71 723 läst ·
151 svar
72k läst
151 svar
Allemansrätt vid samfällighetsbrygga
Det finns väl samfälligheter/ anordningar som har låst brygga vissa tider på dygnet. T ex mellan 21-06 för att försvåra ev stöld av båtmotorer etcL least skrev:
Nu kanske småbåtshamnar har andra regler/ förutsättningar.
De båtklubbar jag varit medlem i har haft låst grind hela dygnet vid de bryggor där båtarna ligger.
Men det går att bada från annan liten brygga på området. Vet inte om grinden hade varit otillåten om vi inte hade haft en badbrygga. En båtklubb måste kanske i allemansrättens namn kunna erbjuda badmöjlighet?
Men det går att bada från annan liten brygga på området. Vet inte om grinden hade varit otillåten om vi inte hade haft en badbrygga. En båtklubb måste kanske i allemansrättens namn kunna erbjuda badmöjlighet?
Samfälligheten är ansvarig och får använda sin försäkring (som de förhoppningsvis har) för att betala den som skadat sig om de varit försumliga med sitt underhåll. Det är inget konstigare än att vi har försäkring på lekplatsen vi har i vår samfällighet, om något barn, gäst, boende på gatan eller hitpromenerad från annat område skadar sig för att något är trasigt, så är samfälligheten ansvarig.niklasn skrev:
Samfälld mark är inte privat på det viset, allmänheten har tillträde.
Båtbryggor är en helt annan sak.
Nej det är inte en helt annan sak. Man är ansvarig för att den är säker.
Hur ska man tolka s45
Var går gränsen för speciell anordning t ex bastu, trampolin, hopptorn.
Verkar spontant som att ju lyxigare man gör det ju mer begränsad blir allemansrätten.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Var går gränsen för speciell anordning t ex bastu, trampolin, hopptorn.
Verkar spontant som att ju lyxigare man gör det ju mer begränsad blir allemansrätten.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det pratas mycket om att skrämma bort besökarna genom att vara naken...men,
Bryggan är en "allmän plats" om jag förstått det rätt?
Får man vara naken på "allmän plats"?
Bryggan är en "allmän plats" om jag förstått det rätt?
Får man vara naken på "allmän plats"?
Att vara naken på en avskiljd ej allmänbadplats tror jag nog att folk får acceptera.
Jakträtten tillkommer markägaren, vilket betyder att du har jakträtt på din egen tomt. Det betyder alltså att du visst får skjuta rådjuret. I vissa fall, oftast inom planlagt område, krävs dock skottlossningstillstånd. Det hade inte Runar...R ribbones skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
OTZ zeke51 skrev:
Det enda som krävs för att få skjuta inom tätbebyggt område är att tomten är utanför detaljplan, att du äger tomten, att du har licens för vapnet i fråga (det måste vara ett licenspliktigt vapen), att bytet är lovligt och att du har skottfång (eller vad det heter). Det senaste är ju oftast problemet i tättbebyggt område och du har hela ansvaret själv.
Redde ut detta med en kund som är advokat och arbetar med jakträtt på fråga om rådjur på tomten. Det är PBL från 1982 som reglerar jakträtt hur konstigt det än låter. Gamla regler som jaktlag och skottlossningstillstånd gäller inte längre. men det betyder inte att det är lättare att få skjuta vilt. Skottlossningstillstånd nekas du alltid ändå.
Om man t.ex. vill skjuta av duvor (ohyra) på egen tomt krävs det alltså att tomten är din, ett licenspliktigt vapen (exvis luftgevär 5,5mm, 180J eller 22 long), licens på detta, avsaknad av detaljplan och "skottfång".
Redigerat: