10 452 läst ·
154 svar
10k läst
154 svar
Aktuella räntor - jämför
Igår ringde min tjänsteman från Handelsbanken och sade att min 0.4% rabatt skulle försvinna från och med idag för att de skulle sänka den rörliga räntan från 2.99 till 2.95 och eftersom bankens marginaler då minskade så tog man bort 0.3 av de 0.4% jag hade i rabatt... jag frågade då om jag fick tillbaka rabatten om det nu var så att dom höjer nästa gång... nej inte automatiskt sade hon... Är det fler med rörliga låmn hos handelsbanken som har fåt rabatten indragen de senaste dagarna?
Skrev på idag byggkreditivet. 3,0 % hos Nordea, inga avgifter. Utgångsbudet var 4,0% och 3000:- i admin. avgift.
Orkade inte förhandla med andra banker.
Nordea har i huvudsak varit väldigt hjälpsamma och resonabla, vilket känns viktig.
Tack alla för Er info, den var värdefull.
Orkade inte förhandla med andra banker.
Nordea har i huvudsak varit väldigt hjälpsamma och resonabla, vilket känns viktig.
Tack alla för Er info, den var värdefull.
Vi pratade med den bank där vi har alla våra pengar (jättemånga :
) om huslån.De ville ha 3,75% på kreditivet plus 3500- i avgift.Tydligen ingår någon typ av besiktning i detta.När jag hintade lite om andra priser var han inte alls intresserad ,sa att de var ett av de största kontoren,att den personliga kontakten var viktig och att de som kunde erbjuda mindre var tex banker utan något kontor ens för personlig kontakt osv.Kreditiven var en dålig affär för banken och egentligen skulle han behövt lägga på mer.Rörliga låg på 3% och femåringen på 4,1%.
3,35% på kreditiv utan några avgifter.
Handeslbanken & FSB 5år på 3.65% .Detta för 3 dagar sedan. Vad gäller besiktning så struntar de att göra en...litar på tillverkarens uppgifter helt & hållet...då de enbart har goda erfarenheter från dessa gällande att hålla utlovat pris samt att jag som köpare är mer noga än vad de kommer vara.
Nu vet jag inte om detta är bra...men vi får väl se om några dagar när jag pratat med min bank SEB...därefter börjar förhandlingen
Handeslbanken & FSB 5år på 3.65% .Detta för 3 dagar sedan. Vad gäller besiktning så struntar de att göra en...litar på tillverkarens uppgifter helt & hållet...då de enbart har goda erfarenheter från dessa gällande att hålla utlovat pris samt att jag som köpare är mer noga än vad de kommer vara.
Nu vet jag inte om detta är bra...men vi får väl se om några dagar när jag pratat med min bank SEB...därefter börjar förhandlingen
Nu när SBAB har ändrat så att man får upp till 95% i bottenlån så gick jag över till dom. Lämnade handelsbanken med deras relativt måttliga räntor. Jag hade 4.50% på topplånet och 3.15% på bottenlånet. Jag har gett handelsbanken en chans, men dom säger sig inte kunna ens lägga hela mitt lån på bottenlånet även om jag skulle fortsätta betala överpriser dvs 3,15%. Räntorna kunde dom inte heller göra något åt.
Jag vet inte hur man ska säga eller så, jag har väldans svårt för det här med att spela ut dom mot varandra.sofia_k skrev:
På fsb där vi idag har våra finanser så skulle dom ha ca 3,25% i kred.
Har svårt för o se att dom ska gå ner ngt alls. Om man "hotar" med att gå till typ sbab så får man säkert inget kreditiv alls. Det har ju inte sbab.
För oss räckte det med att visa på att konkurrerande bank kunde ge 2,75 på kreditivet så vips! kunde vår "egen" bank också det.. så om man har tur o kan förhandla så går det.Benny044 skrev:Jag vet inte hur man ska säga eller så, jag har väldans svårt för det här med att spela ut dom mot varandra.
På fsb där vi idag har våra finanser så skulle dom ha ca 3,25% i kred.
Har svårt för o se att dom ska gå ner ngt alls. Om man "hotar" med att gå till typ sbab så får man säkert inget kreditiv alls. Det har ju inte sbab.
Tycker de skulle passa sig i dagens läge när konkurrensen är så stor.. men..men..
Jag har också hört om andra som haft framgång med att spela ut bankerna mot varandra. Men för min del gick det inte. Handelsbanken var inte villiga att sänka räntorna. Detta till trots att jag varit kund länge, har många av deras tjänster, har haft ganska mycket kapital på kontot (innan jag köpte huset) och tjänar bra.
Heller ingen som helst tvekan om att topplånet borde tas bort då huset är värt långt mer än vad vi gav för det men det ville dom inte heller hjälpa oss med.
Heller ingen som helst tvekan om att topplånet borde tas bort då huset är värt långt mer än vad vi gav för det men det ville dom inte heller hjälpa oss med.