D09
L least skrev:
Ja, då faller ju syftet med grinden helt och hållet. Kommer aldrig ges tillåtelse för att sätta upp en grind med barnsäkerhet som grund.
Det finns väl samfälligheter/ anordningar som har låst brygga vissa tider på dygnet. T ex mellan 21-06 för att försvåra ev stöld av båtmotorer etc

Nu kanske småbåtshamnar har andra regler/ förutsättningar.
 
De båtklubbar jag varit medlem i har haft låst grind hela dygnet vid de bryggor där båtarna ligger.
Men det går att bada från annan liten brygga på området. Vet inte om grinden hade varit otillåten om vi inte hade haft en badbrygga. En båtklubb måste kanske i allemansrättens namn kunna erbjuda badmöjlighet?
 
niklasn niklasn skrev:
Vem äger och ansvarar för bryggan när en extern besökare trampar igenom och skadar sig?

I min enkla värld skall ni absolut få sätta upp en låst grind, ffa för att minska stöldrisken för båtar och motorer, men även för exemplet ovan.
Samfälligheten är ansvarig och får använda sin försäkring (som de förhoppningsvis har) för att betala den som skadat sig om de varit försumliga med sitt underhåll. Det är inget konstigare än att vi har försäkring på lekplatsen vi har i vår samfällighet, om något barn, gäst, boende på gatan eller hitpromenerad från annat område skadar sig för att något är trasigt, så är samfälligheten ansvarig.

Samfälld mark är inte privat på det viset, allmänheten har tillträde.

Båtbryggor är en helt annan sak.
 
Nej det är inte en helt annan sak. Man är ansvarig för att den är säker.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej det är inte en helt annan sak. Man är ansvarig för att den är säker.
Med "en helt annan sak" avsåg jag att det finns möjligheter att spärra av den för allmänheten. Har ju att göra med risken för stöld och skadegörelse förmodar jag.
 
D09
Nej? Allmänheten kommer att ha tillträde, oavsett hur lyxig anläggning du uppför. Dessutom behöver du ju bygglov.
 
Det pratas mycket om att skrämma bort besökarna genom att vara naken...men,

Bryggan är en "allmän plats" om jag förstått det rätt?

Får man vara naken på "allmän plats"?
 
Bra fråga.
Men en bastu som det finns bygglov för, däri får man väl vara naken, liksom i eventuell dusch och omklädningsrum?
Varningsskylt för nakenbadare?
 
Att vara naken på en avskiljd ej allmänbadplats tror jag nog att folk får acceptera.
 
Det har funkat där jag varit.
 
R ribbones skrev:
Man får inte fiska då, samma som att de flesta saknar jakträtt på sin tomt. Bara för att det står ett råddjur på din tomt får du inte skjuta det.
Jakträtten tillkommer markägaren, vilket betyder att du har jakträtt på din egen tomt. Det betyder alltså att du visst får skjuta rådjuret. I vissa fall, oftast inom planlagt område, krävs dock skottlossningstillstånd. Det hade inte Runar...
 
D Daniel 109 skrev:
Man får inte skjuta innom tätbebyggt område.
Jo, men du måste ha skottlossningstillstånd. Vilket du iofs knappast får för att skjuta rådjur på en vanlig villatomt...
 
Z zeke51 skrev:
Jo, men du måste ha skottlossningstillstånd. Vilket du iofs knappast får för att skjuta rådjur på en vanlig villatomt...
OT
Det enda som krävs för att få skjuta inom tätbebyggt område är att tomten är utanför detaljplan, att du äger tomten, att du har licens för vapnet i fråga (det måste vara ett licenspliktigt vapen), att bytet är lovligt och att du har skottfång (eller vad det heter). Det senaste är ju oftast problemet i tättbebyggt område och du har hela ansvaret själv.
Redde ut detta med en kund som är advokat och arbetar med jakträtt på fråga om rådjur på tomten. Det är PBL från 1982 som reglerar jakträtt hur konstigt det än låter. Gamla regler som jaktlag och skottlossningstillstånd gäller inte längre. men det betyder inte att det är lättare att få skjuta vilt. Skottlossningstillstånd nekas du alltid ändå.
Om man t.ex. vill skjuta av duvor (ohyra) på egen tomt krävs det alltså att tomten är din, ett licenspliktigt vapen (exvis luftgevär 5,5mm, 180J eller 22 long), licens på detta, avsaknad av detaljplan och "skottfång".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.