1 046 läst ·
22 svar
1k läst
22 svar
Akut. Vattenpumpen har lagt av
Ett rätt vanligt fel att den gummikabel som går ner till pumpen har varit lite "slack" och då gnidits emot borrhålsväggen när pumpen startat/stoppat och med tiden har isoleringen nötts sönder. Det ser man om/när man drar upp pumpen, kabeln ska vara fäst mot slangen med jämna mellanrum på ca 1 meter. det gör man med strips eller en bra eltejp.M Maledictus skrev:Nu har jag mätt och jag är ju ingen expert på att mäta motstånd men mellan två faser får jag ett annat värde än de andra kombinationerna, se bild. Dessutom går det att återställa motorskyddet när pumpen är urkopplad så jag antar att det utesluter tryckströmbrytaren.
Man borde med detta kunna anta att felet ligger i pumpen?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Pumpen var urkopplad på alla faser och jord och jag mätte motståndet på alla fasledare mot varandra. Jag mätte direkt på kabeln till pumpen efter att jag lossat den från kopplingsdosan i brunnen så det finns inget annat anslutet till pumpen.H hempularen skrev:
Går en sådan skada att laga på ett hyfsat sätt ifall den inte sitter precis vid pumpen? Pumpen är från 2019 så det vore tråkigt att behöva byta efter bara sju år. Man ju i så fall hoppas att det är kabeln som skadats.E elmont skrev:Ett rätt vanligt fel att den gummikabel som går ner till pumpen har varit lite "slack" och då gnidits emot borrhålsväggen när pumpen startat/stoppat och med tiden har isoleringen nötts sönder. Det ser man om/när man drar upp pumpen, kabeln ska vara fäst mot slangen med jämna mellanrum på ca 1 meter. det gör man med strips eller en bra eltejp.
Ja, man brukar använda krympslang. Pumpar levereras ofta med bara en kortare stump monterad i pumpen, och sedan får man skarva på en gummikabel för den bit som behövs.M Maledictus skrev:
Det finns en liten risk att vattnet har trängt in i själva anslutningen på pumpen och hur det går att fixa vet jag inte. Men behöver man bara klippa och skarva kabeln är det inga problem.
Men som vanligt bör man ha viss erfarenhet så att man inte klantar sig.
Med sådana värden så är det säkerligen någon överledning mellan faserna eller till jord. Finns ingen genväg kvar, bara hala upp pumpen och hoppas att det är ett kabelfel ( utnött hål från berget ). Ni bör vara 3 st när den tas upp , en eller två som drar ur hålet ( de är tungt ) och andra håller reda på slang och kabel, se till att kabeln kommer med upp samtidigt, så den inte lägger sig mellan hål och pump. Är det ett lock på foderröret, så blir det att koppla ur, även om det är en brunnsadapter en bit ner, så måste kabeln kopplas ur.M Maledictus skrev:Nu har jag mätt och jag är ju ingen expert på att mäta motstånd men mellan två faser får jag ett annat värde än de andra kombinationerna, se bild. Dessutom går det att återställa motorskyddet när pumpen är urkopplad så jag antar att det utesluter tryckströmbrytaren.
Man borde med detta kunna anta att felet ligger i pumpen?
Brunnsadapter fodrar ett verktyg som gängas i den och dras upp. Pumpen ska hänga i slangen och kabel och säkerhetslina ska vara slappa i topp.
Okej. Jag har pysslar lite smått med enklare elgrejer hemma men i detta fall kommer jag, om det visar sig vara fallet, anlita en elektriker för att skarva kabeln.E elmont skrev:Ja, man brukar använda krympslang. Pumpar levereras ofta med bara en kortare stump monterad i pumpen, och sedan får man skarva på en gummikabel för den bit som behövs.
Det finns en liten risk att vattnet har trängt in i själva anslutningen på pumpen och hur det går att fixa vet jag inte. Men behöver man bara klippa och skarva kabeln är det inga problem.
Men som vanligt bör man ha viss erfarenhet så att man inte klantar sig.
Tackar. Ska ringa en rörkrökare imorgon bitti. Jag ger mig nog inte på själv att hala upp pumpen.J jonaserik skrev:Med sådana värden så är det säkerligen någon överledning mellan faserna eller till jord. Finns ingen genväg kvar, bara hala upp pumpen och hoppas att det är ett kabelfel ( utnött hål från berget ). Ni bör vara 3 st när den tas upp , en eller två som drar ur hålet ( de är tungt ) och andra håller reda på slang och kabel, se till att kabeln kommer med upp samtidigt, så den inte lägger sig mellan hål och pump. Är det ett lock på foderröret, så blir det att koppla ur, även om det är en brunnsadapter en bit ner, så måste kabeln kopplas ur.
Brunnsadapter fodrar ett verktyg som gängas i den och dras upp. Pumpen ska hänga i slangen och kabel och säkerhetslina ska vara slappa i topp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden