Skyffel står uppställd vid en nyligen grävd grop längs en husgrund med tegelvägg och uppgrävda plattor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skyfflat på för kung och fosterland idag innan regnet kom! Nu är man mör :sweat:

• Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Då var dörren på plats!

[bild]
Linjerar dörrens överkant mot "valvet"
[bild]
Karm på plats
[bild]
Dörrbladet på plats! Skönt :)

Och så spräckte såklart ena pluggen väggen... Bara att knacka loss och putsa upp med nytt :sweat::sweat:
[bild]

Så det gick överlag bra och en :poop:macka
Haha, så underbart att läsa! Det blir fantastiskt fint! Du inspirerar verkligen!

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Haha, så underbart att läsa! Det blir fantastiskt fint! Du inspirerar verkligen!
Fina ord! Det tackar jag för:D

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Delvis grävd ränna längs husvägg med spade och borttagna stenplattor, släpvagn fylld med grus och annan bil i bakgrunden.
Skapa konto

Kommit en bit till! Tyvärr inte så långt som jag hoppats på :sweat: den uppmärksamme kanske ser att det är en annan dragbil idag. Detta är inte av fri vilja (och inte heller vår bil) utan min sambo råkade i stressen hetta att hälla bensin i dieseln vår .. Så det gick 1.5h av min tänkta grävtid till att hämta henne o ungarna :sweat::sweat::sweat:

Åh fy! Hoppas hon kom på det snabbt! Typ helst innan hon startade den! Hon är inte först att göra den missen, och inte sist...

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Åh fy! Hoppas hon kom på det snabbt! Typ helst innan hon startade den! Hon är inte först att göra den missen, och inte sist...
Jag önskar att fallet var sådant men hon kom tyvärr på det efter 2-3km... Så får se hur domen lyder imorgon! :sweat:

Det blev/blir billigare än jag trott men fortfarande dyrt:sweat:

Men nog om det! Då vi har ATF på mitt arbete på rullande schema så var det idag min tur att arbeta halvdag! Så jag tog tillfället i akt att få gjort lite mer med dräneringen :)
Grusfylld dräneringsgröp längs en husgrund med geotextil och dräneringsrör.
Skapa konto

Pågående arbete med dränering visande grus, dräneringsrör och täckväv vid en husgrund.
Skapa konto

Sen kom en hagelskur så tog skydd...
Pågående arbete med dränering längs husvägg med synlig geotextil och grus efter en hagelskur.
Skapa konto

När jag kom ut hade det blivit en vallgrav av allt!
Dräneringsgröp fylld med vatten vid en husvägg, mätband och spade syns vid sidan.
Skapa konto

Dock ett ypperligt tillfälle att kontrollera dagvattnet och det funkade fint!
Slutet av ett orange dagvattenrör som ligger på en bädd av gråa singelstenar, med små vattendroppar synliga på röret.
Skapa konto

Fixade lite till men nu måste jag få grävt färdigt det sista innan jag kan lägga klart allt :)
Arbetsplats för dränering med grävd ränna, fiberduk, grus och dräneringsrör vid husgrund.
Skapa konto

• Gilla
abygg och 2 till
  • Laddar…
Jag hade tur med vädret!
En byggarbetsplats vid en husvägg med ett täckt dike, byggmaterial och hagel på presenning.
Skapa konto

En bakgård täckt med hagel, med en grill, sittgrupp, och gula tegelväggar, sett från ett fönster.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Fick bli en liten snögubbe!
Liten snögubbe av hagel på brun bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Lerstenstegel och 3 till
  • Laddar…
Dieselmack med varningsetikett på bilens bränslelock och bränslepistol i tanken.
Skapa konto

Bilen är hemma igen o vi blev tot 6500kr fattigare! (det är jag som tankar på bilden. Skickade den till min sambo för att visa att om man läser innan man tankar så kan man undvika sådana dyra misstag :crysmile:)

Så! Nu har jag dränkt mina sorger igenom att beställa en ny dörr till groventren så jag kan gjuta en ny trappa till denne ingång! :)

Utöver det var jag o hämta 2 släp a 800kg/st med makadam för att kunna fortsätta med dräneringen!

Dräneringsarbete längs husvägg med makadam, geotextil och avloppsrör synligt, samt en skottkärra och stenplattor.
Skapa konto

Röret som sticker upp är till LVVP. Det är centrerat mellan ytterbelysningen, precis som jag tänkt att utedelen ska bli. Avståndet är ca 38cm från väggen så förhoppningen är att dem ska kunna dra ett spikrakt rör från dropptråget utan en massa böjar och dylikt! (y)

Snart dax att gå ut och skotta av sista makadamen från släpet så jag kan börja gräva upp det sista fram till brunnen :)

• Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
I vanlig ordning så kom jag inte så långt som önskat :crysmile:

Men det är inte långt fram till brunnen nu :)

En grävd grunda nära en husvägg med spade och murbruk.
Skapa konto

Btw, någon som vet varför garagegrunden går så sablans långt ner? :thinking:

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
NU bannemig är jag framme vid brunnen!!! Sköönt, en milsten i denna dräneringen :D:D
Dräneringsarbete vid brunnen med synlig rörgenomföring och ett överlastat släp med makadam i förgrunden.
Skapa konto

Slängde dit lite mer makadam också :)
Dränering med markduk och makadam vid husvägg, översatt släpvagn i bakgrunden.
Skapa konto

Och ja, det är ett hyffsat överlass på släpet nu :crysmile:(y)

• Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Då vart man klar längs med garaget! Sjukt skönt att hoppa ner i ett dike fyllt med 5-10cm vatten i foppa tofflor :crysmile:

Grusfyllt dike längs garagevägg med avloppsrör, grävmaskin och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Saknade ju dock ett grenrör till aco dränet så fick inte kopplat mot brunnen än. Och när jag skulle fixa mot stupröret kom störtskur 3 och då sket jag i det (y):thinking::crysmile:

Kom förövrigt en elev från folkhögskolan och fråga om han fick filma mig "in action", sa ja så nu är man tydligen en del av ett skolprojekt också(y)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Sådär ja! Då var dränering samt dagvatten inkopplat till brunnen! :D:D:D

Blev ett riktigt ormbo i slutet och mkt huvudkliande men är ändå nöjd!
Nyinstallerade orangea dräneringsrör och dagvattenanslutning vid en byggnad.
Skapa konto

Nyinstallerat dräneringsrör och dagvattenanslutning vid husgrund med synligt rör för markränna.
Skapa konto

Röret som sticker upp vid garageporten är till markrännan som är det slutgiltiga steget i hela alltet (y)

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.