Har en större sträcka att lägga lite markkabel i.
Samt en del rubricerad kabel som måste vara iaf 20 år gammal.
Den har ingen gröngul eller röd ledare utan endast blå, brun o svart samt en blymantel med tillhörande tvinnade ståltrådar.
Är det OK att använda manteln/skärmen till jord och märka den med grön/gul tejp överallt, samt dra igenom markrör?
Vore bra ifall det funkar då jag gärna vill kunna ansluta en 2-fas-last alternativt ha tillgång till 2 faser ute i trädgården.
 
Numera måste en PEN vara minst 10 mm2 överallt.
 
J Josth skrev:
Numera måste en PEN vara minst 10 mm2 överallt.
Men jag har en blå för nolla. Så bara jorden blir i skärmen.
 
K karlmb skrev:
Men jag har en blå för nolla. Så bara jorden blir i skärmen.
Nej, det är tyvärr inte godkänt
 
G GoGetLost skrev:
Nej, det är tyvärr inte godkänt
För att den grävs ned eller? Hur har denna typ av kabel använts tidigare tro?
 
Kör man bara 1-fas eller 2-fas och utnyttjar blå som nolla så har man ju ingen PEN utan PE + N och det borde gå bra då. Men frågan är om hur långa sträcka och om förimpedansen istället sätter upp hinder? Säkringarna måste väljas med försiktighet. 1,5 mm2 ledararea är relativt klent men det beror ju på vad som behövs.
 
D
Vilken kabelarea?

Vilken kabeltyp?

Närbild?
 
K karlmb skrev:
För att den grävs ned eller? Hur har denna typ av kabel använts tidigare tro?
Näe för att skärmen inte får användas som skyddsjord. Arean är bara runt 1 mm2
 
D
G GoGetLost skrev:
Näe för att skärmen inte får användas som skyddsjord. Arean är bara runt 1 mm2
Om kabeln är av en (äldre) typ med jordfläta skall den användas just så.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
större sträcka
Det låter tveksamt för en 1,5 kvmm kabel.

Du behöver klara utlösningskriteriet för säkringen.

Om du får kortslutning, tänk en jordad apparat som någon håller i. Det blir kontakt mellan fas och hölje (rätt vanligt om apparaten har en sliten ansl. kabel). Då kommer det att gå en stor kortslutningsström mellan fas och den jordade apparaten, tänk 400A. Eftersom fasledaren ut har lika stor resistans som jordledaren tillbaka (antagande), så kommer du att få en spänningsdelning. Höljet på apparaten som någon håller i kommer att hålla 115V mot "äkta jord". Så om personen har kontakt med jord, står på marken, håller i en vattenutkastare i träögården osv. Så blir det en livsfarlig strömgenomgång. Av den anldningen skall säkringen lösa ut vid kortslutning inom 0,4s. OM kabeln är för klen, så begränsar kabeln kortslutningsströmmen till ex. 50 A (riktigt usel kabel), då kommer säkringen inte att se det som kortslutning, utan som övebelastning. Säkringen kan ta typ 5 sekunder på sig att lösa ut. Men personen som står där och håller i apparaten får fortfarande 115V som driver ström igenom kroppen, livsfarligt.

Därför behöver man räkna på längre kablar, det påverkas även av förimpedansen (hur starkt elnätet kan skicka fram en tillräcklig kortslutningsström)
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Om kabeln är av en (äldre) typ med jordfläta skall den användas just så.
Jordkabel typ EKKJ ja, installationskabel typ EKKL nej.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D
E elmont skrev:
Jordkabel typ EKKJ ja, installationskabel typ EKKL nej.
Exakt.
 
D datja skrev:
Om kabeln är av en (äldre) typ med jordfläta skall den användas just så.
"blymantel med tillhörande tvinnade ståltrådar"

Låter det som en "jordfläta"? 🤪
 
Och trådarna är inte ståltrådar utan förtennad koppar
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter tveksamt för en 1,5 kvmm kabel.

Du behöver klara utlösningskriteriet för säkringen.

Om du får kortslutning, tänk en jordad apparat som någon håller i. Det blir kontakt mellan fas och hölje (rätt vanligt om apparaten har en sliten ansl. kabel). Då kommer det att gå en stor kortslutningsström mellan fas och den jordade apparaten, tänk 400A. Eftersom fasledaren ut har lika stor resistans som jordledaren tillbaka (antagande), så kommer du att få en spänningsdelning. Höljet på apparaten som någon håller i kommer att hålla 115V mot "äkta jord". Så om personen har kontakt med jord, står på marken, håller i en vattenutkastare i träögården osv. Så blir det en livsfarlig strömgenomgång. Av den anldningen skall säkringen lösa ut vid kortslutning inom 0,4s. OM kabeln är för klen, så begränsar kabeln kortslutningsströmmen till ex. 50 A (riktigt usel kabel), då kommer säkringen inte att se det som kortslutning, utan som övebelastning. Säkringen kan ta typ 5 sekunder på sig att lösa ut. Men personen som står där och håller i apparaten får fortfarande 115V som driver ström igenom kroppen, livsfarligt.

Därför behöver man räkna på längre kablar, det påverkas även av förimpedansen (hur starkt elnätet kan skicka fram en tillräcklig kortslutningsström)
Med längre menade jag typ 30-50m
Finns det någon enkel snurra jag kan räkna i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.