Har vi nån möbelexpert är ??
Jag har 4st fina röda Öglan köksstolar. (ska inte sälja)
Har googlat och hittat att stolen började tillverkas på 1800 talet, och att IKEA kom med den 1961.
Jag funderar på hur gamla mina stolar är, och om det är IKEA.
Att de är röda skriker ju sent 60/tidigt 70 tal, och kanske att det just är IKEA, för har nån annan gjort röda stolar ??
Det som får mig att fundera, är hur de är ihopskruvade. Spårskruv är ju inget konstigt före 80 talet, men skruven med fyrkantsskalle som håller ryggstödet ??
Kanten under stolen (sittramen) är dessutom delvis snidad med kniv, och det låter ju inte så mycket IKEA.
Stolarna kan ju varit trärena från början, och senare lackade röda, men de ser verkligen fabriksmålade ut.
Närbild på detaljer av en röd Öglan köksstol med synliga skruv- och snickeridetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isakare Isakare skrev:
Har vi nån möbelexpert är ??
Jag har 4st fina röda Öglan köksstolar. (ska inte sälja)
Har googlat och hittat att stolen började tillverkas på 1800 talet, och att IKEA kom med den 1961.
Jag funderar på hur gamla mina stolar är, och om det är IKEA.
Att de är röda skriker ju sent 60/tidigt 70 tal, och kanske att det just är IKEA, för har nån annan gjort röda stolar ??
Det som får mig att fundera, är hur de är ihopskruvade. Spårskruv är ju inget konstigt före 80 talet, men skruven med fyrkantsskalle som håller ryggstödet ??
Kanten under stolen (sittramen) är dessutom delvis snidad med kniv, och det låter ju inte så mycket IKEA.
Stolarna kan ju varit trärena från början, och senare lackade röda, men de ser verkligen fabriksmålade ut.
[bild]
Den stol som IKEA saluför/de som Ögla har sitt ursprung i Gebrüder Thonets nr 18 från 1870-talet. Den har tillverkats mer eller mindre kontinuerligt sedan dess. Detaljerna och i viss mån måtten, har ändrats under åren som gått. För att bedöma åldern på dina stolar så behövs bilder, dels på hela stolen från olika håll, dels på detaljer som fogarna och sitsen.
Stolen är för resten ursprungligen tänkt för cafébruk, förekommer vid förra sekelskiftet på många restauranger …

Redigerat:
fahlis fahlis skrev:
Den stol som IKEA saluför/de som Öglan har sitt ursprung i Gebrüder Thonets nr 18 från 1870-talet. Den har tillverkats mer eller mindre kontinuerligt sedan dess. Detaljerna och i viss mån måtten, har ändrats under åren som gått. För att bedöma åldern på dina stolar så behövs bilder, dels på hela stolen från olika håll, dels på detaljer som fogarna och sitsen.
Stolen är för resten ursprungligen tänkt för cafébruk, förekommer vid förra sekelskiftet på många restauranger …
Tack, ska ta ett knippe bilder i morgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.