Nu tror jag ju inte att föräldrarna som sätter på porrfiltret gör det för att spärra ut BH. Och skulle BH filtreras bort pga av porr så kommer nog ISPn att justera detta i filtret.
Men visst kan det tänkas komma ett BH block, men då som ett önskemål från fruarna där hemma som tycker gubbarna lägger för mycket tid här:p

Poängen är att siter som inte har som inriktning porr eller alkohol mm kommer censurera sig själva för att inte spärras. Inga diskussioner om vilken öl man dricker när man oljar altanen eller diskussioner om utländsk arbetskraft mm.

Jajjan skrev:
Poängen är att siter som inte har som inriktning porr eller alkohol mm kommer censurera sig själva för att inte spärras. Inga diskussioner om vilken öl man dricker när man oljar altanen eller diskussioner om utländsk arbetskraft mm.
Oh-nej, det kommer de inte att göra, istället kommer de se till att de hamnar på ISP'ns gröna lista så att de inte automatspärras av underliga anledningar, precis som måååååånga andra sajter, nyhetssajter t.ex.

Jajjan skrev:
Om filtret skulle användas av en stor del användare skulle det påverka även siter som tex byggahus, även för de som inte använder filtret.Forumet skulle behöva modereras kraftigt så att inte siten blir bortfiltrerad. Inga diskussioner som riskerar trigga filtret.
Som till exempel denna :o

thomasx skrev:
Så undantagstillstånd är ett medel som styrande inte längre ska tillåtas använda vid t.ex. upplopp etc för att begränsa skadeverkningar osv, tycker du verkligen det på fullt allvar?
Ja ditt minne kunde vara lite bättre, för det var inte för att ingen skulle veta vad som hände man ville begränsa internet, utan för att förhindra samordning av "oroliga moment", vi såg samma effekt i Göteborg för inte längesedan där det var nära upplopp då många hundra ungdomar samlades på samma plats snabbt sammankallade via sociala nätverk på internet. Att då tillfälligt bryta accessen till dessa kan vara ett effektivt sätt att få stopp på oroligheter, upplopp, skadegörelse och kanske till och med rädda unga människors liv. Men det är klart, vad är väl en ung människas liv värt emot rätten att få porrsurfa utan risken att frugan kommer på en via ISP'ns faktura....

London var kanske första gången tanken att begränsa internet kom på tal, Göteborg var definitivt inte den sista var så säkra.
Nej

i Göteborg användes inte internet där hade dom en sambanscentral uppsatt där dom styrde med sms samt enkla valkie talkies.
Om man blockerar internet trafiken så drabbar det ju egentligen mer dom som försöker ta sig bort än dom som ställer till problem, om jag nu mot all förmodan skulle fastna i kravaller nånstans så skulle jag ta fram mobilen försöka lista ut vart det händer nånting och sen ta mig så fort jag kan åt andra hållet.
Dessutom kan jag påpeka att min fru bryr sig noll och inget om jag tittar på porr på nätet eller inte, om nåt så blir hon på sin höjd sur för att jag inte sitter med henne och tittar på den.
Däremot har jag extremt svårt för att allt ska övervakas och censureras som i forna DDR eller nuvarande Kina, Ryssland, Nordkorea etc.
Tyvärr vann ju al quaida med sina terror attentat och fick alla att bli så rädda för nåt som är så statistikt liten risk att det är löjligt oddsen är väl större att du dör av en fallande kokosnöt än att du skulle dö/skadas i ett terrorattentat om jag inte minns fel

Tja, att tillgängligheten ökat gjort att konsumtionen bland unga har ökat markant råder det alltså ingen tvivel om längre. Bara att göra det så pass mycket svårare att man måste gå till kiosken gör stor skillnad, troligen skulle ett filter som det som nämnts få en liknande effekt, det är inte längre "bara ett klick bort". Kanske något många föräldrar skulle uppskatta.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1908430-var-tionde-pojke-ser-porr-varje-dag

suck det räcker väl att en i kretsen av ungar INTE har en spärr eller kanske tom en mobiltelefon som man gör om till en trådlös access punkt eller varför inte helt enkelt ett kontantkort för internet.
Blockerar man datat så kommer det ju att spridas via sneakernet iallfall.
lite mer tidsfördröjning blir det men att försöka stoppa och censurera har ju aldrig fungerat,
Det fungerade ju inte ens i forna DDR som verkar vara mångas drömsamhälle när det gäller hur man ska behandla information som inte passar

ikeo skrev:
suck det räcker väl att en i kretsen av ungar INTE har en spärr eller kanske tom en mobiltelefon som man gör om till en trådlös access punkt eller varför inte helt enkelt ett kontantkort för internet.
Blockerar man datat så kommer det ju att spridas via sneakernet iallfall.
lite mer tidsfördröjning blir det men att försöka stoppa och censurera har ju aldrig fungerat,
Det fungerade ju inte ens i forna DDR som verkar vara mångas drömsamhälle när det gäller hur man ska behandla information som inte passar

Javisst, precis som att förr i världen räckte det med att en unge sprungit till kiosken och köpt en tidning. men bara det faktum att tillgängligheten blir något begränsad får en stor effekt, Det är nog trots allt i många fall så enkelt.

thomasx skrev:
Javisst, precis som att förr i världen räckte det med att en unge sprungit till kiosken och köpt en tidning. men bara det faktum att tillgängligheten blir något begränsad får en stor effekt, Det är nog trots allt i många fall så enkelt.
hmm nu vet jag inte riktigt hur gammal farbror är men på min tid så spreds mina mixband videofilmer fortare än vad det tog mig att spela in dom.
Samma sak när man höll på zip diskar och senare cd samt dvd skivor för data.
Numera är det ju ännu enklare med usb eller varför inte mobiltelefoner som ju alla har.
Det räcker med att nån har en kopia av nåt på morgonen så har garanterat hela skolan en kopia när dom går hem.

