Har en större sträcka att lägga lite markkabel i.
Samt en del rubricerad kabel som måste vara iaf 20 år gammal.
Den har ingen gröngul eller röd ledare utan endast blå, brun o svart samt en blymantel med tillhörande tvinnade ståltrådar.
Är det OK att använda manteln/skärmen till jord och märka den med grön/gul tejp överallt, samt dra igenom markrör?
Vore bra ifall det funkar då jag gärna vill kunna ansluta en 2-fas-last alternativt ha tillgång till 2 faser ute i trädgården.
Samt en del rubricerad kabel som måste vara iaf 20 år gammal.
Den har ingen gröngul eller röd ledare utan endast blå, brun o svart samt en blymantel med tillhörande tvinnade ståltrådar.
Är det OK att använda manteln/skärmen till jord och märka den med grön/gul tejp överallt, samt dra igenom markrör?
Vore bra ifall det funkar då jag gärna vill kunna ansluta en 2-fas-last alternativt ha tillgång till 2 faser ute i trädgården.
Kör man bara 1-fas eller 2-fas och utnyttjar blå som nolla så har man ju ingen PEN utan PE + N och det borde gå bra då. Men frågan är om hur långa sträcka och om förimpedansen istället sätter upp hinder? Säkringarna måste väljas med försiktighet. 1,5 mm2 ledararea är relativt klent men det beror ju på vad som behövs.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det låter tveksamt för en 1,5 kvmm kabel.K karlmb skrev:
Du behöver klara utlösningskriteriet för säkringen.
Om du får kortslutning, tänk en jordad apparat som någon håller i. Det blir kontakt mellan fas och hölje (rätt vanligt om apparaten har en sliten ansl. kabel). Då kommer det att gå en stor kortslutningsström mellan fas och den jordade apparaten, tänk 400A. Eftersom fasledaren ut har lika stor resistans som jordledaren tillbaka (antagande), så kommer du att få en spänningsdelning. Höljet på apparaten som någon håller i kommer att hålla 115V mot "äkta jord". Så om personen har kontakt med jord, står på marken, håller i en vattenutkastare i träögården osv. Så blir det en livsfarlig strömgenomgång. Av den anldningen skall säkringen lösa ut vid kortslutning inom 0,4s. OM kabeln är för klen, så begränsar kabeln kortslutningsströmmen till ex. 50 A (riktigt usel kabel), då kommer säkringen inte att se det som kortslutning, utan som övebelastning. Säkringen kan ta typ 5 sekunder på sig att lösa ut. Men personen som står där och håller i apparaten får fortfarande 115V som driver ström igenom kroppen, livsfarligt.
Därför behöver man räkna på längre kablar, det påverkas även av förimpedansen (hur starkt elnätet kan skicka fram en tillräcklig kortslutningsström)
Med längre menade jag typ 30-50mH hempularen skrev:Det låter tveksamt för en 1,5 kvmm kabel.
Du behöver klara utlösningskriteriet för säkringen.
Om du får kortslutning, tänk en jordad apparat som någon håller i. Det blir kontakt mellan fas och hölje (rätt vanligt om apparaten har en sliten ansl. kabel). Då kommer det att gå en stor kortslutningsström mellan fas och den jordade apparaten, tänk 400A. Eftersom fasledaren ut har lika stor resistans som jordledaren tillbaka (antagande), så kommer du att få en spänningsdelning. Höljet på apparaten som någon håller i kommer att hålla 115V mot "äkta jord". Så om personen har kontakt med jord, står på marken, håller i en vattenutkastare i träögården osv. Så blir det en livsfarlig strömgenomgång. Av den anldningen skall säkringen lösa ut vid kortslutning inom 0,4s. OM kabeln är för klen, så begränsar kabeln kortslutningsströmmen till ex. 50 A (riktigt usel kabel), då kommer säkringen inte att se det som kortslutning, utan som övebelastning. Säkringen kan ta typ 5 sekunder på sig att lösa ut. Men personen som står där och håller i apparaten får fortfarande 115V som driver ström igenom kroppen, livsfarligt.
Därför behöver man räkna på längre kablar, det påverkas även av förimpedansen (hur starkt elnätet kan skicka fram en tillräcklig kortslutningsström)
Finns det någon enkel snurra jag kan räkna i?
