17 913 läst ·
42 svar
18k läst
42 svar
Akut hjälp! Svetsa fiberkabel
Det var ungefär likadant med gammaldags telefon tidigare, telefonbolaget ägde kabeln och ansvaret för kabeln ända fram till första uttaget. Så är det ofta med fiber också, fast då fram till terminaladaptern. Men det måste ju inte vara så, det är inte lika överallt.P Poppop skrev:
Humor när nån "jag har 20 år inom nätverk".P Poppop skrev:
Men samtidigt vet du inte vad som gäller för branschen. Eller har kontakter.
Ska man inte försöka ljuga om nått annat än precis det man frågar om hjälp med? 😉
I din bransch. Är det vanligt att man springer ut och jobbar på storhelger?
(Vi hade ett fiberjobb på jobbet häromveckan och det var tre veckors ledtid. Och det kommer utföras kontorstid. )
Och å andra sidan vet jag att det tagit personer på detta forum ett par arbetsdagar bara när man grävt av eller tucklat med sin fiberlian.
Om du jobbat med nätverk så vet du ju att ingen vettig kommer ge sig in och ghettosvetsa ett fiberbolags anslutning. Speciellt inte till nån de inte känner.
Inte utan att ta lika dubbelt så betalt svart som du kommer få ge till din fiberägare
Tack så mycket för hjälpen. 🙏Appendix skrev:
Humor när nån "jag har 20 år inom nätverk".
Men samtidigt vet du inte vad som gäller för branschen. Eller har kontakter.
Ska man inte försöka ljuga om nått annat än precis det man frågar om hjälp med? 😉
I din bransch. Är det vanligt att man springer ut och jobbar på storhelger?
(Vi hade ett fiberjobb på jobbet häromveckan och det var tre veckors ledtid. Och det kommer utföras kontorstid. )
Och å andra sidan vet jag att det tagit personer på detta forum ett par arbetsdagar bara när man grävt av eller tucklat med sin fiberlian.
Om du jobbat med nätverk så vet du ju att ingen vettig kommer ge sig in och ghettosvetsa ett fiberbolags anslutning. Speciellt inte till nån de inte känner.
Inte utan att ta lika dubbelt så betalt svart som du kommer få ge till din fiberägare
Om barnen nu hatar dig för att du har dödat interwebset så är snabbaste fixen att köpa något liknande:
https://www.clasohlson.com/se/ZTE-U30-Air-portabel-5G-router-med-WiFi5/p/39-4307
Och skaffa mobilt bredaband. Med fördel nått utan bindningstid
https://www.clasohlson.com/se/ZTE-U30-Air-portabel-5G-router-med-WiFi5/p/39-4307
Och skaffa mobilt bredaband. Med fördel nått utan bindningstid
Jag har ett abonnemang med obegränsad mobil telefon-uppkoppling, mest för att jag har det även till landet, båten och resor. Klarar mig då även med det vid avbrott samt slipper bevaka om det går i taket på en månad. Det ger redundans när man av någon anledning inte kan koppla upp på vanligt vis på jobbet, resa eller fritid. Jmf fiber till landet är det billigt med extra kort där, t ex.
Ja absolut. Jag alltid skaffa obegränsat mobil abonnemang när vi resar i våra husbil och det är mycket flexibel och praktisk. Det är som jag skulle göra imorgon men jag bara försöka lösa det problem om det finns möjlighet att göra så. Tack so mycketSpikbjörn skrev:
Jag har ett abonnemang med obegränsad mobil telefon-uppkoppling, mest för att jag har det även till landet, båten och resor. Klarar mig då även med det vid avbrott samt slipper bevaka om det går i taket på en månad. Det ger redundans när man av någon anledning inte kan koppla upp på vanligt vis på jobbet, resa eller fritid. Jmf fiber till landet är det billigt med extra kort där, t ex.
Bara acceptera att det blivit knas, kontakta nätägaren (möjligtvis genom din tjänsteleverantör) men det positiva i bedrövelsen är att det är RUT på fiberreparation. Kör med mobilt från mobilen det som är krav, och barnen kanske mår bra av att klara sig utan streaming en stund... (det skulle nog alla behöva en paus ifrån).
Man bör ha "känningar" för att få någon att svetsa på inkommande fiber och vilja ta risken att få blåsa om, alternativt de sätter en utvändig fiberbox om det går. Hjälpte en "kompis via en annan av mina bekanta" med att få det fixat, men i ett mindre fibernät/ägare och det blev fiberbox på utsidan istället för att blåsa om fibern som annars var alternativet (också renovering med öppnad fiberbox)
I ditt fall sällar jag mig till de som skriver "Du ska göra en felanmälan".
I ditt fall sällar jag mig till de som skriver "Du ska göra en felanmälan".
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Problem? Ring 0200-43 00 00
så hjälper vi dig!
Så står det i din andra bild i det första inlägget.
Prova det och tala gärna om vad du får för svar!
så hjälper vi dig!
Så står det i din andra bild i det första inlägget.
Prova det och tala gärna om vad du får för svar!
Vi har nog alla kommit fram till att popp popp definitivt inte har jobbat med nätverk i 20 år
Men @Gillar att bygga löste problemet genom att zoooma in numret Poppeti Fenga Pappet kan ringa imorgon
Så vi får väl se hur det går.
Men @Gillar att bygga löste problemet genom att zoooma in numret Poppeti Fenga Pappet kan ringa imorgon
Så vi får väl se hur det går.