Patrik Karlson Patrik Karlson skrev:
För Liberalerna är bostadspolitik i grunden en frihetsfråga, människor ska i större utsträckning än vad som är fallet idag kunna välja hur och var de vill bo. Det gäller lika mycket den som vill köpa en villa på landsbygden som den som vill bo i en bostadsrätt i Linköping eller en hyresrätt i Stockholm.
Tack för ditt svar! Bra att du lyfter frihetsperspektivet, det hörs allt för sällan i debatten!
Vi behöver göra det enklare att bygga. Här är kommunernas planberedskap viktig. Det måste finnas möjlighet att bygga där människor faktiskt vill bo. Vi vill därför fortsätta förenkla och effektivisera plan- och byggreglerna och minska kommunernas möjligheter att i onödan stoppa eller fördröja byggande.
Jag uppfattar det som att ni vill ta kommunerna i nackskinnet och se till att de tar ett större ansvar för att möjliggöra byggande?
Men vi måste också våga se att förutsättningarna skiljer sig åt mellan olika delar av landet. I en kommun med stark befolkningstillväxt är den stora utmaningen att få fram tillräckligt många bostäder. I en mindre kommun kan utmaningen i stället vara att det befintliga bostadsbeståndet är äldre, att hus står tomma eller att det är svårt att få ekonomin att gå ihop vid nyproduktion.
Bra att ni ser denna utmaning i de skilda förutsättningarna!
Jag tycker dessutom att vi behöver tänka mer på bostaden som ett långsiktigt kapital. Om en familj har ett äldre hus på landsbygden ska det finnas goda möjligheter att investera i huset, energieffektivisera, anpassa det när familjen förändras och kanske skapa en extra bostad för uthyrning.... Men vi behöver samtidigt se till att skatter och regler inte gör det onödigt dyrt att investera i det befintliga beståndet.
Är det några särskilda skatter och regler ni ser som extra stora hinder för att människor och företag ska kunna investera i det befintliga bostadsbeståndet?

Amanda Palmstierna MP Amanda Palmstierna Mp skrev:
Det är en viktig fråga du lyfter. Vi vill att staten ska hjälpa människor att rusta upp sina hus. Staten ska kunna gå in och erbjuda statliga förmånliga lån. Det handlar om att gå från hus som kanske har varit eftersatta under lång tid till att få en rimlig normal bostadsstandard
Tack för ditt svar!
Hinner du berätta mer om hur ni tänker er dessa förmånliga lån och till vem eller vad de ska rikta sig?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tack för ditt svar!
Hinner du berätta mer om hur ni tänker er dessa förmånliga lån och till vem eller vad de ska rikta sig?
Vi tänker att de kan gå till områden där det är svaga marknader som gör att man annars har svårt att rusta upp sitt hus, och att de ska kunna gå till privatpersoner

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tack för ditt svar! Bra att du lyfter frihetsperspektivet, det hörs allt för sällan i debatten!

Jag uppfattar det som att ni vill ta kommunerna i nackskinnet och se till att de tar ett större ansvar för att möjliggöra byggande?

Bra att ni ser denna utmaning i de skilda förutsättningarna!

Är det några särskilda skatter och regler ni ser som extra stora hinder för att människor och företag ska kunna investera i det befintliga bostadsbeståndet?
Först och främst vill jag jobba med ekonomiska incitament för att få fram fler bostäder som människor efterfrågar så att kommunerna kan sluta skylla på att de inte har ekonomi att ta fram planer eller måste ta så hutlöst betalt. Men vi anser samtidigt att kommunernas planmonopol bör luckras upp en del.

När det kommer till privatpersoner vill vi utveckla ROT-avdraget och förändra i regelverket så att det blir lättare och mer lönsamt att investera i redan befintligt motstånd, även utveckla det för bostadsrättsföreningar. När det kommer till hyresrätter bör man kolla vidare på att förbättra förutsättningarna för avsättning till periodiseringsfond för att stimulera underhåll och renoveringar. Även titta mer på reparationsavdraget och utrangeringsavdraget så att fastigheter kan återanvändas och ställas om.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Markus Kallifatides Markus Kallifatides skrev:
Dina frågeställningar leder ur mitt perspektiv samtalet en bra bit utanför det som vi normalt behandlar som "bostadspolitik". Möjligheten att ta hand om bostäder som redan är byggda och som man redan äger sammanhänger med inkomst, villkor såsom ROT-avdrag, avdrag för grön teknik och dyl som tidigare fanns, etc, och med närheten/funktionalitetet i boendet - arbete, tillgång till samhällsservice, kommersiell service etc. När det gäller inkomster är klimatomställningen, den gröna industrirevolutionen och beredskapsfokus i samhället i stort är källor till stora möjligheter för landet utanför storstäderna vad avser både energi-, basindustri, tillverkningsindustri, skogs- jord- och havsbruket. Staten/det offentliga behöver dock kliva fram för att säkra basal samhällsservice, såsom polis och statliga servicekontor, kollektivtrafik on demand, laddinfrastruktur för elfordon, kommuner med tillräckliga resurser för att bedriva t ex hemtjänst eller skola av god standard, regioner med med motsvarande kraft att erbjuda god och nära vård.
Tack för ditt svar! Och tack för att du lyfter ett helhetsperspektiv, bostadspolitiken är inte ett ensamt "stuprör".
Markus Kallifatides Markus Kallifatides skrev:
På det som konventionellt betraktas som det bostadspolitiska området finns förslag om subventionerade garantiavgifter för kreditgarantier för byggande som skulle kunna sjösättas för att underlätta i situationer där bankerna eller redovisningsreglerna är njugga. Startlån för förstagångsköpare hade varit en god idé, som tyvärr inte har genomförts, men som skulle underlätta förvärvandet av redan byggda bostäder eller att bygga nytt också utanför storstäderna.
Nu har väl alla partirepresentanter svarat, och alla verkar på något sätt vilja underlätta för dem som vill bygga nytt på landsbygder och småorter. Jag själv är lite för ung (80-talist) för att ha varit med när det begav sig, men staten var så vitt jag förstår ett stöd till bostadsbyggandet och bostadsköparna på ett helt annat sätt än idag. Vilket också ledde till en rejäl nybyggnadstakt, och underlättade för unga köpare.

Tiden går fort när man har roligt, och det är roligt att diskutera politik!
Tack alla för att ni tagit er tid att svara på mina (och alla andras) frågor och följdfrågor!

(Jag får fundera lite till på det där med Fälldin-släktskapet, @Johan Fälldin ....)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.