7 994 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Akut. Jordfelsbrytare löser ut.
Det blir ibland såhär bra:Novisfixaren skrev:
http://www.byggahus.se/forum/el/217330-elcentral.html
Steg för steg identifieras fel och risker och avhjälps allteftersom. Och många nyfikna följer tråden och lär sig ett och annat bra.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag blir orolig när jag läser en sådan här tråd. Om man missar en bygling mellan skenorna så kan man ha missat något annat som är betydligt farligare.
Just jordfelsbrytare som ev. är felmonterade kan ge väldigt farliga situationer.
Personligen ger jag mig inte på att montera centraler som hempul, för jag vet visserligen att jag kan mycket, men jag vet inte vad jag inte kan. Och ett ev. fel kan som sagt bli väldigt farligt. Åtskilliga hus har brunnit pga. felmonterade jordfelsbrytare.
Jag blir också lite fundersam över feldiagnosen. En bygel mellan jord och nollskena löser (nästan) alltid ut en jfb, OM det går någon ström i nollan!
Men detta var enl. första inlägget ett läge där samtliga grupper i centralen var avstängda, ändå löste jfb ut. Detta tyder på att det kan vara mer som är fel här.
Lägg upp bilder, beskriv lite mer ingående vad du har gjort. Fanns det fler centraler i huset som var igång? Har du några grupper som kopplas förbi jordfelsbrytaren?
Just jordfelsbrytare som ev. är felmonterade kan ge väldigt farliga situationer.
Personligen ger jag mig inte på att montera centraler som hempul, för jag vet visserligen att jag kan mycket, men jag vet inte vad jag inte kan. Och ett ev. fel kan som sagt bli väldigt farligt. Åtskilliga hus har brunnit pga. felmonterade jordfelsbrytare.
Jag blir också lite fundersam över feldiagnosen. En bygel mellan jord och nollskena löser (nästan) alltid ut en jfb, OM det går någon ström i nollan!
Men detta var enl. första inlägget ett läge där samtliga grupper i centralen var avstängda, ändå löste jfb ut. Detta tyder på att det kan vara mer som är fel här.
Lägg upp bilder, beskriv lite mer ingående vad du har gjort. Fanns det fler centraler i huset som var igång? Har du några grupper som kopplas förbi jordfelsbrytaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Som sagt, just den bygeln är lätt att missa om man inte känner till den.
Ett JFBn löste kan ha sin orsaker i den egna anläggningen, men strömmen kan faktiskt även komma ifrån grannen.
http://www.byggahus.se/forum/el/235709-kan-det-forekomma-strom-i-pen.html
Vi hade ju också denna tråd om grannens vinkelslip:
http://www.byggahus.se/forum/el/201134-jordfelsbrytare-loser-ut-nar-grannen-anvander-vinkelslip.html
http://www.byggahus.se/forum/el/204611-ar-det-jfb-eller-massivt-jordfel.html
http://www.byggahus.se/forum/el/204...rdfelsbrytaren-nar-alla-propparna-var-ur.html
Ett JFBn löste kan ha sin orsaker i den egna anläggningen, men strömmen kan faktiskt även komma ifrån grannen.
http://www.byggahus.se/forum/el/235709-kan-det-forekomma-strom-i-pen.html
Vi hade ju också denna tråd om grannens vinkelslip:
http://www.byggahus.se/forum/el/201134-jordfelsbrytare-loser-ut-nar-grannen-anvander-vinkelslip.html
http://www.byggahus.se/forum/el/204611-ar-det-jfb-eller-massivt-jordfel.html
http://www.byggahus.se/forum/el/204...rdfelsbrytaren-nar-alla-propparna-var-ur.html
Men det förutsätter väl att det finns ett isolationsfel på den egna anlägningen också. Att grannens fel kan påveverka potentialen i skyddsjorden förstår jag. Men ''gruppnollaorna skall ju vara helt isolerade från PE eller PEN förutom via jfb' s nollanslutningar.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jo, vi pratade ju om bygeln mellan N och PE, och det finns säkert något som har kontakt med sann jord utifrån.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jo jag är medveten om att det är möjligt med ström från en annan fastighet via jord, som kan ge den här effekten. Men det är en av flera möjligheter.
Vilket engagemang. Känner mig tvungen att visa en bild.
Har lagt dubbla kablar under samma skruvplint på säkringarna nere till höger tillfälligt.
Hur är det med synlig koppartråd i en normcentral? Gör elektriker alltid de så snyggt att ingen koppartråd blottas överhuvudtaget?
Har lagt dubbla kablar under samma skruvplint på säkringarna nere till höger tillfälligt.
Hur är det med synlig koppartråd i en normcentral? Gör elektriker alltid de så snyggt att ingen koppartråd blottas överhuvudtaget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom igen har ni inget värre att påpeka på min central än fel "märke" på JFB? 
Så kam man ju såklart se på saken ..
Tänker dock att en Malmbergs JFB är godkänd av eltjohejsan säkerhets blablabla likväl som en Hager eller..? (Jag vill inte provocera bara utmana) ..
Mmmm. Varför blanda säkringar? Fel gaffelskena. Smutsig huvudbrytare. Malmbergs jfb har jag tyvärr dålig erfarenhet av.
Fått prylarna eller?
Fått prylarna eller?
Fått en del ja, och en del kommer från reservlådan.
Gaffelskenan är inte Hager men den passar utmärkt ..
