Vi har en Bosch-ugn från 90-talet som fungerar bra i övrigt men nu har den för andra gången "skenat" och gått upp väldigt högt i temperatur. Det verkar som att termostaten hänger sig och inte slår av, med resultatet att elementen värmer utan stopp. När det händer så märker jag att det lilla distinkta klicket i termostatvredet försvinner. Även efter ugnen stängts av och börjat svalna så ger termostaten inga klick ifrån sig när man testar temperaturen. Förra gången släppte hängningen (med ett klick) av sig själv och denna gången när jag drog av vredet för att börja titta på demonteringen.

Bilder nedan. Är detta nåt mekaniskt som kan smörjas eller behöver man byta nån del?

En beige Bosch-ugn från 90-talet med digital klocka visande tiden 18:13 och röda indikatorlampor, termostatvred syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en äldre Bosch-ugn med synligt termostatvred och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Börja med att byta termostat, de håller inte för evigt.

Tackar då får det bli ett byte :)

T Talisman skrev:
Väcker liv i denna avsomnade tråd, eftersom min mamma har drabbats av exakt samma sak som trådskaparen och - vad det verkar - en drös andra forummedlemmar.

Exakt samma scenario:

En Grundig-kyl inköpt 2017, som började producera ett finkornigt brunt pulver för något kvartal sedan. Strax därefter började kylen sakta men säkert få svårt att hålla kylan, och just nu ligger temperaturen på 11-12 grader.

Jag vill mest höra om det finns någon information som någon annan drabbad skulle vilja ha vänligheten att dela med sig av.

En mailadress till Grundig vore t ex guld värt. På deras hemsida hittar jag bara ett sånt där "formulär" som jag genuint avskyr, bl a eftersom dessa brukar ha en begränsning i antal tecken som man får använda för att beskriva det inträffade.

Ännu mer fantastiskt vore det med kontaktuppgifter till någon reklamationsavdelning på Grundig, eller t o m till en ansvarig person, och - förstås - tips och råd från personer som råkat ut för samma sak, och överlevt.

Antar att vi gör bäst i att kontakta både Grundig och inköpsstället (i mammas fall Elon) parallellt, för att kunna parera eventuella försök att skylla på eller hänvisa till varandra.

Hemförsäkringen, är det någon mening att dra in den i det hela?
Skapa en ny tråd med rätt rubrik i stället så kanske fler kan hitta till den och hjälpa dig.

K Kane skrev:
Skapa en ny tråd med rätt rubrik i stället så kanske fler kan hitta till den och hjälpa dig.
Men hjälp!

Fel tråd. Sorry!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.