Så vad skulle det där filtret egentligen stoppa ? det enda som händer är att man ger en massa korkade föräldrar en falsk känsla av trygghet

Piratebay ska ju släppa en re-branded Firefox browser som ska ta sig förbi censur, så det blir inga problem för ungarna att ta sig förbi filtret..

ikeo skrev:
hmm nu vet jag inte riktigt hur gammal farbror är men på min tid så spreds mina mixband videofilmer fortare än vad det tog mig att spela in dom.
Samma sak när man höll på zip diskar och senare cd samt dvd skivor för data.
Numera är det ju ännu enklare med usb eller varför inte mobiltelefoner som ju alla har.
Det räcker med att nån har en kopia av nåt på morgonen så har garanterat hela skolan en kopia när dom går hem.

Så vad skulle det där filtret egentligen stoppa ? det enda som händer är att man ger en massa korkade föräldrar en falsk känsla av trygghet
Ja visst, så var det, ändå ser barn av idag väldigt mycket mer porr än på den tid då vi använde vhs-band och zip-diskar, helt enkelt för att det bara är ett klick bort.

ikeo skrev:
Det är vad du tror, jag tror annorlunda, och anser dessutom att föräldrarna inte är särskilt korkade. Jag tycker nog snarare det är lite korkat att tro att det inte skulle bli någon skillnad alls med ett dylikt filter.

bobas skrev:
Piratebay ska ju släppa en re-branded Firefox browser som ska ta sig förbi censur, så det blir inga problem för ungarna att ta sig förbi filtret..
det kommer säkert både den ena och andra möjligheten för den som vill att ta sig runt filtret. Den som vill gör dock det hela mycket enklare och stänger av filtret. Den stora skillnaden blir för de som antingen inte hade tänkt porrsurfa men ändå får en massa sånt av olika anledningar, samt de som porrsurfar varje dag bara för att det är så enkelt.

Måste man ladda ner olika program, ta sig runt filter etc, så har tillgängligheten minskat och, som nu visats så påverkar tillgängligheten konsumtionen.

Att det skulle vara fråga om något totalförbud eller 100% säkerhet har aldrig någon hävdat, så att ha det som ett motargument är föga framgångsrikt ;)

thomasx skrev:
Ja visst, så var det, ändå ser barn av idag väldigt mycket mer porr än på den tid då vi använde vhs-band och zip-diskar, helt enkelt för att det bara är ett klick bort.

Det är vad du tror, jag tror annorlunda, och anser dessutom att föräldrarna inte är särskilt korkade. Jag tycker nog snarare det är lite korkat att tro att det inte skulle bli någon skillnad alls med ett dylikt filter.
viss var det lite svårare att hitta porr på den tiden av den enkla anledningen att det fanns inte så mycket av det på internet. Men nu finns det mycket av det så det kommer att spridas lättare idag än vad det gjorde då.

Plus att jag sitter på ett kontor och när man hör hur folk tror att saker fungerar och man tämligen omgående märker att dom faktsikt har noll koll på hur internet egentligen fungerar eller teknik i allmänhet. För de flesta av oss som jobbar inom it skulle jag nog påstå att mantrat att ta för givet att alla användare är idioter tyvärr är nåt som de flesta håller med om efter att ha jobbat med support ett tag

thomasx skrev:
det kommer säkert både den ena och andra möjligheten för den som vill att ta sig runt filtret. Den som vill gör dock det hela mycket enklare och stänger av filtret. Den stora skillnaden blir för de som antingen inte hade tänkt porrsurfa men ändå får en massa sånt av olika anledningar, samt de som porrsurfar varje dag bara för att det är så enkelt.

Måste man ladda ner olika program, ta sig runt filter etc, så har tillgängligheten minskat och, som nu visats så påverkar tillgängligheten konsumtionen.

Att det skulle vara fråga om något totalförbud eller 100% säkerhet har aldrig någon hävdat, så att ha det som ett motargument är föga framgångsrikt ;)
hmm när var du i närheten av tonårskillar sist egentligen dom som jag sprungit på som faktiskt håller på med datorer och inte spel dom testar den typen av funktioner bara för att se om det fungerar och hur det fungerar.
Gissa vilka personer det är som laddar ner och sprider filmer, tv serier, musik, applikatioenr till hela sin vänskapskrets och dom som alla vet att dom kan fråga om dom behöver nåt

ikeo skrev:
.

Plus att jag sitter på ett kontor och när man hör hur folk tror att saker fungerar och man tämligen omgående märker att dom faktsikt har noll koll på hur internet egentligen fungerar eller teknik i allmänhet. För de flesta av oss som jobbar inom it skulle jag nog påstå att mantrat att ta för givet att alla användare är idioter tyvärr är nåt som de flesta håller med om efter att ha jobbat med support ett tag
Det beror på den enkla anledningen att det bara är idioter som vänder sig till it-supporten, eftersom alla som vänder sig dit blir behandlade just som idioter. Vi andra klarar oss själva eller hjälper varandra.... Hårt men sant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.