Janne H

Dom räntor jag fick på telefon fick jag rätt av utan att nämna något om inkomst/säkerhet eller något sådant. Vi tjänar bra, pytsar in vinsten från förra kåken och skall låna en slant så naturligtvis utyttjar jag det när jag går i clinch med banken.

Vi är en drömkund för banken....

Men som det ser ut nu så kommer vi att avvakta med våra byggplaner trots allt....

Har nyss erbjudits tomt ur kommunala tomtkön och fick ett erbjudande (utan att ha bett om det)på posten från Nordea (inte min bank). De erbjuder:

**Byggkreditm rörlig ränta 2,95%, ingen kreditavgift. Uppläggn?all administration: 3.000 kr.

**2,90% bindningstid 1år
Bottenlån till 90%
Topplån: 3,95% rörl. ränta.

Rätt OK, va?

Alla som dom har fått bud på över 3% kan ju ta lånet på SBAB, dom har 2.88% bundit i 1år. Detta är inget man behöver deala sig till, det står på deras hemsida.

Frågan är ju till vilken räntesats lånen är knutna.......
Exvis Spintab har ju officiellt en räntesats på ca 3.5 %. Jag har på ett rörligt lån en rabatt på 0.45 %. Ponera att styrräntan sjunker 0.25 % och Spintab bibehåller sin ränta på 3.5 %. Då ligger ju mitt rörliga lån kvar på samma nivå!!!!
En ny kund får säkert en bättre rabatt men mitt lån har samma ränta som tidigare.
Lurad?????????????
Hur många av oss går tillbaka till banken för ny förhandling vid sänkt styrränta.
Om styrräntan går upp, säg 0.5 %, då höjer väl Spintab 0.7 %.
Har jag fel eller har jag förstått varför Spintab har så hög officiell räntenivå?
Och jag är lurad igen??????????????????????????

Spintab ligger väl liksom SEB + några andra en bit över dom andra. Det är deras utgångsläge som man sedan förhandlar om. Däremot är dom väl nästan ;-) lika snabba på att sänka och höja som dom andra, men det är ju bara att kolla när nästa förändring sker.

Janne

Fick följande av Sparbanken Finn

- 2.85 rörligt
- 3 på kreditivet, inga avgifter
- amorteringsfritt om jag så önskar
- ett trevligt bemötande (inte att förakta ;-))

Det blir nog goodbye SEB, efter 36 år!

Janne

0840 skrev:
Frågan är ju till vilken räntesats lånen är knutna.......
Exvis Spintab har ju officiellt en räntesats på ca 3.5 %. Jag har på ett rörligt lån en rabatt på 0.45 %. Ponera att styrräntan sjunker 0.25 % och Spintab bibehåller sin ränta på 3.5 %. Då ligger ju mitt rörliga lån kvar på samma nivå!!!!
En ny kund får säkert en bättre rabatt men mitt lån har samma ränta som tidigare.
Lurad?????????????
Hur många av oss går tillbaka till banken för ny förhandling vid sänkt styrränta.
Om styrräntan går upp, säg 0.5 %, då höjer väl Spintab 0.7 %.
Har jag fel eller har jag förstått varför Spintab har så hög officiell räntenivå?
Och jag är lurad igen??????????????????????????
Nej då, du är inte lurad ;)
När/om styrräntan sjunker/höjs så följer ditt lån med, oavsett om du rabatt på ursprunglig räntesats eller ej!

JanneH skrev:
Fick följande av Sparbanken Finn

- 2.85 rörligt
- 3 på kreditivet, inga avgifter
- amorteringsfritt om jag så önskar
- ett trevligt bemötande (inte att förakta ;-))

Det blir nog goodbye SEB, efter 36 år!

Janne
Det är konstigt men det är helt klart beroende av vilken bolånerådgivare man får tag i verkar det som. Min kollega och jag har samma bank (SEB) men har får uteslutande sämre rabatter än mig trots att han har högre lån.
Sedan är det ju som så att bankerna väger in alla affärer man har i deras bank, vilka skapar förutsättningar för rabatten.

