1 356 747 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Beroende på var i landet du bor så kan de hinna få både två och tre kullar på vingar innan hösten. Jag stannade bilen så sent som för en vecka sedan och flyttade på en liten som kravlade runt på skogsvägen där jag kom körandes. lyfte upp den på en gren på sidan istället.Alfredo skrev:
Det där är anledningen till att vi numera har vattenkaraff med lock på. Ibland blir den kvar på bordet och då hoppade alltid den ena katten upp och drack med hjälp av tassen (doppade ner tassen och skickade sen av den). Kändes sådär fräscht, eftersom man ibland kanske vill fylla på sitt vattenglas lite senare. 😆Snigla skrev:
Komplicerat att vara katt..
[bild]
Han har egen vattenskål, han har ett eget glas på fot med vatten på bordet, han har vattenskål ute, han har dammar och pölar som används som ”årgångsvin” när det behagar herrn..
.. MEN.. nejdå, det räcker inte .. givetvis måste vi dricka direkt ur tillbringaren!
🤔🐈⬛😜😻
Vår ena katt ÄLSKAR mat och äter/inhalerar upp både sin och gärna brorsans också om han får chansen.
Den andre katten däremot skulle gärna ha mat framme och gå och småäta hela dagen (som han gjorde innan lillebror flyttade in). Jag har tänkt på en sån där matskål med chiplås, men är det någon som kan svara på om den funkar i ett sådant här sammanhang? Eller kan "fel" katt ändå komma och buffla sig fram och äta ur matskålen samtidigt som "rätt" katt står där och äter?
Just nu separerar vi de vid matdags så de äter i varsitt rum, men som sagt tror jag att den äldre katten hade föredragit att kunna småäta lite närsomhelst.
Den andre katten däremot skulle gärna ha mat framme och gå och småäta hela dagen (som han gjorde innan lillebror flyttade in). Jag har tänkt på en sån där matskål med chiplås, men är det någon som kan svara på om den funkar i ett sådant här sammanhang? Eller kan "fel" katt ändå komma och buffla sig fram och äta ur matskålen samtidigt som "rätt" katt står där och äter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu separerar vi de vid matdags så de äter i varsitt rum, men som sagt tror jag att den äldre katten hade föredragit att kunna småäta lite närsomhelst.
Igår var det skördedax här..
Katten låg inne, men dörren ut var öppen..
Såfort tröskan var nära så skulle han springa rakt ut (gillar inte fordon av nått slag
.. försökte säga åt honom att den kommer inte in genom dörren.. men han lyssnade inte!
Nån timme senare var det en otroligt vacker..udda.. sol / solnedgång .. så jag gick ut..
Då stack han fram huvudet ur ett skrymsle och jag frågade om han inte skulle komma o mysa på picknickbordet .. det gjorde/ville han.. trots monstret på åkern..
Sen blev han lite nyfiken o modig..
Katten låg inne, men dörren ut var öppen..
Såfort tröskan var nära så skulle han springa rakt ut (gillar inte fordon av nått slag
Nån timme senare var det en otroligt vacker..udda.. sol / solnedgång .. så jag gick ut..
Då stack han fram huvudet ur ett skrymsle och jag frågade om han inte skulle komma o mysa på picknickbordet .. det gjorde/ville han.. trots monstret på åkern..
Sen blev han lite nyfiken o modig..
Vi har dessa till Rasmus och Bärra.MariaiÖstergötland skrev:
Vår ena katt ÄLSKAR mat och äter/inhalerar upp både sin och gärna brorsans också om han får chansen.
[bild]
Funkar bra då Bärra är en väldigt hungrig och fluffig katt som tycker att Rasmus seniormat är väldigt lockande. 😻🤦
Det går att ställa in tid hur snabbt luckan stänger.
Rasmus vill gärna plocka ut kulor och lägga utanför skålen och äta därifrån och sedan gå därifrån utan att Bärra hinner dit.
Rekommenderas. 👌
Vaddå hur snabbt luckan stänger? Är den inte öppen medan katten står där och stängs när katten går därifrån?FredrikR skrev:
Vi har dessa till Rasmus och Bärra.
Funkar bra då Bärra är en väldigt hungrig och fluffig katt som tycker att Rasmus seniormat är väldigt lockande. 😻🤦
Det går att ställa in tid hur snabbt luckan stänger.
Rasmus vill gärna plocka ut kulor och lägga utanför skålen och äta därifrån och sedan gå därifrån utan att Bärra hinner dit.
Rekommenderas. 👌
Vet inte om vår Glufskatt är mer ivrig än Bärra kanske... Skulle Bärra kunna knö sig in bredvid Rasmus och äta ur Rasmus skål? Har du nån bild in action?
Står Bärra kvar under bågen och äter så stängs den inte, det är när Rasmus vill plocka ut kulor och äta från gummitabletten framför matskålen.MariaiÖstergötland skrev:
Tiden jag talar om är hur snabbt luckan stänger efter att katten gått från maskinen/bågen.
Om ena katten är lättstött kan den säkert jagas iväg av hungrigare syskon, men det blir aldrig bråk här hemma om maten.
Kan fota Bärt i matmaskinen när jag kommer hem. 😻
Vi har det likadant och det enda som jag har märkt som fungerar är att jag står kvar i köket och ger dem verbalt lika mycket kärlek 😅.MariaiÖstergötland skrev:
Det där är anledningen till att vi numera har vattenkaraff med lock på. Ibland blir den kvar på bordet och då hoppade alltid den ena katten upp och drack med hjälp av tassen (doppade ner tassen och skickade sen av den). Kändes sådär fräscht, eftersom man ibland kanske vill fylla på sitt vattenglas lite senare. 😆
De äter middag samtidigt men frukost lite när som under dagen. Båda gillar att småäta under dagen och då låter jag bara en matskål stå på plats med lite torrfoder i. På så sätt blir ingen av dem överviktig.
Jag ska se om jag kan inte få en bild på Rasmus när han äter, Bärtsson är ju hyfsat fluffig och go. 😇MariaiÖstergötland skrev:
Men maskinen är inte speciell stor.
Nu var det Frasses tur att komma hem med en svullnad.
Höger kind har en rejäl knöl.
Geting?, orm?
Tja vem vet, hans allmäntillstånd märks det absolut ingen skillnad på, han är bara väldigt pissed nu, när vi inte släpper ut han.
Höger kind har en rejäl knöl.
Geting?, orm?
Tja vem vet, hans allmäntillstånd märks det absolut ingen skillnad på, han är bara väldigt pissed nu, när vi inte släpper ut han.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men lilla snutten då 🥰. Har du tittat i munnen så han inte har brutit av en tand eller liknande? Kindsvullnad är inte alltid solklart så ett besök till veterinären är nog inte helt fel även fast han verkar må bra. Katter är ju mästare på att låtsas som ingenting när de gjort sig illa eller blir sjuka.Mikael_L skrev:
Jag skulle iaf ringa den veterinär som ingår i kattförsäkringen och höra .
Hoppas att han snart mår bra och att svullnaden går ner fort.