D Daniel_82 skrev:
Måste allmänheten helt avlägsna sig från brygga om ägaren vill bada eller om den är stor de kan vara kvar så länge ägaren kan bada?
Allemansgäster ska ju inte inkräkta på ägarens nyttjande av sin privata brygga.

Men visst finns det kanske en gråzon här också.

Jag har märkt mer och mer att jag blir upprörd över att folk har tappat sitt sunda förnuft.

Troligtvis har jag fel för i 99.9 fall av 100 så löser sig det helt utan konflikter och i de flesta fall märker bryggägaren inget.

Så när det dyker upp trådar är det galningar på båda sidor...

/ATW
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
D
Fast kan ju också vara att i ett forum vill få fram vad som gäller men i irl situation man visar mer sunt förnuft.
 
L least skrev:
"Däremot har allmänheten ingen rätt att använda dina privata anläggningar eller din brygga annat än för en helt tillfällig förtöjning och på ett sätt som innebär att olägenheter inte uppkommer för markägaren." Definera tillfälligt i tid.
Definiera dessutom olägenheter. Det måste vara påtagliga, verkliga, inte bara upplevda/känslor.

Det är bara attt gilla läget,
i Sverige har man inte samma rättigheter till sin egendom som i övriga världen där privat verkligen är PRIVAT.
 
  • Gilla
Eva777
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Definiera dessutom olägenheter. Det måste vara påtagliga, verkliga, inte bara upplevda/känslor.

Det är bara attt gilla läget,
i Sverige har man inte samma rättigheter till sin egendom som i övriga världen där privat verkligen är PRIVAT.
I Sverige är privat ett skällsord för en viss del av befolkningen. Men kommer det till kritan vill de allra flesta ha sina PRIVATA zoner vare sig det är toa eller trädgård för sig själva, samma med den som rår om en stuga vid vatten med en liten badplats som ofta kostat svett, möda och penningar att iordningsställa, man vill inte att folk ockuperar ens lilla strandplätt eller brygga bara för att den platsen av någon orsak ( t ex höga klippor där huset är beläget) råkar finnas utom direkt synhåll för stugan. Det är naturligt för flertalet att inte vilja sola och bada nästintill naken med främlingar några meter i från en utan att känna viss blygsel. Jag skulle aldrig vilja begagna mig av en absurd och ociviliserad lag för att göra intrång på annans brygga/badplats. Det är ett skamlöst beteende och så upplever nog de flesta det.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
E Eva777 skrev:
Det är naturligt för flertalet att inte vilja sola och bada nästintill naken med främlingar några meter i från en utan att känna viss blygsel.
Nej, prydhet är nog närmast helt ett kulturellt fenomen.

E Eva777 skrev:
Jag skulle aldrig vilja begagna mig av en absurd och ociviliserad lag för att göra intrång på annans brygga/badplats. Det är ett skamlöst beteende och så upplever nog de flesta det.
Jag tror tvärt om att allemansrätten hålls högt av flertalet svenskar, en stor majoritet skulle jag rent av gissa.
 
  • Gilla
SnyggPer och 4 till
  • Laddar…
E Eva777 skrev:
Hela Allemansrätten är "minst sagt luddig". Dessutom bygger den på en falsk historia, en myt som säger att det i långeliga tider var tillåtet att färdas genom andras marker hursomhelst och förse sig med ekollon och nötter.
Den myten har du nog missuppfattat för just ekollon och nötter är förbjudet att plocka utan markägarens tillstånd, dem ska grisarna ha.
 
  • Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
Nu är det nog ingen som har synpunkter på om man plockar ekollen eller nötter. Men förr var de värdefulla. Man fick inte plocka från träd och buskar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jaså du, men nu är det ju liiite skillnad på glesbefolkade Sverige med milsvida regnsura granskogar och otaliga sjöar och vattendrag, och den soliga överbefolkade italienska rivieran när det gäller trycket på strandvistelser... kanske?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
E Eva777 skrev:
Jaså du, men nu är det ju liiite skillnad på glesbefolkade Sverige med milsvida regnsura granskogar och otaliga sjöar och vattendrag, och den soliga överbefolkade italienska rivieran när det gäller trycket på strandvistelser... kanske?
Men flytta dit då till de milsvida granskogarna så får du nog ha din brygga ifred även fast stugan inte syns.

Allemansrätten är ju till för folk där de är och inte där de inte är.

Självklart får bryggor användas så länge ägaren inte har behov av den.

Det funkar bra om brygggästen visar hänsyn och inte gör nån skada och om ägaren inte är bindgalen.

Hänsyn och sunt förnuft verkar vara en minskande vara.

/ATW
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nepp.
[länk]
Det var inte så jag menade...

Om hon hade haft lov och byggt enligt reglerna så kanske hon haft mindre problem med allemannsrättsbryggseglarna.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det var inte så jag menade...

Om hon hade haft lov och byggt enligt reglerna så kanske hon haft mindre problem med allemannsrättsbryggseglarna.

/ATW
Svårt att få bygglov på annans mark ;-)
Problemet här här att "skogen" (Uddeholmsbolaget från början) ägde all mark och stugorna hade arrenden med odefinierade gränser. För en massa år sedan styckades tomter av. Då gick man efter strandskyddsreglerna, så ingen fick köpa själva stranden. Det innebär oskrivna men ändå existerande servitut på befintliga bryggor, men man får inte bygga ut, endast underhålla befintliga och givetvis inte privatisera mer. Allmänheten ska uppleva att det är okej att passera på stranden mellan stuga och vatten.

Värmland har över 10 000 sjöar och vattendrag, så strandskyddsreglerna känns ärligt talat väldigt överdrivna.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Svårt att få bygglov på annans mark ;-)

Inte alls svårt. Man måste inte vara markägare för att vare sig ansöka om eller beviljas bygglov. Och märkvärdigt nog brukar ägaren av berörd fastighet inte heller räknas in i kretsen "sakägare".

Men det är iofs OT
 
  • Gilla
  • Arg
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Svårt att få bygglov på annans mark ;-)
Problemet här här att "skogen" (Uddeholmsbolaget från början) ägde all mark och stugorna hade arrenden med odefinierade gränser. För en massa år sedan styckades tomter av. Då gick man efter strandskyddsreglerna, så ingen fick köpa själva stranden. Det innebär oskrivna men ändå existerande servitut på befintliga bryggor, men man får inte bygga ut, endast underhålla befintliga och givetvis inte privatisera mer. Allmänheten ska uppleva att det är okej att passera på stranden mellan stuga och vatten.

Värmland har över 10 000 sjöar och vattendrag, så strandskyddsreglerna känns ärligt talat väldigt överdrivna.
Man kan väl tycka vad som om strandskyddet...

Som vanligt är det trubbiga verktyg.

Som i mitt tycke borde användas hårdare i tätbyggda områden och lösare i obygden.

/ATW
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.