67 196 läst ·
350 svar
67k läst
350 svar
Allemansrätt? Hemfridszon?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 666 inlägg
Det tycks ju vara en brant som skiljer av stranddelen från tomten för bostadshuset så jag drog strecket där. Men det är ju så många byggnader så svårt att veta vad som är ett bostadshus och inte. Jag utgick från att bostadshuset är det stora centrala huset medan de andra byggnaderna är bostadskomplement.S stugan_i_skogen skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 666 inlägg
Låter rimligt!Claes Sörmland skrev:
Det tycks ju vara en brant som skiljer av stranddelen från tomten för bostadshuset så jag drog strecket där. Men det är ju så många byggnader så svårt att veta vad som är ett bostadshus och inte. Jag utgick från att bostadshuset är det stora centrala huset medan de andra byggnaderna är bostadskomplement.
Tack alla för input och perspektiv i frågan.
Tror det stämmer rätt bra, ville ge ts en bild av 1 ha utifrån att de hade 6 ha "trädgård". Du har ju huvudbyggnad som referens och ta den som 500 kvm i yta, 900 kvm bostad, sedan lite snedvinkel på foto, det ska då bli 20 sådana inom rödstreckar.Claes Sörmland skrev:
Tips: var lite tydligare om vad som är er tomt. Om alla 6 ha behandlas lika av er är det kanske inte så konstigt att folk går nära, det är ju ingen uppenbar tomt markerad. Plantera en häck eller några buskage runt huset i "normal" tomtstorlek, och acceptera att det är allemansrätt på resten. Tror det skulle bli trevligare för både er och andra.
Tyvärr har kommunismen infiltrerad Naturvårdsverket och numera är det enligt dem tom tillåtet att använda grillen som tex bostadsrättsföreningar brukar ha på deras gemensamma uteplatser.S stugan_i_skogen skrev:
Redigerat:
Här dyker det upp oftast smått förvirrade svampplockare som hittat fel väg ut ur vår skog vilket innebär att de går precis bakom ladan i skogbrynets kant , svänger runt den och ser då med all klarhet storhuset, gårdsplan och uppenbart vår hemfridszon. Vissa vänder in mot skogen igen medans andra kommer ner och vill snacka lite om de ser att jag är ute på tomten, andra undrar vart de är och ytterligare några har i misstag pga mörkret satt upp tält på vår ena gräsmatta som går mellan boningshuset, lillstugan och bort till jordkällaren som jag anser är hemfridszon även om gräsmattan är 0,5h. Har blivit många goda skratt av dessa möten och en familj har blivit till goda vänner.
Vi utökade nyligen med att köpa grannfastigheten vilket ger oss runt 5h sammanlagt. Med fem hektar så anser jag att åtminstone 1h av dessa ska jag kunna tillräkna mig som hemfridszon då det är anlagd trädgård med vildäng till pollinatörer och flertalet gräsmattor på olika nivåer med sittgrupper, solsängar och dyl. Att det är stor yta kan tyckas men om folk i allmänhet får nyttja de andra fyra så tycker inte jag att det är för mycket.
Vi utökade nyligen med att köpa grannfastigheten vilket ger oss runt 5h sammanlagt. Med fem hektar så anser jag att åtminstone 1h av dessa ska jag kunna tillräkna mig som hemfridszon då det är anlagd trädgård med vildäng till pollinatörer och flertalet gräsmattor på olika nivåer med sittgrupper, solsängar och dyl. Att det är stor yta kan tyckas men om folk i allmänhet får nyttja de andra fyra så tycker inte jag att det är för mycket.
Vilka är det som rör sig där och hur ser det ut med sedvanorna på orten? Jag är själv uppväxt på landet och där såg vi inte med blida ögon på sommargäster som kom och pinkade in stora revir. Vägen till badplatsen var alltid densamma oavsett vem som flyttade in längs med.
Om gränserna till den privata sfären blivit alltför diffusa genom att ni gjort trädgård där allemansrätt råder så kanske det är svårt att veta var mad ska uppehålla sig utan att störa.
Om gränserna till den privata sfären blivit alltför diffusa genom att ni gjort trädgård där allemansrätt råder så kanske det är svårt att veta var mad ska uppehålla sig utan att störa.
Om rätt ska vara rätt så kan man ju be om att få en tomtplatsavgränsning, men då är risken att man blir ålagd att ta bort privatiserande åtgärder där strandskydd råder (anlagd trädgård runt vattendraget?)
Själv skulle jag dock inte vilja väcka den sovande myndighetsbjörnen. 6ha mark att göra trädgård av låter som en dröm. Men man får leva med att i princip hela Sverige är ett kulturlandskap.
Själv skulle jag dock inte vilja väcka den sovande myndighetsbjörnen. 6ha mark att göra trädgård av låter som en dröm. Men man får leva med att i princip hela Sverige är ett kulturlandskap.
Ni har alltså gräsmattor/träd/uteplatser/osv på 60.000 kvm??
Sen sitter beslutsfattarna i sina "Gated Community" områden och myser....finns ju i större städer t ex Stockholm innergårdar som är bakom lås och bom.J J Vos skrev:
Allemansrätten är riktigt bra och nåt unikt jag tycker man måste behålla. Nåt som också är väldigt självklart till oss.
Finns troligen bara i Sverige, Finland och Norge i den skalan. Här får nån annan rätta mig. Vet heller inte helt hundra hur de t ex fungerar i USA, är det staten som äger stora skogsområden och det är där man får campa o gå fritt eller hur är det tro?
Men helt sjukt att man skall få använda andras grillar?
Okej att man som förälder gått med barnen till olika lekplatser, faktist nåt som jag också tänkt att nån surgubbe kommer o gnäller men faktist aldrig hänt.
Enda som hänt är att en mycket trevlig man en gång nämde att de hade just byggt en ny och ungefär roligt att barnen gillar det.
Redigerat: