Har en Ikea/Electrolux DWTI60 PNC: 91198930103 årsmodell 2008-9 som i torsdax fick det klassiska "läckande gula slangar vid pumphuset", så avloppspumpen går konstant. (och tömmer fint om jag manuellt fyller på vatten, så inge stopp)

Torkat allt & bytte en "kondom-liknande" (ca 50-60 mm lång slang vulkad i ena änden) från pumphuset, & då funkade maskinen tills plötsligt den andra "kondom-liknande" (ca 40 mm lång slang vulkad i ena änden) från pumphuset började läcka med stråle rakt uppåt & jordfelsbrytaren i huset gick.

Torkat allt igen & bytte oxå denna slang, men nu har jag ändå samma symtom att pumpen går konstant fast det nu är snustorrt under?

Dragit ut maskinhelvetet igen & demonterat bägge sidoplåtar samt alu-luckan i framkant, nivågivaren är nere (frigolit), & microbrytaren "klickar" vid test.
Mätte microbrytaren & den bryter kontakten (igenom den) som den ska, också testat att koppla förbi den med kabelstump mellan inkommande 2 stift.

Vad kan få maskinen i detta läge?
Inkommande vatten ventil?
Någon trycksensor?

Vore tacksam för råd!
 
J jawen skrev:
Har en Ikea/Electrolux DWTI60 PNC: 91198930103 årsmodell 2008-9 som i torsdax fick det klassiska "läckande gula slangar vid pumphuset", så avloppspumpen går konstant. (och tömmer fint om jag manuellt fyller på vatten, så inge stopp)

Torkat allt & bytte en "kondom-liknande" (ca 50-60 mm lång slang vulkad i ena änden) från pumphuset, & då funkade maskinen tills plötsligt den andra "kondom-liknande" (ca 40 mm lång slang vulkad i ena änden) från pumphuset började läcka med stråle rakt uppåt & jordfelsbrytaren i huset gick.

Torkat allt igen & bytte oxå denna slang, men nu har jag ändå samma symtom att pumpen går konstant fast det nu är snustorrt under?

Dragit ut maskinhelvetet igen & demonterat bägge sidoplåtar samt alu-luckan i framkant, nivågivaren är nere (frigolit), & microbrytaren "klickar" vid test.
Mätte microbrytaren & den bryter kontakten (igenom den) som den ska, också testat att koppla förbi den med kabelstump mellan inkommande 2 stift.

Vad kan få maskinen i detta läge?
Inkommande vatten ventil?
Någon trycksensor?

Vore tacksam för råd!
En sån gammal maskin kan det bli hur många fel på som hellst
som du redan märkt räcker det inte att bara byta ena slangen utan alla måste bytas
iom att du meckat den kan sladdarna på frigolitbrytaren sitta fel eller kretskortet gått eller
 
returen returen skrev:
En sån gammal maskin kan det bli hur många fel på som hellst
som du redan märkt räcker det inte att bara byta ena slangen utan alla måste bytas
iom att du meckat den kan sladdarna på frigolitbrytaren sitta fel eller kretskortet gått eller
Maskinen har inte gått mycket & funkade kanonbra, därför vill jag ge den en chans.
Är utbildad envis gammal mek & tusenkonstnär & fixar med det mesta, så har förhoppningar om att lösa detta också då jag hatar denna köp-å-släng mentalitet som många fått.

Har frigolitbrytaren hängandes utanför maskin, med demonterad frigolit.
Mest för att utesluta att den felar.

Kollat slangbrottsventil och den släpper igenom vatten.
Kollat inloppsventilen & den är stängd, men problemet är ju att avloppspumpen går hela tiden när jag stänger luckan, så då får väl inte ens inloppsventilen ström?

Är det 230 volt till inloppsventilen?

