71 730 läst ·
151 svar
72k läst
151 svar
Allemansrätt vid samfällighetsbrygga
Allmänheten har väl tillträde dit så länge man inte ockuperar den nån längre stund, dvs sunt bondförnuft. Att ankra med sin båt och sola nån timme om bryggan är ledig är väl helt tillåtet enligt allemansrätten. Givetvis även att fiska då ni inte får sätta stängsel runt bryggan och således hindra någon från att gå dit. Vill man ha privata bryggor bor man tyvärr i fel land...
/HLH
/HLH
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Beror väl på om det är havet eller en insjö, har jag fått för mig.
Det är ganska vanligt att fiskerätten och vattenägandet inte är samma sak. Tämligen ofta får man fiska om man köper fiskekort.
Får man inte?
Allemansrätten ger dig möjlighet att tillfälligt och hänsynsfullt vara på någon annans mark utan att fråga om lov. Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten.
Regler för fisket
Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt. Om den som äger bryggan själv behöver använda bryggan måste du självklart flytta på dig.
Regler för fisket finns i Fiskelagen, Fiskeförordningen och i Fiskeriverkets författningssamling (FIFS). De innehåller en mängd bestämmelser, exempelvis om redskap för fritidsfisket. Havs- och vattenmyndigheten är den myndighet som har ansvar för frågor om fiske.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/
Allemansrätten ger dig möjlighet att tillfälligt och hänsynsfullt vara på någon annans mark utan att fråga om lov. Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten.
Regler för fisket
Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt. Om den som äger bryggan själv behöver använda bryggan måste du självklart flytta på dig.
Regler för fisket finns i Fiskelagen, Fiskeförordningen och i Fiskeriverkets författningssamling (FIFS). De innehåller en mängd bestämmelser, exempelvis om redskap för fritidsfisket. Havs- och vattenmyndigheten är den myndighet som har ansvar för frågor om fiske.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/
På sidan du läser, högst upp:
"Varken jakt eller fiske ingår i allemansrätten."
"Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten."
Dvs inte fiska från annans mark.
"Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt. Om den som äger bryggan själv behöver använda bryggan måste du självklart flytta på dig."
Är från allemansrätten och gäller inte "fiska tillfället ifrån".
Kan dock vara skillnad på mark och brygga men känns inte troligt.
Edit: för att förtydliga, du får inte tillfälligt jaga vid annas brygga heller...
"Varken jakt eller fiske ingår i allemansrätten."
"Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten."
Dvs inte fiska från annans mark.
"Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt. Om den som äger bryggan själv behöver använda bryggan måste du självklart flytta på dig."
Är från allemansrätten och gäller inte "fiska tillfället ifrån".
Kan dock vara skillnad på mark och brygga men känns inte troligt.
Edit: för att förtydliga, du får inte tillfälligt jaga vid annas brygga heller...
Redigerat:
Hur blir det om inte bryggägaren har fiskerätten? Typ fiskekort, kommunalt vatten edylR ribbones skrev:På sidan du läser, högst upp:
"Varken jakt eller fiske ingår i allemansrätten."
"Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten."
Dvs inte fiska från annans mark.
"Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt. Om den som äger bryggan själv behöver använda bryggan måste du självklart flytta på dig."
Är från allemansrätten och gäller inte "fiska tillfället ifrån".
Kan dock vara skillnad på mark och brygga men känns inte troligt.
Edit: för att förtydliga, du får inte tillfälligt jaga vid annas brygga heller...![]()
Jo jakträtten följer normalt sett marken, till skillnad från fiskerätt. Men det är ju inte samma sak som att man kan jaga på all mark.
Att fiket inte ingår i allemansrätten är inte samma sak som att man inte får fiska från annans mark.
Att fiket inte ingår i allemansrätten är inte samma sak som att man inte får fiska från annans mark.
Man får inte skjuta innom tätbebyggt område.
Är väll inte svårare än att be folket lämna bryggan då ni ska nyttja den!
Fattar dom inte är det bara att börja klä av sig och vädra aggregatet innan bad och bastu
Eller sätta grind likt båthamnar har för att förhindra stölder.
Fattar dom inte är det bara att börja klä av sig och vädra aggregatet innan bad och bastu
Eller sätta grind likt båthamnar har för att förhindra stölder.
