha lärt sig mer, ha mer respekt för medmänniskorna - lärarna framförallt! De förstår sällan hur mycket arbete som ligger bakom deras "val".. (som jag sa, det finns giltiga "skäl" till att missa tentor, föreläsningar, omtentor osv.. men eget NÖJE tillhör inte ett av dem).
Deras ursäkter är värre ibland än "hunden åt up mina läxor" och deras krav på extra tid, extra stöd.. för att de gjort dåliga val är sanslösa (nu snackar vi inte om de personer som faktiskt behöver extra stöd pga handikapp, diagnoser osv - de är de personerna som ska ha sådan hjälp).
Det ska flyttas tentor för alla, för att några få ska åka på skidresor till Österrike.. eller lämnas dispans på inlämningsuppgifter för att de bara måste göra tentan (men inte hann göra inlämningsuppgiften som krävdes för tentan.. pga "dåliga val" och framför allt dålig planering!). Så ska det gråtas en skvätt för att de inte får en egen tenta och man får förklara för dem att man inte kan göra en tenta åt varje elev, det är många timmars extra jobb - och det är inte bara en som vill ha det!
Nä, vid den där åldern ska man veta bättre.
.. och nej du behöver inte hålla med mig hehe, det är min högst personliga åsikt (tack o lov enligt många!)
Ai är som sagt ett utmärkt hjälpverktyg 😊👍 (och absolut inte fel att använda till hjälp/att lära sig - kan tom rekommendera det.. samtidigt som jag också får lägga in ett varningens ord att även AI har fel.. så det går inte att lita blint på dem)klaskarlsson skrev:
Men det ska bara vara ett hjälpmedel som alla andra, som typ en "ordbok".
Studenten ifråga måste själv lära sig att förstå och kunna tillämpa sina kunskaper på ett riktigt sätt. Det är också en del av utbildningen! (och den personliga utvecklingen)
Nej inte jag heller, gick jag på en tenta hade jag inte försökt fuska. Jag hade skött mig!Alfredo skrev:
Men jag antar att du eg menade.. att du inte förstod riktigt vad jag menade? Isf.. så menade jag att det är ju inte direkt polisbevakning på en tenta. I många fall sitter det en person där som håller ett öga på hela bunten elever.. (oftast pysslande med något annat för att fördriva lite tid). De kan eg inte svara på några frågor (de har inget med skolan o göra heller ens ibland.. det kan tas in en pensionär som behöver en extra slant) om själva tentan.. de kan ta kontakt med ansvarig människa om det behövs. Men för "tentafrågor" så dyker ju läraren ifråga upp nån timme in i tentan för att svara på ev frågor..
Övrig tid förvaltar de själva över vad de gör med sin tenta.. och du får ju ha i åtanke att det finns många mobila enheter som kommer åt internet idag.
Generellt har jag inga problem med omtentor heller!Alfredo skrev:
Inte alls nödvändigtvis. Detta skiljer sig stort mellan olika utbildningar. Som vinstmaximerande och rationell civilingenjörsstudent är det fullkomligt normalt med lite omtentor då och då, annars lägger man onödigt mycket tid på den enskilda kursen. Betydligt bättre att klämma in fler kurser/riktningar/områden/examina än att fokusera på att aldrig missa en tenta. På exempelvis medicin är det helt andra "normer" för "korrekt" studieteknik.
Men noll tollerans mot att de väljer festande/aktiviteter framför sina studier/tentor..
En del av universitetet och högskolan.. är att lära sig både om ämnena man valt plus om sig själv. Men när prioriteringarna blir fel på universitetet/högskolan så har man misslyckats innan (gymnasiet.. där man ska lära studenterna att lägga upp sina studier/planera egentiden)
Kan tala om att det är tradigt värre för lärarna att behöva börja om och lära ut högskolematte till ingenjörsstudenterna första perioden av utbildningen. Det gör att de kommer efter redan från början (hela klassen, pga några få som inte eg borde ha blivit antagna från början). Samma visa alldeles för ofta. Väldigt svårt att sedan hinna få med alla delarna som de eg ska lära sig
Det är mycket onödigt strul pga dåliga val.. som drabbar inte bara en själv.
Nä.. vi kom lite på avigvägar så att sägaAlfredo skrev:
Men Ai har börjat ta plats i problemen..
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Anstrykare & moddlare 70 mm
Till dörrar, panel, foder och lister
199 kr inkl moms
Läs mer
Nu var mina tentor innan internet fanns i var mans telefon, men jag förutsätter att dagens tentavakter stoppar den som otillåtet använder en telefon/platta/dator på en tenta?!?Snigla skrev:
Det är väl helt upp till den enskilde hur denne prioriterar olika aktiviteter? Det skulle inte falla mig in att moralisera kring dessa frågor när det gäller vuxna människor.Snigla skrev:
Jag har inget som helst minne av att någon sådan hänsyn togs till den som inte hängde med. Kanske det är annorlunda idag än på min tid.Snigla skrev:
Du skrev tidigare "det ska flyttas tentor för alla" och det är heller inget jag alls känner igen. Min bild är att respektive kurs tentamenstillfällen var huggna i sten kanske ett år i förväg och att någon skulle flyttas på grund av "önskemål" fanns liksom inte på kartan.
Vi verkar ha helt olika erfarenheter. Om det beror på att vi är mest bekanta med olika typer av utbildningar eller om det beror på olika tidsepoker låter jag vara osagt. Man att vi börjar hamna rätt OT är vi nog ense om. 😀
Det är inte så mycket hänsyn som att det tas tid pga många frågor och förklaringar för de inte hänger med. Om man inte förstår grunderna, kan man inte ta in den nya infon (eller ja, förstå den infon). Dvs läraren måste förklara grunderna och "tiden rinner iväg" från det som skulle ha tagits upp..Alfredo skrev:
Studenterna ser ju inte problemet, för de vet inte om det. De andra får väl istället en möjlighet att känna sig extra smarta ett tag (de som faktiskt kunde det som de skulle från början)
Nej det är typ skrivet i sten..!Alfredo skrev:
Men det förändrar inte önskemålet om att flytta tentan.. det kan man få ha "möten" om med studentkåren/studierådet (tar också tid) för att diskutera saken.
Hehe, antagligen.. men jag håller på mig "tekniksidan" dvs de som utbildar civilingenjörer, maskinteknik, datateknik, elektroteknik, teknisk fysik osv.Alfredo skrev:
Vi avslutar "avstampet" och återgår till AI-ämnet 👍
Hmmmm... Det känner jag inte alls igen... Gick gymnasiet i Uppsala, och TF likaså. Jag tyckte att det var rätt mkt svårare matte där. Men, jag tror det varierade över landet, hur man lade upp mattekurserna. Ännu mer mellan olika program. Vi hade några "elaka" lärare som gjorde tentor som man kunde köra på, sen när man såg lösningen var det "JAHA" man skulle substiturea med... För man fick ju inte ha formelsamling, inte heller miniräknare.... För mig med uruselt minne och inte ork att träna på 200 gamla tentor var det kass...A ajn82 skrev:
Hmmmm, jag läste på ett rätt stökigt sätt, då jag "körde eget" under studierna, valde att läsa annat, hade uppehåll för militärtjänst (lumpen) osv. Jag tog ut examen, men gjorde inte allt i "rätt ordning", hade en hel del omtentor, kurser jag hoppade över och tog i fel ordning osv.Snigla skrev:
Generellt har jag inga problem med omtentor heller!
Men noll tollerans mot att de väljer festande/aktiviteter framför sina studier/tentor..
En del av universitetet och högskolan.. är att lära sig både om ämnena man valt plus om sig själv. Men när prioriteringarna blir fel på universitetet/högskolan så har man misslyckats innan (gymnasiet.. där man ska lära studenterna att lägga upp sina studier/planera egentiden)
Jag tycker det är helt upp till studenten att lägga upp studierna, om hen vill planera på annat sätt är det OK, så länge man ser till att klara av de obligatoriska labbar etc på ett planerat sätt. Det är de som avgör dimensionering av platser. Tentor och föreläsningar finns en rejäl överkapacitet, så ser inte problemet om nån väljer att tex köra en termin som skidlärare i alperna, kör ett eget företag, pluggar juridik eller vad man nu vill göra. Det tycker JAG hör till univeristetet. Där och då har man största chansen att hitta på egna entreprenörsprojekt, när man äger sin egen tid och kan leva på nudlar utan att behöva försörja en familj. Därför tycker jag det är skitbra att nätverka, festa, jobba osv.
