Ledarna är märkta 1-2-3, välj en och märk med en blå tejpsnutt. Jag brukar ta "2".

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib
Nja, de är faktiskt färgmärkta i den nuvarande versionen. I alla fall var de det sist jag köpte.

För övrigt ska man väl ta den högst numrerade till nolla, tror jag att jag har läst någonstans (dvs ta detta med en grävskopa salt).

@karlmb, det är inte någon nämnvärd skillnad på 3x2,5/2,5 och 4x2,5/2,5 i lätthet att arbeta med så ta den senare. Däremot, om man råkar passera Finland, kan jag tipsa om 2x1,5/1,5 MCMK (dvs EKKJ, på finska) till just trädgårdsbelysning. Smidig och lätt att jobba med och väl skyddad iom koncentriska ledaren. Inte särskilt dyr heller. Tror det är Reka som tillverkar den.

PEN ska som sagt vara minst 10 kvmm idag, av främst mekaniska skäl. Motordrift (trefas+PE) är en typapplikation för 3x2,5/2,5.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nja, de är faktiskt färgmärkta i den nuvarande versionen. I alla fall var de det sist jag köpte.

För övrigt ska man väl ta den högst numrerade till nolla, tror jag att jag har läst någonstans (dvs ta detta med en grävskopa salt).

@karlmb, det är inte någon nämnvärd skillnad på 3x2,5/2,5 och 4x2,5/2,5 i lätthet att arbeta med så ta den senare. Däremot, om man råkar passera Finland, kan jag tipsa om 2x1,5/1,5 MCMK (dvs EKKJ, på finska) till just trädgårdsbelysning. Smidig och lätt att jobba med och väl skyddad iom koncentriska ledaren. Inte särskilt dyr heller. Tror det är Reka som tillverkar den.

PEN ska som sagt vara minst 10 kvmm idag, av främst mekaniska skäl. Motordrift (trefas+PE) är en typapplikation för 3x2,5/2,5.
Hm, det blir närmare 75m totalt så jag kör nog på 3x2,5+2.5 och en rulle blå tejp då :-) 2-fas räcker för mig.

tommib
Åhå. Är det 75 m i en lång dragning? Då är det nog bra om du räknar på det med Eldim, även om 2,5 kvmm borde räcka om inte förimpedansen är tokdålig.

Ta krympslang istället, det sitter kvar bättre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Åhå. Är det 75 m i en lång dragning? Då är det nog bra om du räknar på det med Eldim, även om 2,5 kvmm borde räcka om inte förimpedansen är tokdålig.

Ta krympslang istället, det sitter kvar bättre.
Hmm, jag kan sätta en liten central på halva sträckan kanske med säkringar för sista biten?
Känns ju surt om jag måste gå upp till 4mm2...
Eller skulle det kunna räcka att ha säkringar längst ut (det ska bli ett SPA där så ändå en central.)?

tommib
Räkna på det istället för att spekulera.

Om det är ett spa skulle jag absolut dra ut en trefasgrupp. Om du ska skarva kabeln, vilket du behöver göra om du handlar på Biltema, se till att den blir ordentligt gjord i t.ex. en dosa med gjutharts.

tommib tommib skrev:
Räkna på det istället för att spekulera.

Om det är ett spa skulle jag absolut dra ut en trefasgrupp. Om du ska skarva kabeln, vilket du behöver göra om du handlar på Biltema, se till att den blir ordentligt gjord i t.ex. en dosa med gjutharts.
Ok. Men om jag sätter en 3-fasgrupp vid SPAt, med säkringar, då eliminerar jag problemet med att säkringar inte löser ut vid tex kontakt med jord där, trots lång ledning innan?

Nej det stämmer inte. Impedansen i ledningarna ökar desto fler meter och summeras sedan. Är inte utlösningsvillkoret uppfylt till och med huvudledningen så är den inte heller det för gruppledningen efter. Det som kan hjälpa är mindre/snabbare säkringar samt grövre kablar överallt med större ledningsarea.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nej det stämmer inte. Impedansen i ledningarna ökar desto fler meter och summeras sedan. Är inte utlösningsvillkoret uppfylt till och med huvudledningen så är den inte heller det för gruppledningen efter. Det som kan hjälpa är mindre säkringar samt grövre kablar överallt med större ledningsarea.
Ok, tack!

D
G GoGetLost skrev:
D datja skrev:
Exakt.
"blymantel med tillhörande tvinnade ståltrådar"

Låter det som en "jordfläta"?
G GoGetLost skrev:
"blymantel med tillhörande tvinnade ståltrådar"

Låter det som en "jordf
K karlmb skrev:
Som vanligt är det bråttom och endast Biltema har något hemma till normalt pris i närheten.
Om jag skaffar denna,

EKKJ-kabel, 4 x 2,5 + 2,5 mm²​

Då är det OK att använda skärmen för jord?
Men vore det inte väldigt skönt att slippa en skarv med en jordkabel på tillräcklig längd?https://www.hornbach.se/p/n1xv-u-5g2-5-0-6-1kv-t500/12249439/

För att räkna på detta så behöver du veta vilken förimpedans du har från elnätet. Det skall nätägaren kunna svara på för just din adress (osäkert på om de svarar en privatperson). Alltså hur mycket av ”resistansbudgeten” som redan är förbrukad i elnätet.sedan får man lägga till den resistans det blir inom din fastighet ut till yttersta punkten.

H hempularen skrev:
För att räkna på detta så behöver du veta vilken förimpedans du har från elnätet. Det skall nätägaren kunna svara på för just din adress (osäkert på om de svarar en privatperson). Alltså hur mycket av ”resistansbudgeten” som redan är förbrukad i elnätet.sedan får man lägga till den resistans det blir inom din fastighet ut till yttersta punkten.
OK, Men om jag vet dimensioner på servisen och sträckan till närmaste trafo (matas från två håll) så borde jag kunna räkna fram det själv? Det är typ 200m till trafo.

D datja skrev:
Men vore det inte väldigt skönt att slippa en skarv med en jordkabel på tillräcklig längd?[länk]
Nja, det blir en avgrening på mitten åt två håll ändå.

tommib
Du kan mäta upp förimpedansen med vattenkokarmetoden som finns beskriven här på forumet.

Kan du inte rita upp hur du tänker dig installationen? Varför förgrenas ledningen? Jag trodde att detta var till ett spa? Det är inte lämpligt att blanda stora tunga laster och "allmänuttag" i en grupp.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan mäta upp förimpedansen med vattenkokarmetoden som finns beskriven här på forumet.

Kan du inte rita upp hur du tänker dig installationen? Varför förgrenas ledningen? Jag trodde att detta var till ett spa? Det är inte lämpligt att blanda stora tunga laster och "allmänuttag" i en grupp.
Jo borde väl ritas upp. Grejen är att det ska matas ifrån en central som sitter en bit ifrån, i ett uthus, huvudcentralen i huset. Denna i sin tur sitter ca 30m ifrån garaget där det är ytterligare 10 m till elmätaren och huvudsäkringarna.
Matningen är sedan tänkt att förse en mindre vattenpump med vatten ifrån en sjö som ska pumpas upp till SPAt. I detta kan det vara bra att kunna ha en värmare och förstås nån pump o kompressor.
Så det ska grenas till dels pumpen nere vid stranden, och SPAt längre upp.
På vägen vore det fint att kunna sätta några markpollare med belysning i samt ettpar uttag för brödrostar eller mobilladdare på ett par,3 uteplatser..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.