67 201 läst ·
350 svar
67k läst
350 svar
Allemansrätt? Hemfridszon?
Fotografen skrev:
Fel av mig då 😱 för jag jämställer inte en åker med havre, raps, råg, vete, sockerbetor osv som förser alla med ett planterar hallonland i min egna svär på några ha. Om jag nu skulle få för mig att plantera ett hallonland där allemansrätten gäller så skulle det vara för att bjuda på dem. Då mer eller mindre hela vår fastighet består av till hälften naturskog och andra hälften består av terasser av gräsmattor och rabatter och fruktlunder. Obs! Inte ett detaljplanerat område. Här äger staten inget och inte heller kommunen. Kommunen , vid kontakt med olika hl visste inte ens att den här delen tillhörde kommunen. Sen har vi bra draghjälp av militärens upprustning då området ligger mellan FRA och FOI vilket ger att inga ny hus eller fastigheter tillåts. Vad vi gör, bygger, ändrar eller på annat sätt bygger ut garage, uthus eller vad som intresserar bara grannar och de bor inte så nära att de ens påverkas eller bryr sig. Vi är 26 fastigheter där dessa äger all mark oavsett väg, skog, mark.Claes Sörmland skrev:
Bodde hela mitt liv på söder, flyttade till Årsta för mer lugn och ro för mina katter. Men drömmen om det röda huset med vita knutar i skogens bryn gjorde att vi flyttade ut på landet i Nynäshamn.
Med Nynäsvägen så är avståndet till stan inte långt pendel avstånd.
Hoppsan där blev det mycket ot, ursäkta.
Så du menar att om man har en äppelodling likt följande på fastigheten men utanför hemfridszonen så är det fritt fram att plocka äppel?4774 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller följande?
Logga in
Skapa konto
Vad är då skillnaden mot en hallonland/hallonodling likt följande?
Logga in
Skapa konto
Eller följande?
Logga in
Skapa konto
Pallade inte du äpplen som barn? Skämt åsido 😂. Men jag har redan skrivit att jag hade fel just för att jag inte jämställer odling för alla med odling för en själv. Så jag vet inte vad mer du behöver .Demmpa skrev:
Var en familj som ikväll stannade och badade vid vår brygga, men vi har en väg i dess närhet och 70m från huset. Är bra om det nyttjas och håller botten fin.👍
Hade jag velat ta ett dopp just då hade jag bara gått ned och badat, ville jag vara för mig själv hade jag väl näckat och testat "propellern".😇
Hade jag velat ta ett dopp just då hade jag bara gått ned och badat, ville jag vara för mig själv hade jag väl näckat och testat "propellern".😇
🤔 Inte långt ifrån mig ligger 5-6 avstyckade tomter till salu sedan ett antal år. Här står ett antal stora, gamla äppelträd med utsökt god smak. Resten av marken är täckt av sly. Bostaden revs för mer än 30 år sedan.
Går dagligen förbi och dristar mig ibland att stjäla ett (1) äpple. Fastigheterna tillhör ju marksäljaren. Men egentligen bör jag ha rätt plocka frukten?
Går dagligen förbi och dristar mig ibland att stjäla ett (1) äpple. Fastigheterna tillhör ju marksäljaren. Men egentligen bör jag ha rätt plocka frukten?
Som lite konservativ på "landsbygd" hade jag ringt och frågat om det gällde lite mera plockning på träden.yonna skrev:
🤔 Inte långt ifrån mig ligger 5-6 avstyckade tomter till salu sedan ett antal år. Här står ett antal stora, gamla äppelträd med utsökt god smak. Resten av marken är täckt av sly. Bostaden revs för mer än 30 år sedan.
Att plocka ett någon gång går under äldre tiders "palla frukt" men i detta fallet minimal risk att bli ivägjagad.
Som en historia om att bli upptäckt. "Är det du Stefan som sitter uppe i trädet?" med svaret "Näää, det är en annan pojke"
Grejen är väl att du som privatperson inte FÅR sätta upp odlingar hur som helst på din fastighet men utanför tomten då det bryter mot allemansrättens tillträde. Men så länge det är i kanten av hemfridszonen kommer odlingarna att vara okej att ha. Och givetvis får folk ändå inte plocka från din hallonodling som du satt på en palts som bryter mot allemansrätten. Två fel gör inte ett rätt. Men du behöver ha någon form av näringsverksamhet för att få ha odlingar på fastigheten utanför tomten.4774 skrev:
Ja. Eftersom de är obebyggda och träden inte ingår i en odling utan står på ödetomt får du plocka hur mycket du vill tills tomterna säljs. Men det kan ju vara artigt att fråga markägaren om lov ändå.yonna skrev:
Vad syftar du på här? Det är väl enbart i strandskyddet som hindrar detta?Anna_H skrev:
Jag har t ex anlagt häck, gräsmatta, trädgårdland, buskplantering och satt upp stängsel i utkanten av min 3000 kvm stora fastighet, och alltså förvandlat naturlik inte hävdad mark till trädgård/hävdad tomt. Därmed har jag ändrat förutsättningarna för allmänhetens tillträde och utökat marken som inte ger allmänhetens tillträde med ett antal hundratal kvadratmeter.
Var regleras detta? Var finns dessa generella förbud mot planteringar utanför hemfridszoner?Anna_H skrev:
Fel.Anna_H skrev:
Grejen är väl att du som privatperson inte FÅR sätta upp odlingar hur som helst på din fastighet men utanför tomten då det bryter mot allemansrättens tillträde. Men så länge det är i kanten av hemfridszonen kommer odlingarna att vara okej att ha. Och givetvis får folk ändå inte plocka från din hallonodling som du satt på en palts som bryter mot allemansrätten. Två fel gör inte ett rätt. Men du behöver ha någon form av näringsverksamhet för att få ha odlingar på fastigheten utanför tomten.
Du får sätta upp hur mycket odling som helst, och du behöver inte ha någon näringsverksamhet för att odla något. Om du sedan säljer något är detta en sak mellan dig och skattemyndigheten och inget som rör någon "allemansrätt". Det går inte att "bryta" mot någon "allemansrätt" genom att odla något på sin egen mark.
Det där hade jag aldrig tänkt på för här ute i skogen gör man ju som man finner bäst.Anna_H skrev:
Grejen är väl att du som privatperson inte FÅR sätta upp odlingar hur som helst på din fastighet men utanför tomten då det bryter mot allemansrättens tillträde. Men så länge det är i kanten av hemfridszonen kommer odlingarna att vara okej att ha. Och givetvis får folk ändå inte plocka från din hallonodling som du satt på en palts som bryter mot allemansrätten. Två fel gör inte ett rätt. Men du behöver ha någon form av näringsverksamhet för att få ha odlingar på fastigheten utanför tomten.
Men det är klart att man ska ju inte kunna hindra människor att nyttja allemansrätten genom odling. Ex Vresros eller taggiga hallon
Det står dig fritt (eller nåja, är inte vresrosen nu uppförd på den där EU-listan med främmande invasiva arter så att du inte får plantera just den? Har ej koll på vresros.). Om allmänheten eller tillsynens medarbetare uppfattar att din taggiga häck efter ett antal år hindrar allmänheten att få tillgång till natur som är av värde för friluftslivet så kan du föreläggas av länsstyrelsen att ordna med stängselgenombrott.K kortis skrev: