1 356 747 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Okej! Nja jag håller inte riktigt med där. Katter har vad jag vet ganska känsliga öron och ögon, och en kotte eller grus i ansiktet kan absolut göra skada. För att inte tala om att det kan göra ont.Mikael_L skrev:
Om det är någon som hatar att se vår Frasse på sin tomt, eller altan osv, så får de gärna kasta kottar eller t.om smågrus på han, det kommer inte att skada kattrackarn.
Fast visst ser jag helst att de börjar med hojta, skrika och stampa i marken och spruta vatten, och ifall inte detta hjälper så får kottarna och smågruset komma fram.
Det är mycket bättre att det blir en effekt på detta vis än att det ska sluta mer tragiskt.
Men vattenspruta eller stampande/ropande kan jag köpa. 👍🏻
Å andra sidan, om ingen sett något eller vill träda fram, hur ska man då gå vidare?4774 skrev:
Jag har vittnen i ett helt annat ärende, polisen la ner iaf. Får mig att vilja välja mellan järnslägga eller den andra gummiklubban då jag vet vem som är tjuven och är sugen på ett personligt besök, vilket jag inte kommer göra. Tjuven har sagt åt mig att söka hjälp då jag både ringt och sms:at på obekväma tider, vilket jag nog troligen kommer att göra då han inte tänker lämna tillbaka det stulna. Tyvärr för honom så tror jag inte han kommer att gilla min hjälp.
Var med om att en vän i periferin av kompisgänget snodde min moppe som han sålde till någon okänd. Då var jag 15 år och vägde 40kg 1,65 lång medans han var 18 år och rätt tjock men nästa gång som jag stötte på honom så slog jag ner honom till marken utan att säga ett enda ord. Han fick några stygn men betedde sig som en hundvalp mot mig resten av vår ungdom. Skulle göra samma idag. När vi hade 3 inbrottstjuvar här en tidig sommarmorgon så sprang jag rakt ut naken som jag var och frågade vad ända in i . .. de gjorde här. De drog illa kvickt. Allt medan maken snarkade gott i sängen 😂.E Elektra skrev:Å andra sidan, om ingen sett något eller vill träda fram, hur ska man då gå vidare?
Jag har vittnen i ett helt annat ärende, polisen la ner iaf. Får mig att vilja välja mellan järnslägga eller den andra gummiklubban då jag vet vem som är tjuven och är sugen på ett personligt besök, vilket jag inte kommer göra. Tjuven har sagt åt mig att söka hjälp då jag både ringt och sms:at på obekväma tider, vilket jag nog troligen kommer att göra då han inte tänker lämna tillbaka det stulna. Tyvärr för honom så tror jag inte han kommer att gilla min hjälp.
Det enklaste sätt som jag använder mig av, och som är ruskigt effektivt, är att böja mig ner, spänna ögonen i kattens ögon och sedan morra åt den. Väldigt enkelt sätt utan att skada eller göra illa katten.Mikael_L skrev:
Om det är någon som hatar att se vår Frasse på sin tomt, eller altan osv, så får de gärna kasta kottar eller t.om smågrus på han, det kommer inte att skada kattrackarn.
Fast visst ser jag helst att de börjar med hojta, skrika och stampa i marken och spruta vatten, och ifall inte detta hjälper så får kottarna och smågruset komma fram.
Det är mycket bättre att det blir en effekt på detta vis än att det ska sluta mer tragiskt.
Man kan bra bära en katt i nackskinnet. Bäst är om man ger stöd underifrån samtidigt. Men kattmammor bär ju sina ungar i nackskinnet.S0MMER skrev:
Måste fråga om råd. Vår katt Sigge, cirka ett år gammal, har flera gånger fått följa med oss ut för att vänja sig vid att vara ute. Han är nyligen kastrerad och vaccinerad, och idag var det första gången vi lät honom prova att gå ut på egen hand.
Till en början höll han sig mest runt tomten, men efter ett tag började han utforska lite längre bort. Plötsligt kom grannen hem, och Sigge, som är väldigt social, sprang fram för att hälsa. De stod först bara och tittade på honom och verkade inte ha något emot att han var där. Men när de öppnade ytterdörren och Sigge började gå mot den, lyfte mannen snabbt upp honom i nackskinnet och bar honom en bit bort; tjejen reagerade direkt, rusade ut och skällde på honom.
Han satte ner Sigge direkt, och Sigge sprang iväg och gömde sig under en bil. Han blev så rädd att han inte ens ville komma fram när vi försökte locka på honom, men efter en stund vågade han sig ut igen. Vet inte om de gjorde ont eller om det bara var att bli fasthållen av en främling som skrämde honom så.
Grannarna kom precis över för att be om ursäkt. De berättade att de inte visste hur man ska bära en katt och bad oss visa hur man kan göra istället, vilket jag verkligen uppskattar.
Men nu till min fråga. Först, ör det lämpligt att bära vuxna katter i nacken? Kan han ha fått ont?
