Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
man behöver inte förklara med exempel!!!Bo.Siltberg skrev:
fattar man el så stänger man av först och mäter sedan!!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Strömtång, vad du nu har för syfte med att mäta. Vad är problemet?
Skulle du kunna förklara Bo.Sitbergs exempel med bara text då så alla kan förstå ?SBH skrev:
Även om många faktiskt fattar el så kan det vara någon som vill veta teoretiskt utan att mäta.
Tycker det är jättebra att det finns folk som vill och orkar lägga upp illustrerande exempel.
En del vill bara veta hur det fungerar och inte pilla i elskåpen.
varför? frågan var om det kan vara späning på.Micro skrev:Skulle du kunna förklara Bo.Sitbergs exempel med bara text då så alla kan förstå ?
Även om många faktiskt fattar el så kan det vara någon som vill veta teoretiskt utan att mäta.
Tycker det är jättebra att det finns folk som vill och orkar lägga upp illustrerande exempel.
En del vill bara veta hur det fungerar och inte pilla i elskåpen.
har man inte koll så långt så ska man inte röra mera. för sin egen skull.
det är ingen rördragning detta . där man blir lite blött om kapar fel rör
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Flytande nolla är en helt annan sak. Då har du ingen ström i PEN för den har ju gått av. Däremot har du en spänning i PEN mot jord.
Tror det är dags för samtliga i denna tråd att gå och lägga sig så fortsätter vi imorgon när vi är nyktra
Tror det är dags för samtliga i denna tråd att gå och lägga sig så fortsätter vi imorgon när vi är nyktra
Om PEN-ledaren bara matar den central du har brutit, så ska det INTE gå någon ström i PEN.
Om det går ström har du något som kallas vagabonderande ström, vilket innebär att ström från en annan anläggning "passerar" genom ditt hus, via t.ex. inkommande vatten- eller fjärrvärmeledningar.
Om det går ström har du något som kallas vagabonderande ström, vilket innebär att ström från en annan anläggning "passerar" genom ditt hus, via t.ex. inkommande vatten- eller fjärrvärmeledningar.
SBH Läs alla rader jag skrev..Bland annat detta ( En del vill bara veta hur det fungerar och inte pilla i elskåpen )
Och just frågor har då ingen dött av...Det kan väl vara bra att kunna fråga även om man inte pillar i skåpen då man kanske hört eller sett något som man undrar över.
Och just frågor har då ingen dött av...Det kan väl vara bra att kunna fråga även om man inte pillar i skåpen då man kanske hört eller sett något som man undrar över.

