Allmänheten har väl tillträde dit så länge man inte ockuperar den nån längre stund, dvs sunt bondförnuft. Att ankra med sin båt och sola nån timme om bryggan är ledig är väl helt tillåtet enligt allemansrätten. Givetvis även att fiska då ni inte får sätta stängsel runt bryggan och således hindra någon från att gå dit. Vill man ha privata bryggor bor man tyvärr i fel land...

/HLH
 
Men man får väl inte fiska i någon annans vatten? Eller hur var det
 
Beror väl på om det är havet eller en insjö, har jag fått för mig.
 
Det är ganska vanligt att fiskerätten och vattenägandet inte är samma sak. Tämligen ofta får man fiska om man köper fiskekort.
 
R ribbones skrev:
Vet inte om någon innan sagt det men fiske täcks inte i allemansrätten. Du får inte fiska från annans brygga.
Som skrev innan. Det spelar alltså ingen roll om man har fiskekort eller på annat sett har fiskerätt, du får inte fiska från annans mark.
 
Får man inte?

Allemansrätten ger dig möjlighet att tillfälligt och hänsynsfullt vara på någon annans mark utan att fråga om lov. Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten.

Regler för fisket

Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt. Om den som äger bryggan själv behöver använda bryggan måste du självklart flytta på dig.


Regler för fisket finns i Fiskelagen, Fiskeförordningen och i Fiskeriverkets författningssamling (FIFS). De innehåller en mängd bestämmelser, exempelvis om redskap för fritidsfisket. Havs- och vattenmyndigheten är den myndighet som har ansvar för frågor om fiske.


http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
På sidan du läser, högst upp:
"Varken jakt eller fiske ingår i allemansrätten."

"Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten."

Dvs inte fiska från annans mark.

"Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt. Om den som äger bryggan själv behöver använda bryggan måste du självklart flytta på dig."

Är från allemansrätten och gäller inte "fiska tillfället ifrån".

Kan dock vara skillnad på mark och brygga men känns inte troligt.

Edit: för att förtydliga, du får inte tillfälligt jaga vid annas brygga heller... :)
 
Redigerat:
R ribbones skrev:
På sidan du läser, högst upp:
"Varken jakt eller fiske ingår i allemansrätten."

"Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten."

Dvs inte fiska från annans mark.

"Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt. Om den som äger bryggan själv behöver använda bryggan måste du självklart flytta på dig."

Är från allemansrätten och gäller inte "fiska tillfället ifrån".

Kan dock vara skillnad på mark och brygga men känns inte troligt.

Edit: för att förtydliga, du får inte tillfälligt jaga vid annas brygga heller... :)
Hur blir det om inte bryggägaren har fiskerätten? Typ fiskekort, kommunalt vatten edyl
 
K Keld skrev:
Hur blir det om inte bryggägaren har fiskerätten? Typ fiskekort, kommunalt vatten edyl
Man får inte fiska då, samma som att de flesta saknar jakträtt på sin tomt. Bara för att det står ett råddjur på din tomt får du inte skjuta det.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Va - får jag inte göra en Runar?!?? Vart är världen på väg ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jo jakträtten följer normalt sett marken, till skillnad från fiskerätt. Men det är ju inte samma sak som att man kan jaga på all mark.

Att fiket inte ingår i allemansrätten är inte samma sak som att man inte får fiska från annans mark.
 
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
harry73
R ribbones skrev:
Bara för att det står ett råddjur på din tomt får du inte skjuta det
Just med rådjur tror jag att man får det om man har jaktlicens. Men man får inte jäga mer än marken bär, och det är så klart inte mycket.
 
Man får inte skjuta innom tätbebyggt område.
 
Är väll inte svårare än att be folket lämna bryggan då ni ska nyttja den!
Fattar dom inte är det bara att börja klä av sig och vädra aggregatet innan bad och bastu

Eller sätta grind likt båthamnar har för att förhindra stölder.
 
Grind verkar vara olagligt (?)
Lås på bastudörren är antagligen okej, men inte till bryggan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.