Jag hittade denna i farsans gömmor. Gammalt industriöverskott. Perfekt för till ett projekt där den skall grävas ner. Hittar ingen som helst information om den mer än det som står på själva kabeln. 220V är före 1988. Fungerar gör den i alla fall. Någon som känner till kvailteten på dessa? Vore skönt om man slipper tänka på den under åtminstone ett decennium.

Staplade blå slangar med text "BOFA SWEDTRACE TYP LG 10 w/m 220V". Använda och smutsiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nog OK , men kanske inte godkänd för att lägga invändigt i vattenslang för dricktyp. Syns 10 W/m och glöm inte att få dit en termostat för ekonomisk drift. Läggs den utmed en slang i mark så blir maskarna glada om inte en form av isolering görs.

Nä, med termostat och utanpå drickvattnet är det tänkt.

Då ska du ha en elektronisk termostat och givaren ska fästas på uppsidan av slangen, den kan skarvas upp till 50 meter utan arr tappa något. V-kabeln ska vara på undersidan helst, värme stiger uppåt Hur många meter blir de ? Många ggr så lägg avlopp och vatten i en frigolitlåda som fyllas med sand rund slangarna, går bra att tillverka av dom billigare frigolitskivorna. Dessa suger vatten och ovanpå lägges då 2 lager byggplast som går ner på sidorna om lådan, i botten behövs inget.

Exakt så har jag gjort och tänker göra. Markfrigolitlådor fyllda med sand, värmekabeln kan dras i en 25 mm PEM som ligger i botten och ett antal 16 mm PEM i topp. I mitten 3 gula skyddsrör för el och kallvatten. Skall gå till ett uthus. 40 m kanal. Kabeln är 49,5 m. Troligtvis har den använts temporärt.

V-kabel i en slang är lite överkurs och ligger då en bit från vattenslangen. Gulingarna lägger du på utsidan i graven, dom behöver ingen värme om du inte har för avsikt att dra i mer för vatten. Givaren sätt på det grundaste stället och dras i en 16 PEM för att kunna byte givaren on den pajar. Mät bara ut var den ligger för framtiden. Lämpligt med att allt i mark markeras in på tex en situationsplan .

Edit . V-kabel i slang går att byta om den säger upp sig, inte fel det heller.

Redigerat:
Jag är rätt säker på att den kabeln är av typ -parallellresistiv- den är inte självbegränsande och inte lämplig att lägga inuti ett rör då kylningen av kabeln kan bli för låg.
På kabeln kan du med jämna mellanrum (ca 1 meter) se och känna en "midja". Varje sektion är ett eget "element" och kabeln kan kapas och avslutas en liten bit från midjan.
Ps
Låt dig inte luras av att vissa felaktigt påstår att parallellresistiva kablar är det samma som självreglerande, bara ett litet påpekande då jag flera ggr set den felaktiga uppgiften.

Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
@elmont Det uppskattas! Jag hade i och för sig tänkt att dra fram en termostat inne i ”kulverten” eller på något annat sätt beräkna temperaturen utifrån omgivningen. Som det är nu är 25-PEM:en försedd med anslutningar att kunna fylla med köldmedia, typ glykol
…och gulrören för allt annat än vatten får naturligtvis på utsidan kulverten. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.