717 läst ·
20 svar
717 läst
20 svar
Alla: vilket år skall två-takts trädgårdsmaskiner förbjudas
Däck är en förbrukningsvara, dessutom en färskvara. Med tanke på hur just vinterdäck inverkar på säkerheten skulle jag till o med anse att en rullande 8års åldersgräns vore rimlig att införa.Attitudeswe skrev:
Maskiner och fordon är däremot långt ifrån förbrukningsvaror eller färskvaror (även om det som tillverkas idag är rena skiten som kommer gå till skrot inom 5år).
Rejält byggda maskiner och fordon håller lätt 50år om man tar hand om den. Efter renovering så kan de gå lika länge till.
Mina trädgårdsmaskiner i sommarstugan är redan 25-40år gamla, med tanke på den ytterst begränsade brukstiden per år så kommer de inte vara utslitna om 100år heller.
Det är ju inget politiken kan styra över såvida man inte tar till skatter och förbud som styrmedel.Amanda Palmstierna Mp skrev:
Kul, det tycker jag också, men hur tänker ni se till att det sker?
Att fixa så att
Är ju enkelt om man bortser från medborgarna och deras behov, det är ju bara att höja skatten eller förbjuda.
Riksdagsledamot Sverigedemokraterna
· 91 inlägg
Nja, det går ju utmärkt att köra på gamla vinterdäck under sommaren, förutsatt att man tar ut dubbarna, om det är dubbdäck. Men en gräsklippare eller röjsåg kan ju hålla i mer än 30 år om den sköts rätt och inte används allt för ofta. Man bör dock minnas att produktionen av nya saker ofta orsakar mycket större utsläpp än att använda den gamla under lång tid.Attitudeswe skrev:
Användning av vinterdäck utan snöflinga är redan förbjudna. Hur påverkar det äganderätten till 8år gamla vinterdäck med bra mönster?
Vill man förvara dom i garaget istället för att återvinna dom är det väl fritt fram.
Rimligtvis får man lite förvarning så att man kan undvika köpa nya maskiner med fel motor och kan slita ut sina gamla.
OT: Utmärkt vet jag inte men det GÅR att köra slut på dem om man accepterar att åka med däck med gummiblandning avsedd för vinterbruk..Mikael Eskilandersson skrev:
Dessutom bör man nog skilja på vinterdäck och dubbdäck.
Trådens titel är två-takts trädgårdsmaskiner.
Detta undantar ju direkt merparten av gräsklippare som är fyrtakt med den berömda Briggs & Stratton som mönster för sådana motorer.
så då återstår lite röjsågar/trimmers, inte ens värt att diskutera, till och med jag har elektrisk Makita trimmer trots att jag också har en grövre bensinare som nästan aldrig behöver användas.
Och, naturligtvis motorsågar, men är det trädgårdsmaskiner egentligen?
Jag har en bensinare och en elektrisk och bensinaren ligger i förrådet hela tiden.
Har man en " normal" trädgård behövs ingen bensindriven motorsåg.
Detta undantar ju direkt merparten av gräsklippare som är fyrtakt med den berömda Briggs & Stratton som mönster för sådana motorer.
så då återstår lite röjsågar/trimmers, inte ens värt att diskutera, till och med jag har elektrisk Makita trimmer trots att jag också har en grövre bensinare som nästan aldrig behöver användas.
Och, naturligtvis motorsågar, men är det trädgårdsmaskiner egentligen?
Jag har en bensinare och en elektrisk och bensinaren ligger i förrådet hela tiden.
Har man en " normal" trädgård behövs ingen bensindriven motorsåg.
Klicka här för att svara