7 861 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Äldre lampupphängning. UNC?
Byter en lampa och behöver då en längre skruv, inte med krok utan vanlig skalle, som skall in i takdosan.
Sitter en mutter i den som jag tog för givet var M6. Dock var så inte fallet.
Har dessa UNC eller liknande gänga? Var det vanligt förr (inte så jättegammalt, gissningvis 70-talet)?
Det "roliga" med att pilla med ett äldre hus (30-talet med tillbyggnad 70-talet) är att inget av det man gör idag stämmer med vad som gjorde då
Sitter en mutter i den som jag tog för givet var M6. Dock var så inte fallet.
Har dessa UNC eller liknande gänga? Var det vanligt förr (inte så jättegammalt, gissningvis 70-talet)?
Det "roliga" med att pilla med ett äldre hus (30-talet med tillbyggnad 70-talet) är att inget av det man gör idag stämmer med vad som gjorde då
Jo, det är tumgänga.
Försök med en lite större järnhandel W var en gång i tiden mycket vanliga när det gällde skruvar. Och i värsta fall får du ta dig en tripp till England 
Ps
UNF och UNC är Amerikanska gängor och har aldrig varit lika vanliga hos oss som den Engelska W.
Ps
UNF och UNC är Amerikanska gängor och har aldrig varit lika vanliga hos oss som den Engelska W.
Vi köpte detta :https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/takdoslock-for-aldre-dosor
när några nya armaturer skulle upp.
34 kr för skruv och nytt täcklock.
Passade bra till takdosor från 70-talet.
när några nya armaturer skulle upp.
34 kr för skruv och nytt täcklock.
Passade bra till takdosor från 70-talet.
Jag har minnsan byggt en englesk bil och där var det UNC och UNFE elmont skrev:
Har en skruvfirma när mig (med dåliga öppetider för en kontorsmänniska som mig) som ibland har lite udda saker. Får prova hos dem innan jag provar postorder från GB.
Tyvärr för kort skruv. Behöver en som är ca 60mm lång. Den jag har idag är 50mm och den räcker inte igenom min tjockare armatur.E etompau skrev:
I det här fallet kan du nog söka efter en lämplig skruv 1/4" UNC de passar tillräckligt bra för detta. Dvs samma antal gängor/tum och samma diameter 1/4". Skillnaderna i övrigt med några grader i vinklar osv har ingen betydelse för att hänga upp lite i takdosor.
Är säkert så att det är W 1/4" i dosorna men de gånger jag bytt ut någon krok, skruv etc kan jag inte komma ihåg att det varit annat än UNC som hittats i lådorna så ganska säkert att du kan lyckas med såna.
Är säkert så att det är W 1/4" i dosorna men de gånger jag bytt ut någon krok, skruv etc kan jag inte komma ihåg att det varit annat än UNC som hittats i lådorna så ganska säkert att du kan lyckas med såna.
Klicka här för att svara