Snälla .. Har en jordfelsbrytare som löser ut trots att inga säkringar är påslagna.

Vad tyder detta på?

Tack på förhand!
 
Du har läckströmmar någonstans. Är några saker utomhus kopplade till JFB?

(Enklast är såklart att ringa en elektriker)
 
Den kan vara felaktig eller finns det ett fel där en nolla överleder mot skyddsjord eller annat jordat föremål t.ex vattenrör.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det mest troliga är det som Tobbe säger, vilket innebär elektriker som kopplar loss nollor i centralen för att lokalisera felet. Det finns inte mycket du kan göra själv, förutom givetvis att dra ur alla stickproppsanslutna apparater och prova, ifall felet ligger i någon av dem.
 
Tack för snabba svar. Glömde ta bort överkopplingsbygeln mellan jordplint och nollplint :)

Sitter de alltid ihop vid leverans av en ny central?

(Jag vet att man kan och bör ringa en elektriker)
 
Novisfixaren skrev:
Tack för snabba svar. Glömde ta bort överkopplingsbygeln mellan jordplint och nollplint :)

Sitter de alltid ihop vid leverans av en ny central?

(Jag vet att man kan och bör ringa en elektriker)
Du skulle väl skrivit i första inlägget att det var en nyinstallerad central.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vågade inte ..
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Novisfixaren skrev:
Tack för snabba svar. Glömde ta bort överkopplingsbygeln mellan jordplint och nollplint :)

Sitter de alltid ihop vid leverans av en ny central?

(Jag vet att man kan och bör ringa en elektriker)
Hager central?

Har varit där med, kliade i huvudet länge då iaf jag tyckte den där bygeln snarare såg ut som en låsning för att hålla plinten på plats...
 
Haha EXAKT.. La inte märke till den alls... Ja, Hager central .. Men pust pust kunde varit nåt värre.
 
Ja, det är jobbigt när någon byglar nolla och jord i ens central sådär i smyg, hatar när det händer.
Händer mig HELA tiden, så fort jag lämnar huset!



:rolleyes:
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Det finns fler grejer som inte märks lika tydligt , men som ändå kan vara felkopplade.
 
Det märks förr eller senare, som jag brukar säga när folk har "goda" idéer... :)

Vi kan ju köra den vanliga "lägg upp en bild på din elinstallation för granskning" kanske.. :p
 
:) tror vi skippar bilder vill inte få hela forumets elektriker efter mig pga sneda kabeldragningar och dylikt.
 
Vill du inte få din nya elcentral exemplarisk då med vår hjälp :)
Det finns ingen anledning att tveka - inte våga - här svingas inga pekpinnar, eller hur?
Den där hagerbygeln missar de flesta ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ska tänka på saken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.