Om huvudbrytare är stängd. Kan det förekomma ström i Pen ledaren?

Kanske dum fråga.
 
S
kan ju varit någon riktig klåpare framme.
stäng av och mät igen
 
Ja, t.ex på detta vis, som visar hur en helt strömlös JFB kan lösa trots att huvudbrytaren är avstängd, dvs JFB är inte riktigt strömlös ändå pga ett jordfel mellan N-PE i egen anläggning till vänster.

Vagabonderande strömmar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg skrev:
Ja, t.ex på detta vis, som visar hur en helt strömlös JFB kan lösa trots att huvudbrytaren är avstängd, dvs JFB är inte riktigt strömlös ändå pga ett jordfel mellan N-PE i egen anläggning till vänster.

[bild]
man behöver inte förklara med exempel!!!
fattar man el så stänger man av först och mäter sedan!!!
 
Tack. Så det kan finnas ström.
Men hur mäta?

om man mäter mellan fas och pen med avstängd hb då borde det inte bli något utslag.
 
Strömtång, vad du nu har för syfte med att mäta. Vad är problemet?
 
SBH skrev:
man behöver inte förklara med exempel!!!
fattar man el så stänger man av först och mäter sedan!!!
Skulle du kunna förklara Bo.Sitbergs exempel med bara text då så alla kan förstå ?
Även om många faktiskt fattar el så kan det vara någon som vill veta teoretiskt utan att mäta.
Tycker det är jättebra att det finns folk som vill och orkar lägga upp illustrerande exempel.
En del vill bara veta hur det fungerar och inte pilla i elskåpen.
 
  • Gilla
Olle61 och 6 till
  • Laddar…
S
Claesk skrev:
Tack. Så det kan finnas ström.
Men hur mäta?

om man mäter mellan fas och pen med avstängd hb då borde det inte bli något utslag.
kan man inte mäta ska man inte pyssla med sådan.
 
S
Micro skrev:
Skulle du kunna förklara Bo.Sitbergs exempel med bara text då så alla kan förstå ?
Även om många faktiskt fattar el så kan det vara någon som vill veta teoretiskt utan att mäta.
Tycker det är jättebra att det finns folk som vill och orkar lägga upp illustrerande exempel.
En del vill bara veta hur det fungerar och inte pilla i elskåpen.
varför? frågan var om det kan vara späning på.
har man inte koll så långt så ska man inte röra mera. för sin egen skull.
det är ingen rördragning detta . där man blir lite blött om kapar fel rör
 
Bara nyfiken.
Vi hade ett fel på pen som tog sönder massa el prylar. Flytande nolla.

Därför vill jag lära mig mer.

Normalt mäter man fas till pen eller nolla.
Men här blir det knepigt.
 
Så onödig kommentar. Det är väl bra att kunskapen sprids så det blir mindre skador på materialen och människor.

Eller?

Jag vet hur el fungerar.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Flytande nolla är en helt annan sak. Då har du ingen ström i PEN för den har ju gått av. Däremot har du en spänning i PEN mot jord.
Tror det är dags för samtliga i denna tråd att gå och lägga sig så fortsätter vi imorgon när vi är nyktra ;)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Har nog ett jordfel. Har ett uttag som är löst. Rycker man lite i det med strömmen avstängd så blinkar en lampa till.
 
Om PEN-ledaren bara matar den central du har brutit, så ska det INTE gå någon ström i PEN.

Om det går ström har du något som kallas vagabonderande ström, vilket innebär att ström från en annan anläggning "passerar" genom ditt hus, via t.ex. inkommande vatten- eller fjärrvärmeledningar.
 
SBH Läs alla rader jag skrev..Bland annat detta ( En del vill bara veta hur det fungerar och inte pilla i elskåpen )
Och just frågor har då ingen dött av...Det kan väl vara bra att kunna fråga även om man inte pillar i skåpen då man kanske hört eller sett något som man undrar över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.