Det berodde mycket på vad man hade läst på gymnasiet, och var såklart. Jag läste t.ex hållfasthetslära, mekanik och elteknik på gymnasiet, vilket inte var något förkunskapskrav, så för många var det säkert nytt. Vilket då såklart innebar att det för oss andra blev repetition.J JohanLun skrev:Hmmmm... Det känner jag inte alls igen... Gick gymnasiet i Uppsala, och TF likaså. Jag tyckte att det var rätt mkt svårare matte där. Men, jag tror det varierade över landet, hur man lade upp mattekurserna. Ännu mer mellan olika program. Vi hade några "elaka" lärare som gjorde tentor som man kunde köra på, sen när man såg lösningen var det "JAHA" man skulle substiturea med... För man fick ju inte ha formelsamling, inte heller miniräknare.... För mig med uruselt minne och inte ork att träna på 200 gamla tentor var det kass...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 24 009 inlägg
Den stora frågan är väl om universiteten är skickade att lära ut det studenterna skulle behöva lära sig, inte om utbildningsväsendet har det lätt. Och om det verkligen finns behov av så många halvakademiker som vi har nu.Snigla skrev:
Det här är mycket riktigt universitetens problem. Kanske än mer på de filosofiska och humanistiska fakulteterna än de tekniska dock, då det är långt ifrån givet att den mängd tyckonomer samhället är intresserat av att avlöna kommer hålla sig konstant. Vi ser ju sen länge att universiteten politiserats och att reproducera politiska floskler klarar AI redan nog så bra som människor.Snigla skrev:
Hur vi ska få unga att lära sig vad de behöver för framtiden är som sagt svårare ändå. De smartaste är inte sällan lata de med och kan likt alla andra väntas ta genvägar där de kan. Om de med AI på timmar kan producera output på en nivå som för tre år sen krävde år av djupa studier är den typen av teknisk avhandling nu nog lika värdelös som en C-uppsats i sociologi.
Jag tror universiteten kommer bestå den här prövningen med, men inte alla och tiden då de kunde utbilda kadrer av byråkrater för repetitiva kontorssysslor är nog slut. För det kan vi ha yrkesskolor där man lär sig justera felfall och returer i huvudsakligen automatiserade processer.
Eller så är det det de statliga universiteten blir, medan den verkliga spjutspetsakademin återuppstår i annan form på annan plats.
Så länge man gör det man ska (har åtagit sig) är det helt okej... inkl ev omtentor (av "giltiga" skäl).J JohanLun skrev:
Precis, så länge man följer sin plan och lärarens.. och det är inte fel att faktiskt utnyttja frågestunder eller gå på en eller två föreläsningar (speciellt om man har lite svårt att förstå eller hänga med, ibland klarar man inte allt själv)J JohanLun skrev:
Det var inte en "sabbatstermin" jag pratade om, jag menade en veckas skid o fyllefest i studentanda.., med hyrd buss från skolan.J JohanLun skrev:Det är de som avgör dimensionering av platser. Tentor och föreläsningar finns en rejäl överkapacitet, så ser inte problemet om nån väljer att tex köra en termin som skidlärare i alperna, kör ett eget företag, pluggar juridik eller vad man nu vill göra. Det tycker JAG hör till univeristetet. Där och då har man största chansen att hitta på egna entreprenörsprojekt, när man äger sin egen tid och kan leva på nudlar utan att behöva försörja en familj. Därför tycker jag det är skitbra att nätverka, festa, jobba osv.
Att nyttja tiden för företagande och nätverkande är perfekt.
Så länge man också sköter studierna.
👍
En fördel med de (få) omtentor jag själv drog på mig, var att de fungerade som repetitioner - faktum är att jag nog minns DE kurserna bäst nu, många år efteråt. Och det sägs ju att repetition är kunskapens moder, så då är det väl nästan bara BRA att göra omtentor?
Renoverare
· Stockholm
· 21 329 inlägg
Själv missade jag inte en enda tenta.
Var skoltrött hela grundskolan och gymnasiet, men på KTH var det ju ämnen man tyckte var intressant
Var skoltrött hela grundskolan och gymnasiet, men på KTH var det ju ämnen man tyckte var intressant
Renoverare
· Stockholm
· 21 329 inlägg