1 302 154 lĂ€st ·
14 592 svar
1302k lÀst
14,6k svar
Alla som gillar katter - rÀck upp en hand!
Det Ă€r just det dĂ€r med understödet som man egentligen lyfter katten genom och inte i nackskinnet och det krĂ€vs en van hans för att göra det, sĂ„ inget jag tycker att man ska rekommendera ( kom inte pĂ„ ett bĂ€ttre ord sĂ„ jag hoppas att du inte tar illa upp) folk som aldrig har haft katt đ eller Ă€r första gĂ„ngens kattĂ€gare.N Niq skrev:Jag har lyft mina katter i nackskinnet mĂ„nga gĂ„nger och ger man stöd underifrĂ„n sĂ„ Ă€r det inga problem. Gör det bara nĂ€r dom varit olydiga. VeterinĂ€rer hĂ„ller ocksĂ„ ofta dom i nackskinnet med stöd under.
VÄra nuvarande katter Àr lite extra. Jag har brukat sÀga att en stor skillnad mellan katt och hund Àr att katter har sjÀlvbevarelsedrift medan hundar saknar den helt. Dom glömde dock installera den pÄ dom katter vi har nu. Vi har haft egna utekatter sen 2006 ungefÀr och inga av dom har vi behövt föra till veterinÀr sÄ ofta som dom vi skaffade för ca 2 Är sedan.
NÀr det gÀller att lÀra katter vissa saker sÄ vi brukar ropa och locka pÄ dom nÀr dom Àr ute och gÄr dit som vi inte vill. DÄ brukar dom bli vana att inte gÄ dit. Men det Àr ju inget som fungerar till 100%
Anledningen till att veterinÀrer tar ett tag i nackskinnet (men egentligen lyfter katten underifrÄn) Àr att mÄnga katter dÄ reagerar med att bli ganska passiva, vilket vÀl Àr rÀtt bra dÄ en veterinÀr som katten inte kÀnner, ska ta och undersöka den.
SÄ har jag hört i alla fall.
Men OBS, de lyfter absolut inte katten i skinnet, utan frÀmst lyfts katten underifrÄn, men med ett tag i nackskinnet som Àr tÀnkt att utlösa reflexen. Jag rekommenderar ingen som inte fÄtt utbildning att göra detta
Sen tror jag att det Àr en rÀtt liten risk att egentligen skada katten genom att faktiskt lyfta den i nackskinnet, men den Àr inte obefintlig, sÄ det ska vÀl helst inte praktiseras utom vid vÀldigt speciella situationer och dÄ av folk som lÀrt sig och har stor kattvana (veterinÀrer).
Och det Àr kontroversiellt ÀndÄ:
https://www.kattveterinaren.se/scruffing/
SÄ har jag hört i alla fall.
Men OBS, de lyfter absolut inte katten i skinnet, utan frÀmst lyfts katten underifrÄn, men med ett tag i nackskinnet som Àr tÀnkt att utlösa reflexen. Jag rekommenderar ingen som inte fÄtt utbildning att göra detta
Sen tror jag att det Àr en rÀtt liten risk att egentligen skada katten genom att faktiskt lyfta den i nackskinnet, men den Àr inte obefintlig, sÄ det ska vÀl helst inte praktiseras utom vid vÀldigt speciella situationer och dÄ av folk som lÀrt sig och har stor kattvana (veterinÀrer).
Och det Àr kontroversiellt ÀndÄ:
https://www.kattveterinaren.se/scruffing/
Kan vara sÄ absolut, hon var dock en bit bort. Han har ocksÄ en vÀldigt fin egenskap att komma nÀr nÄgon skriker eller grÄter. NÀr ungarna Àr ledsna eller sura hör man honom alltid komma farandes och vilja gosa och kolla lÀget. Ingen har nÄgonsin lyft honom sÄ, sÄ jag tror nog att det kÀndes lite konstigt.arneri68 skrev:
Nja. Jag kommer nog inte gÄ med pÄ att folk kastar saker pÄ min katt, eller nÄgot djur för den delen. SÄ dÀr Àr vi inte överens.Alfredo skrev:
Har vi en granne som har en hagelbrakare som Ă„ker fram nĂ€r tĂ„lamodet tar slut har vi nog ett större problem. đ
Inget ovanligt i vissa delar av landet. Senast igÄr var det reportage pÄ TV om en vargpopulation som pÄ ett oförklarligt sÀtt minskat och helt klart misstÀnkte mÄnga tjuvjakt.S0MMER skrev:
Administrator
· SkĂ„ne
· 8 351 inlĂ€gg
Nu Àr det ju mer ett stadigt tag om nacken som mammam bÀr ungarna, inte i sjÀlva skinnet.4774 skrev:
SjÀlvklart Àr det skillnad pÄ att kattmamman bÀr sina barn i nackskinnet och att en mÀnniska tar och lyfter en vuxen katt pÄ samma sÀtt. Det Àr garanterat bÄde smÀrtsamt ( tÀnk att sjÀlv bli det) och förnedrande för den vuxna katten.
Min pappa brukade lyfta min syster och mig som barn över övergĂ„ngsstĂ€llen genom att ta ett stadigt grepp om vĂ„ra nackar đ. Det gjorde inte ont men var, tyckte vi dĂ„, smĂ„tt förnedrande.
Skulle samma hÀnda idag sÄ skulle vÀl huvudet gÄ av.
Vi hade en katt som Àlskade barn och alltid kom om den hörde barn framförallt om dom grÀt eller var ledsna. En dag hade vi besök av en bekant med sin son som inte var sÄ mÄnga Är. Han var ovan med katter och blev rÀdd och började grÄta. VÄr katt skulle ju förstÄs trösta honom men det blev ju förstÄs bara vÀrre. Vi tog ju givetvis undan katten men den förstod ju inte alls varför den inte fick gÄ o trösta honom.S0MMER skrev:
Kan vara sÄ absolut, hon var dock en bit bort. Han har ocksÄ en vÀldigt fin egenskap att komma nÀr nÄgon skriker eller grÄter. NÀr ungarna Àr ledsna eller sura hör man honom alltid komma farandes och vilja gosa och kolla lÀget. Ingen har nÄgonsin lyft honom sÄ, sÄ jag tror nog att det kÀndes lite konstigt.
Du har vÀl chippat katten?
JadÄ. Han Àr chippad.N Niq skrev:Vi hade en katt som Àlskade barn och alltid kom om den hörde barn framförallt om dom grÀt eller var ledsna. En dag hade vi besök av en bekant med sin son som inte var sÄ mÄnga Är. Han var ovan med katter och blev rÀdd och började grÄta. VÄr katt skulle ju förstÄs trösta honom men det blev ju förstÄs bara vÀrre. Vi tog ju givetvis undan katten men den förstod ju inte alls varför den inte fick gÄ o trösta honom.
Du har vÀl chippat katten?
HusÀgare
· 3 348 inlĂ€gg