Följt kablar & kretsen går via frigolitbrytaren blå kabel till ena stiftet på inloppsventilen.
Andra stiftet på inloppsventilen har svart dubbelkabel varav 1 drar iväg upp till styrpanel/kretskort, & den andra till stora plastburken längs ned vä sida (inkommande vatten-balja)

Hajjar inte varför att avloppspumpen går direkt när jag stänger luckan, nu när det är lagade slangar & torrt i tråget?
Vad triggar avloppspumpen mer än frigolitbrytaren?
 
J jawen skrev:
Maskinen har inte gått mycket & funkade kanonbra, därför vill jag ge den en chans.
Är utbildad envis gammal mek & tusenkonstnär & fixar med det mesta, så har förhoppningar om att lösa detta också då jag hatar denna köp-å-släng mentalitet som många fått.

Har frigolitbrytaren hängandes utanför maskin, med demonterad frigolit.
Mest för att utesluta att den felar.

Kollat slangbrottsventil och den släpper igenom vatten.
Kollat inloppsventilen & den är stängd, men problemet är ju att avloppspumpen går hela tiden när jag stänger luckan, så då får väl inte ens inloppsventilen ström?

Är det 230 volt till inloppsventilen?

Följt kablar & kretsen går via frigolitbrytaren blå kabel till ena stiftet på inloppsventilen.
Andra stiftet på inloppsventilen har svart dubbelkabel varav 1 drar iväg upp till styrpanel/kretskort, & den andra till stora plastburken längs ned vä sida (inkommande vatten-balja)

Hajjar inte varför att avloppspumpen går direkt när jag stänger luckan, nu när det är lagade slangar & torrt i tråget?
Vad triggar avloppspumpen mer än frigolitbrytaren?
Bra
du har koll
det är i huvudsak frigoliten som triggar översvämningsskyddet
och när pumpen går skall inloppsventilen inte gå att öppna
230V på det mesta i detta utrymmet även ventil och pumpar
men det sitter en pressostat som håller koll på vattennivån och indikerar den att det är för hög vattennivå så får du samma symptom
har du haft borta dessa så gäller det att sladdarna sitter helträtt annars byt pressostat
sista möjligheten är kretskortsfel
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
men det sitter en pressostat som håller koll på vattennivån och indikerar den att det är för hög vattennivå så får du samma symptom
har du haft borta dessa så gäller det att sladdarna sitter helträtt annars byt pressostat
sista möjligheten är kretskortsfel
Tack som tusan returen!

Har enbart demonterat frigolitbrytaren & slangarna som behövdes demonteras för att byta dom 2 läckande slangstumparna.

Lagade dom 2 läckande kondomgula vulkade, med en bit kylarslang från en 80-tals bil som hade just 38 mm innermått. (vulkade sidan var inte rolig att få ren)

Är pressostaten ett "rör" som går ifrån inkommande-vatten-behållaren?
Är det något som kan "blåsas ur", dvs att nivån blivit felaktig eller kan bli smuts/halvstopp i ?
 
  • Trasig kylarslang och delar av demonterad frigolitdetalj på arbetsbänk tillsammans med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av apparat med synliga slangar, anslutningar och en markerad inkommandevatten-burk, omgiven av ledningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jawen skrev:
Tack som tusan returen!

Har enbart demonterat frigolitbrytaren & slangarna som behövdes demonteras för att byta dom 2 läckande slangstumparna.

Lagade dom 2 läckande kondomgula vulkade, med en bit kylarslang från en 80-tals bil som hade just 38 mm innermått. (vulkade sidan var inte rolig att få ren)

Är pressostaten ett "rör" som går ifrån inkommande-vatten-behållaren?
Är det något som kan "blåsas ur", dvs att nivån blivit felaktig eller kan bli smuts/halvstopp i ?
det är påfyllningen du ringat in
de två slangar som går till varsin pressostat ser du allra högst upp i bilden
den grå och transparenta numera bruna
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är påfyllningen du ringat in
de två slangar som går till varsin pressostat ser du allra högst upp i bilden
den grå och transparenta numera bruna
Okey 👍

Så det spelar ingen roll om inkommande vattenburken är helt full, & nivån uppe i "salt-doseringen" där jag ritat Rött streck?
 
  • Diskmaskinens insida med en plastbehållare uppmärkt med ett rött streck, visar nivå för vatten eller salt-dosering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jawen skrev:
Okey 👍

Så det spelar ingen roll om inkommande vattenburken är helt full, & nivån uppe i "salt-doseringen" där jag ritat Rött streck?
nej ingen betydelse
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
returen returen skrev:
de två slangar som går till varsin pressostat ser du allra högst upp i bilden
den grå och transparenta numera bruna
Dom verkar gå till samma vita burk, denna.
 
  • Vit plastbehållare med fyrkantiga utskärningar och etikett med siffror, del av diskussion om vit burk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit burk med en etikett fastsatt, sedd från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jawen skrev:
Dom verkar gå till samma vita burk, denna.
japp detta är nivåkammare som pressostaterena sitter (på baksidan9
slangarna är korta
men haka bort det vita så ser du mer

lång vinklad tång för att ta bort slangklämmorna underlättar
 
  • Älska
jawen
  • Laddar…
returen returen skrev:
app detta är nivåkammare som pressostaterena sitter (på baksidan9
slangarna är korta
men haka bort det vita så ser du mer

lång vinklad tång för att ta bort slangklämmorna underlättar
Kan man se om det är nå vajsing med pressostaterena okulärt?
Blåsa eller suga dom?

Ska iväg till läkarn nu, men uppskattar din hjälp mycket å e tillbaka runt kl 14
 
J jawen skrev:
Kan man se om det är nå vajsing med pressostaterena okulärt?
Blåsa eller suga dom?

Ska iväg till läkarn nu, men uppskattar din hjälp mycket å e tillbaka runt kl 14
blåsa och de skall klicka
 
returen returen skrev:
blåsa och de skall klicka
Nu tillbaka & har demonterat pressostaterena så slangarna är "lösa"

Blåser jag i vänstra hörs ett klick & blåser jag i högra hörs ett klick & att avloppspumpen startar (fast luckan inte är stängd)

Satte med frånkopplade pressostat-slangar igång programmet 65 grader å stängde luckan
Då går avloppspumpen ca 2 minuter, sedan slutar den ca10 sekunder ..men drar igång igen & går 2 minuter till.

Sedan slutar den igen & lampan vid 65 grader blinkar konstant, medans "pil-lampan" blinkar 2 gånger var 7e sekund.
Men då slutar i alla fall avloppspumpen gå.
 
  • Demonterade pressostater och verktyg på ett trägolv, del av en apparat syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jawen skrev:
Nu tillbaka & har demonterat pressostaterena så slangarna är "lösa"

Blåser jag i vänstra hörs ett klick & blåser jag i högra hörs ett klick & att avloppspumpen startar (fast luckan inte är stängd)

Satte med frånkopplade pressostat-slangar igång programmet 65 grader å stängde luckan
Då går avloppspumpen ca 2 minuter, sedan slutar den ca10 sekunder ..men drar igång igen & går 2 minuter till.

Sedan slutar den igen & lampan vid 65 grader blinkar konstant, medans "pil-lampan" blinkar 2 gånger var 7e sekund.
Men då slutar i alla fall avloppspumpen gå.
dubbelblink är att den inte tror att den lyckats tömma
det borde den inte göra med slangarna borta
verkar vara fel i den ena pressostaten
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
dubbelblink är att den inte tror att den lyckats tömma
det borde den inte göra med slangarna borta
verkar vara fel i den ena pressostaten
Tack

Ska jag testa spola båda pressostaterna med hett vatten, där slangarna egentligen ska gå in?
Har halvstor plastspruta.

Startkondensatorn kan den jiddra?
Överledning till jord någonstans? (värmeelementet ell annat)

Sista slangjäveln gick ju sönder mitt i ett 65 graders program, så vart nog fuktigt på sina ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.