tommib
Du har ju eldim (googla).

Jag skulle nog inte använt en gammal blymantlad kabel utan köpt en ny EKKJ eller N1XV med lämpligt antal ledare.

Biltema har tyvärr inte EKKJ med 1,5 kvmm I Sverige, den är annars bra för t.ex. belysningsinstallationer i trädgården.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle välja N1XV 4g2,5, för då är det inte nått att tveka på, dessutom inte allt för knölig att jobba med.
 
E elmont skrev:
Jag skulle välja N1XV 4g2,5, för då är det inte nått att tveka på, dessutom inte allt för knölig att jobba med.
OK, men 4x har ingen blå, får man använda en av de andra färgerna till nolla då...?
Tex:
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel

3-ledare: Grön/gul, blå, brun
4-ledare: Grön/gul, brun, svart, grå
5-ledare: Grön/gul, blå, brun svart, grå
 
E elmont skrev:
Och trådarna är inte ståltrådar utan förtennad koppar
Ja, så är det säkert, fel av mig.
 
tommib
K karlmb skrev:
OK, men 4x har ingen blå, får man använda en av de andra färgerna till nolla då...?
Tex:
[länk]
Om den heter 4X2,5 så finns ingen gulgrön men det skulle vara en märklig N1XV. I 4G2,5 däremot finns inte blå.

Om du vill ha två faser skulle jag bara ta en 5G2,5 direkt. Prisskillnaden är nog inte så stor.

Edit: Den är faktiskt billigare per meter. Detta är för att den är vanligare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om den heter 4X2,5 så finns ingen gulgrön men det skulle vara en märklig N1XV. I 4G2,5 däremot finns inte blå.

Om du vill ha två faser skulle jag bara ta en 5G2,5 direkt. Prisskillnaden är nog inte så stor.

Edit: Den är faktiskt billigare per meter. Detta är för att den är vanligare.
Okok, 4G2.5 !
Bra kompromiss, 5G2.5!
 
tommib tommib skrev:
Om den heter 4X2,5 så finns ingen gulgrön men det skulle vara en märklig N1XV. I 4G2,5 däremot finns inte blå.

Om du vill ha två faser skulle jag bara ta en 5G2,5 direkt. Prisskillnaden är nog inte så stor.

Edit: Den är faktiskt billigare per meter. Detta är för att den är vanligare.
Som vanligt är det bråttom och endast Biltema har något hemma till normalt pris i närheten.
Om jag skaffar denna,

EKKJ-kabel, 4 x 2,5 + 2,5 mm²​

Då är det OK att använda skärmen för jord?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Ja. Den kallas "koncentrisk ledare" och är avsedd för just skyddsjord. Kabeln är lite bänglig att jobba med men fungerar utmärkt till detta. När du skalar kabeln ska du se till att inte klippa av de tunna kopparledarna. De ska tvinnas ihop och tejpas eller förses med gulgrön skyddsslang.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Den kallas "koncentrisk ledare" och är avsedd för just skyddsjord. Kabeln är lite bänglig att jobba med men fungerar utmärkt till detta. När du skalar kabeln ska du se till att inte klippa av de tunna kopparledarna. De ska tvinnas ihop och tejpas eller förses med gulgrön skyddsslang.
OK, gött!
 
tommib tommib skrev:
Ja. Den kallas "koncentrisk ledare" och är avsedd för just skyddsjord. Kabeln är lite bänglig att jobba med men fungerar utmärkt till detta. När du skalar kabeln ska du se till att inte klippa av de tunna kopparledarna. De ska tvinnas ihop och tejpas eller förses med gulgrön skyddsslang.
Den är ju lite styv kan jag tänka mig, skulle man istället ta

EKKJ-kabel, 3 x 2,5 + 2,5 mm²​


,så saknar den ju en blå nolla, och det är då avsett för en PEN via skärmen, right? Men det kräver en undercentral i varje ände av kabeln i princip, man får endast i det läget ha gemensam nolla o jord?
 
Tänker du PEN ska den vara 10mm2...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Tänker du PEN ska den vara 10mm2...
Hmm, så vad används den där 3x2,5 +2,5mm2 till?

 
Gruppledning, jag har tex grävt ner en med fas-nolla-jord-tändtråd.
Går ju bra att använda til en vanlig enfasgrupp också, en 2x2,5/2,5 lär ju vara dyrare.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Hmm, så vad används den där 3x2,5 +2,5mm2 till?

Tre faser jord, två faser nolla jord, fas nolla tändtråd jord osv. Alltså där nolla inte används eller där nolla och jord är separata. I ditt fall går den använda som jag förstod det du skrev tidigare men kanske hellre EKKJ 4x2.5/2.5 eller N1XV 5G2.5 för ev utbyggnad till "full trefasgrupp".
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Alltså där nolla inte används eller där nolla och jord är separata.
Men nolla kan jag ju inte ha om den saknar en blå ledare (som Biltemas 3x2,5 +2,5mm2 gör)?
Bara gemensam PEN i skärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.