Jag skrev byggkreditiv idag med SEB på 2,85% utan avgifter/tillägg.

SEB-kund sedan -99, får väl se hur det blir vid omvandling till bolån ;D

Vi har pressat Nordea några vändor, får även bra av FSB, men nordeas sista är nu

Byggkreditiv 2,72% helt utan avgifter däröver, bara ränta på utnyttjat..

rörligt 2,72%
Bunden 2 år 3,04%
Bunden 3 år 3,29%
Bunden 5 år 3,82%

Vet inte riktigt hur bra det är men vi har pressat på dem rejält men kanske finns mer att hämta, vi känner att vi är lite av en drömkund för dem och de får in oss i banken (annan bank idag). så de borde vilja låna ut pengar till vilket pris som helst.. :)

Bygget ca 5mkr inkl tomt i väldigt attraktivt område så värdet är nog mycket högre, jag lägger en del kontant så lånebehovet är ca 3,5Mkr.

Mest inne på att ta rubbet på rörligt, men man kanske skulle ta 1/3 på 5år som en liten säkerhet, men konjunkturmässigt känns det bättre med 8-10år.

kommentera gärna både siffror och resonemang.

/
M

Modulenthus/SEB

1.seb bolån 6 år 436 000 3,85%
2.seb bolån 4 år 436 000 3,30%
3.seb bolån 2 år 436 000 2,75%
4.seb bolån 1 år 436 000 2,50%
5.seb bolån rörl 436 250 3,05%
6.seb bolån rörl topp 384 750 3,65%

Summa 2 565 000

Lite rabbater pga sammarbete med modulenthus!

rätt bra siffror tror jag? ;D

Ja, 2,75 på 2år är en minusaffär för banken.

Inte nödvändigtvis. En bank som jag pressade visade mig sin kalkyl på ett 2-årigt lån och hans breakeven låg på 2.7.

NJJAAAA ULAN..........
Frågan är om jag ändå inte blir lurad. Jag har FSB med viss rabatt på deras 3 mån ränta. Härom veckan låg den på 3.65% och nu 3.04 om jag minns rätt. Det är mot denna egenhändigt satta räntesats jag betalar min ränta. Det har inte varit någon räntejustering av styrräntan sedan en tid. Med andra ord min ränta baseras på den som FSB anger som "sin" styrränta. Den baseras inte på verklig styrränta. Justeringar sker inte i samband med ändring av generell räntejustering förutom när denna går upp, går den ner så kan det dröja innan den justeras.
Banken kan med andra ord styra sina räntor.
Jag vill ha en rörlig ränta kopplad mot verklig styrränta annars blir jag som vanligt lurad.
Kanske är det jag som trott att 3 mån ränta är = rörlig. Nya förhandlingar stundar och då skall rörlig ränta kopplas mot styrränta. Jag får nog titta närmare på vad tre-mån ränta innebär.

Hmm... Det är väl deras rörliga ränta som ligger på 3,04% och 3 mån. på 3,65%?!
Det verkar vettigare att i såfall välja den rörliga, beronde på ev. rabattskillnader mellan dessa två. Hör med banken vad som styr 3 mån-räntan och hör om du kan få samma rabatt på den rörliga. Då skulle det ju vara ett kap ;)
Vi har idag rörligt från SEB med rabatt på 0,75%=2,9%.

Man kan ju fundera på varför FSB har "segat" så länge på dessa 3.65%. Gamla kunder betalar duktigt medans nya förmodligen få bättre rabatt.
I fortsättningen skall jag klarlägga bättre mot vilken % jag får rabatt. Blir det mot deras egna rabattsats så blir jag nog lurad men mot styrränta så vet jag att min ränta ändras med ev räntejustering. Att FSB justerar uppåt behöver jag ju inte vara orolig för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.