Och fråga nummer två. Han kommer säkert att göra saker som irriterar folk – ligga i deras utemöbler, vilja gå in och hälsa, säga ifrån om barn drar honom i svansen och så vidare. Det är nog oundvikligt att folk ibland skrämmer bort honom, lyfter honom på fel sätt, matar honom med sådant han inte ska äta eller råkar släppa in honom. Kommer han med tiden att förstå var gränserna går, lära sig att inte alla vill klappa honom och inse att han inte får gå in i andras hus?
Hur brukar ni hantera allt som kan hända när era katter är ute? Eller får man bara leva med att det kommer att hända en del när de är ute själva?
När man låter en katt bli utekatt så är det vissa risker man måste acceptera. Katten kommer stöta på andra djur tex ormar getingar och hundar ,den kan ramla från höga höjder plus lite annat jag inte kommer på.
Se till att den har en trygg plats utomhus hemma som den kan fara till som inte är så lätt för andra större djur att ta sig till.
Haha.. först kom han till mig (efter att ha legat i en skräpig buske) så jag skulle stryka bort allt smuts..
Sedan spenderade han en 45 min på att ligga och putsa sig..
Sen när han var ”färdig”.. (dvs inte helt torr..) så skulle han sol/sandbada.. 😳😳
Sedan var han skitigare än från början!
Men mycket nöjd..
Sedan spenderade han en 45 min på att ligga och putsa sig..
Sen när han var ”färdig”.. (dvs inte helt torr..) så skulle han sol/sandbada.. 😳😳
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan var han skitigare än från början!
Men mycket nöjd..
Okej, jag har läst en del på nätet och de flesta sidor verkar vara överens om att det gör ont och stressar vuxna katter?N Niq skrev:Man kan bra bära en katt i nackskinnet. Bäst är om man ger stöd underifrån samtidigt. Men kattmammor bär ju sina ungar i nackskinnet.
När man låter en katt bli utekatt så är det vissa risker man måste acceptera. Katten kommer stöta på andra djur tex ormar getingar och hundar ,den kan ramla från höga höjder plus lite annat jag inte kommer på.
Se till att den har en trygg plats utomhus hemma som den kan fara till som inte är så lätt för andra större djur att ta sig till.
Ja det är väl så, får nog vänja mig vid att han är med om saker som utekatt. Känns lite som att skicka barnen till skolan för första gången, helt plötsligt kan man inte vara där och skydda hela tiden. 😅
Jag har lyft mina katter i nackskinnet många gånger och ger man stöd underifrån så är det inga problem. Gör det bara när dom varit olydiga. Veterinärer håller också ofta dom i nackskinnet med stöd under.S0MMER skrev:
Okej, jag har läst en del på nätet och de flesta sidor verkar vara överens om att det gör ont och stressar vuxna katter?
Ja det är väl så, får nog vänja mig vid att han är med om saker som utekatt. Känns lite som att skicka barnen till skolan för första gången, helt plötsligt kan man inte vara där och skydda hela tiden. 😅
Våra nuvarande katter är lite extra. Jag har brukat säga att en stor skillnad mellan katt och hund är att katter har självbevarelsedrift medan hundar saknar den helt. Dom glömde dock installera den på dom katter vi har nu. Vi har haft egna utekatter sen 2006 ungefär och inga av dom har vi behövt föra till veterinär så ofta som dom vi skaffade för ca 2 år sedan.
När det gäller att lära katter vissa saker så vi brukar ropa och locka på dom när dom är ute och går dit som vi inte vill. Då brukar dom bli vana att inte gå dit. Men det är ju inget som fungerar till 100%
Administrator
· Skåne
· 8 671 inlägg
Kan ja. Den risken måste dock vägas mot riskerna att exempelvis tålamodet till sist tar slut och hagelbrakaren tas fram..S0MMER skrev:
Ja det är ju hela idén. Att platsen ska förknippas med obehag så att katten håller sig därifrån. Smärtan från en kotte är rimligen varken kraftig eller långvarig.S0MMER skrev:
Jag tror att din tjejs agerande skrämde katten mest och trodde den gjort något fel. Vår katt (och grannkatter) reagerar på lika sätt när min sambo skäller på mig. De tror att den gjort något fel och gömmer sig. Att grannen lyfte den i nackskinnet tror jag var det minsta problemet.S0MMER skrev:
tjejen reagerade direkt, rusade ut och skällde på honom.
Han satte ner Sigge direkt, och Sigge sprang iväg och gömde sig under en bil. Han blev så rädd att han inte ens ville komma fram när vi försökte locka på honom, men efter en stund vågade han sig ut igen. Vet inte om de gjorde ont eller om det bara var att bli fasthållen av en främling som skrämde honom så.
Självklart är det skillnad på att kattmamman bär sina barn i nackskinnet och att en människa tar och lyfter en vuxen katt på samma sätt. Det är garanterat både smärtsamt ( tänk att själv bli det) och förnedrande för den vuxna katten.S0MMER skrev:
Okej, jag har läst en del på nätet och de flesta sidor verkar vara överens om att det gör ont och stressar vuxna katter?
Min pappa brukade lyfta min syster och mig som barn över övergångsställen genom att ta ett stadigt grepp om våra nackar 😀. Det gjorde inte ont men var, tyckte vi då, smått förnedrande.
Skulle samma hända idag så skulle väl huvudet gå av.