2 696 läst ·
54 svar
3k läst
54 svar
Äldre 4x1.5 blymantlad kabel i markrör?
Du har ju eldim (googla).
Jag skulle nog inte använt en gammal blymantlad kabel utan köpt en ny EKKJ eller N1XV med lämpligt antal ledare.
Biltema har tyvärr inte EKKJ med 1,5 kvmm I Sverige, den är annars bra för t.ex. belysningsinstallationer i trädgården.
Jag skulle nog inte använt en gammal blymantlad kabel utan köpt en ny EKKJ eller N1XV med lämpligt antal ledare.
Biltema har tyvärr inte EKKJ med 1,5 kvmm I Sverige, den är annars bra för t.ex. belysningsinstallationer i trädgården.
OK, men 4x har ingen blå, får man använda en av de andra färgerna till nolla då...?E elmont skrev:
Tex:
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel
Om den heter 4X2,5 så finns ingen gulgrön men det skulle vara en märklig N1XV. I 4G2,5 däremot finns inte blå.K karlmb skrev:
Om du vill ha två faser skulle jag bara ta en 5G2,5 direkt. Prisskillnaden är nog inte så stor.
Edit: Den är faktiskt billigare per meter. Detta är för att den är vanligare.
Okok, 4G2.5 !tommib skrev:
Bra kompromiss, 5G2.5!
Bästa svaret
Ja. Den kallas "koncentrisk ledare" och är avsedd för just skyddsjord. Kabeln är lite bänglig att jobba med men fungerar utmärkt till detta. När du skalar kabeln ska du se till att inte klippa av de tunna kopparledarna. De ska tvinnas ihop och tejpas eller förses med gulgrön skyddsslang.
OK, gött!tommib skrev:
Den är ju lite styv kan jag tänka mig, skulle man istället tatommib skrev:
EKKJ-kabel, 3 x 2,5 + 2,5 mm²
,så saknar den ju en blå nolla, och det är då avsett för en PEN via skärmen, right? Men det kräver en undercentral i varje ände av kabeln i princip, man får endast i det läget ha gemensam nolla o jord?
Tänker du PEN ska den vara 10mm2...
Gruppledning, jag har tex grävt ner en med fas-nolla-jord-tändtråd.
Går ju bra att använda til en vanlig enfasgrupp också, en 2x2,5/2,5 lär ju vara dyrare.
Går ju bra att använda til en vanlig enfasgrupp också, en 2x2,5/2,5 lär ju vara dyrare.
Redigerat:
Tre faser jord, två faser nolla jord, fas nolla tändtråd jord osv. Alltså där nolla inte används eller där nolla och jord är separata. I ditt fall går den använda som jag förstod det du skrev tidigare men kanske hellre EKKJ 4x2.5/2.5 eller N1XV 5G2.5 för ev utbyggnad till "full trefasgrupp".K karlmb skrev: