Ska inte peka på något men ser inte ut att gå ut så mycket, kan vara synvilla, är lite tveksam om den kan tas ut utan att gå sänder, täljsten är ett mjukt materiel och spricker lätt. Mycket beror på hur den är ansluten till skorstenen, rakt in eller snett upp.
Det är en tung pjäs det där och kan vara svårt att få den rakt ut, samt förflytta den.
Det är en tung pjäs det där och kan vara svårt att få den rakt ut, samt förflytta den.
De där är nog inte enkelt. Det är väl bara testa och se om det går att plocka ner. Men gissningsvis väger den en bra bit över 500kg (antagligen närmare 1t) och risken är stor att det går sönder. Lättaste kanske är att hitta en spekulant först på den, rätt person kanske kan tänka sig betala en murare för nedplockning och bortforsling, den ska ju upp någonstans också.
Annars är väl släggan ett alternativ, men krossad täljsten är inte värt mycket.
Men min personliga åsikt är nog varför river man en sån fin och rejäl pjäs? Folk betalar en smärre förmögenhet att bygga liknade täljstenseldstäder. Varför inte bara bygga om den och sätta in en schysst kassett?
Annars är väl släggan ett alternativ, men krossad täljsten är inte värt mycket.
Men min personliga åsikt är nog varför river man en sån fin och rejäl pjäs? Folk betalar en smärre förmögenhet att bygga liknade täljstenseldstäder. Varför inte bara bygga om den och sätta in en schysst kassett?
Ja visst är den fin, men den sitter tyvärr i ett avsides litet rum i ytterkant av huset (gammal del av huset) och kan inte värma up övriga delar tillräckligt. Det där med kassett har jag tittat på, och det verkar inte finnas så små kassetter 30x35 utan då måste jag ändå bygga om vedspisen, och det var kanske det du menade?. Den primära uppvärmningen är bergvärme, och braskaminen är ett komplement, om tekniken rasar.sunnis skrev:
De där är nog inte enkelt. Det är väl bara testa och se om det går att plocka ner. Men gissningsvis väger den en bra bit över 500kg (antagligen närmare 1t) och risken är stor att det går sönder. Lättaste kanske är att hitta en spekulant först på den, rätt person kanske kan tänka sig betala en murare för nedplockning och bortforsling, den ska ju upp någonstans också.
Annars är väl släggan ett alternativ, men krossad täljsten är inte värt mycket.
Men min personliga åsikt är nog varför river man en sån fin och rejäl pjäs? Folk betalar en smärre förmögenhet att bygga liknade täljstenseldstäder. Varför inte bara bygga om den och sätta in en schysst kassett?
Dagens täljstensugnar är limmade med vattenglas och stenarna har även spår med istuckna spontbleck för att fixera dem. Det brukar gå att smågnugga o vicka på stenarna så de lossnar. Nunnaunni hade liknande gjutjärnsluckor på sina tidigare ugnar.
Det stämmer att det är små spår vid varje sten. Vet inte när den är installerad men skulle tippa på 70 - talet någon gång när huset byggdes till.E exerg skrev:
Klicka här för att svara


