1 301 857 läst ·
14 590 svar
1302k läst
14,6k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Gprs gick väl att slå på med sms om man söker katten live?AndersMalmgren skrev:
Fattar inte att man inte bygger något som går i super low energy mode och bara checkar typ var 15 minut. Kan ju så länge det finns airtag teckning eller wifi undvika mobilnät helt. Borde gå att få att räcka en månad…
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jo jag tycker okcså det borde gå få till bättre GPRS stöd.. Funderade på att köpa en arduino modul med 4G och GPS och leka lite., Tex att man kopplar upp sig med x minuter och kollar om man tagit emot kommando från användaren och då hålla sig live i x minuter komer det inga nya kommandon kopplar man ner sig från GPRS.J JohanLun skrev:
Du kan slå på GPRS med ett SMS köra live tracking och sedan slå av det. Det är så jag kommer göra btw.. Ett sms med Telenor IoT kostar 0,425 kronor (425 kronor tusen SMS, 2 års hållbarhet) så det är så man får ut längst tid både ur abb och batteri
Denna kräver dock ett abonnemang, men vi är väldigt nöjda med den. Är hon i det förinställda området så är den i batterisparläge men går hon utanför så går den upp i aktivt läge och man kan ställa in hur långt man vill att katten kan röra sig och rör hon sig utanför detta område så får man ett meddelande till telefonen. Laddar den kanske var tredje vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tack. Jo det är ett alternativ att ha den på hela tiden även när katten är hemma - vi har en airtag idag som funkar ok men inte perfekt och skulle katten komma bort vore det ju väldigt värt att betala detta, men det är en rätt rejäl klump. Vår katt håller sig nåt hundratal meter hemifrån - oftast på vår tomt. Men vi har funderat på att ta med honom tex när vi besöker svärföräldrar eller åker på skidsemester då vi inte har någon naturlig kattvakt. I början var min pappa kattvakt men tyvärr gick han bort för ett år sen... Sen dess har vi inget bra ställe lämna katten på... Har testat kattvakt hemma och katthotell - båda är både dyrt och känns som katten inte får den sociala kontakt han är van vid.H husdrommaren skrev:Denna kräver dock ett abonnemang, men vi är väldigt nöjda med den. Är hon i det förinställda området så är den i batterisparläge men går hon utanför så går den upp i aktivt läge och man kan ställa in hur långt man vill att katten kan röra sig och rör hon sig utanför detta område så får man ett meddelande till telefonen. Laddar den kanske var tredje vecka.
[bild][bild]
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Har tractive mini till båda katterna, små och smidiga och batteriet håller länge. Agerar smart och om katten ligger still är rapportintervallet längre och om den rör sig mer är det kortare. Vill man veta var katten är just nu drar man på live läget. Går att lägga no-go zoner och säkra zoner m.m. Visst en abb kostnad, men inte så farligt... Brukar ha de löst på öar i skärgården och då känns det tryggt att veta var de är.
Mähhh.. matte, stör mig inte! Jag gjorde som du ville, jag provade den nya läskiga sängen du köpte.. (okej, den var ganska mysig.. speciellt när du la dit det där lilla lamm/fårrskinnet.. MEN det tänker jag aldrig erkänna för du snodde min gamla säng.. bara sådär)
Nisse har fått en större mer ”riktig” sovplats/säng.. han har haft en extrasäng ett tag (han fick knappt plats på den) efter han kaskadkräktes ner sin riktiga en natt för nån månad sedan (lyckades inte tvätta den.. få den varken ren eller lukta ok igen.. fick kasta både den o fåtöljen den låg i.. som också var nedkräkt 😳)
Det tar alltid ett par dagar innan nya saker o ting provas……. 🐈⬛
Logga in
Skapa konto
Nisse har fått en större mer ”riktig” sovplats/säng.. han har haft en extrasäng ett tag (han fick knappt plats på den) efter han kaskadkräktes ner sin riktiga en natt för nån månad sedan (lyckades inte tvätta den.. få den varken ren eller lukta ok igen.. fick kasta både den o fåtöljen den låg i.. som också var nedkräkt 😳)
Det tar alltid ett par dagar innan nya saker o ting provas……. 🐈⬛
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vi har bott fyra dagar i Bromma nu och tycker den fungerar över förväntan. Laddade i lördags innan vi flyttade nu nere på 65 procent och då har vi fått slå på live tracking en gång för att hitta honomJ JohanLun skrev: