Jag bygger garage i en gammal maskinhall och ska till och gjuta en platta. Väggar står redan på gammal kantbalk så den blir flytande utan några laster från tak eller väggar.

Till problemet, jag hade bestämt mig för 6150 armeringsnät. Var och hämta åtta helnät på känd (ej proffs) bygghandel. Kapa till, najs ihop. När jag var klar ser jag att jag fått 5150 istället. De lastade på fel…

Imorgon ska jag lösa problemet med bygghandeln eftersom deras ansvariga inte var där idag.

Hur löser jag det på bästa sätt. Kan jag lägga 6150 ovanpå befintligt? Går det förstärka upp med enkel armeringsstång?

hjälp tack!

Du kan kan köpa rakjärn och lägga på nätet.

Hur mycket skulle du uppskatta? Tänkt köra solfjädrar i hörnen.

Fattar att det är svårt att uppskatta, men ska ha 10-11cm ”vanlig för garagegrunder” självkompakterande betong.

Jag har ingen egen erfarenhet av 5150 nät, men jag har hört att de lätt deformeras när man går runt i formen. 6150 är ganska svåra böja genom att trampa runt, de fjädrar alltid tillbaka. Om detta stämmer och om det går att kompensera genom att lägga i mer armeringsjärn vet jag inte. Men det kan ju vara något att vara observant på.

• Gilla
katos
  • Laddar…

Bästa svaret

Lägg bara till den armeringsarea som fattas jämfört med det tänkta nätet. Då behövs strax över 2st fi6 per meter extra.

• Gilla
katos
  • Laddar…
För att avsluta tråden så fick jag pengarna tillbaka för alla näten, och fick behålla näten. Förlorade en hel del arbetstimmar men känns som en ok kompromiss allt som allt.

Jag köpte 18st 8mm järn plus 10st 12mm. Fördelade ut 8mm järnen där jag inte hade överlapp och använder 12mm järnen som solfjädrar i hörnen plus 3st i en vot vid portarna.

Är det rätt, jag vet inte, men det var resultat av de samlade råd jag har fått.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.