Själv så fick jag brev från Skandiabanken igår..
De erbjöd:
0,10 % rabatt på lån under 1,5 milj.
0,20 % rabatt på lån mellan 1,5 till 2,5 milj.
0,35 % rabatt på lån över 2,5 milj.
Detta på deras rörliga ränta och under 12 måndader skulle jag få den rabatten.
En hyffsad rabatt med tanke på att jag har 3,1 % på SHB fast med låneskydd.
Låneskyddet på Skandiabanken kostar 0,09 %.
Min kontaktperson på banken svarar tyvärr inte i telefonen idag... han kanske åxå har fått samma erbjudande så han vet vad som väntar ;-)

Vi har Länsförsäkringar Bank (vi har allt där - försäkringar, lån, liv) och nu har vi förhandlat lite räntor:

rörlig - 0,05 under gällande rörlig
2-årig 3,05
5-årig 3,65
10-årig 4,05

:D

Scout skrev:
Själv så fick jag brev från Skandiabanken igår..
De erbjöd:
0,10 % rabatt på lån under 1,5 milj.
0,20 % rabatt på lån mellan 1,5 till 2,5 milj.
0,35 % rabatt på lån över 2,5 milj.
Detta på deras rörliga ränta och under 12 måndader skulle jag få den rabatten.
En hyffsad rabatt med tanke på att jag har 3,1 % på SHB fast med låneskydd.
Låneskyddet på Skandiabanken kostar 0,09 %.
Min kontaktperson på banken svarar tyvärr inte i telefonen idag... han kanske åxå har fått samma erbjudande så han vet vad som väntar ;-)
Men erbjuder Skandiabanken byggkreditiv eller är det först vid slutplaceringen av lånet som det är aktuellt med SKB? Hur mycket kan man få i bottenlån?

en_grann_en skrev:
Ringde Skånes Provinsbank och fick 2.85% på kreditivet direkt i telefon.
Vad har dom för nivåer på övriga räntor??

Så långt kom jag aldrig. Sitter inte i förhandlingsläge än. Jag är bara ute och fiskar. Kan nämna att jag har tidigare fått 4.5% från SEB och 3.9% från Nordea.

Kreditivet är beräknat till 4 millar.

Vet inte om Skandiabanken erbjuder byggkreditiv.
Rörlig ränta ligger idag på 2,95% innan rabatten
och max 80% i bottenlån

Ni som har fått bra villkor på kreditivet (lt, en_grann_en), sitter ni med väldigt bra löner, stora depåer, är ni potentiella företagskunder eller är det nåt annat som gör er intressantare än medelsvenssonkunden? Ni behöver inte säga exakt vad men gärna om ni har någon egenskap som banken lockas av ;-).

Själv fick jag för en timme sen 4 % på kreditivet och 3000 kr i avgift. Det fanns nog i.o.f.s. utrymme för lite bättre villkor men det verkade inte vara i närheten av era nivåer. Däremot fick jag hyfsade villkor gällande bolånen. Argumentet för kreditivräntan var att banken i sin tur lånar på en annan marknad än den som gäller för de vanliga bolånen, därav den högre procentsatsen.

Janne

NU har vi rört runt lite i grytan och LF-bank kan ge oss:

Rörligt -0,17% under gällande rörlig
2-årig 3,00 %
5-årig 3,35 %
och hör och häpna 10-årig 3,60 %

Har spelat LF mot FSB och Nordea

Kreditivet får jag för 3,15 % (inga avgifter, och löpande räkning!

:o :) :o

/Magnus

Jamtland skrev:

2-årig 3,00 %
5-årig 3,35 %

/Magnus
Det är alltid kul när det går bra för folk. Ingen är väl gladare än jag.

Skämt åsido. Grattis!

mvh
David

Jamtland skrev:

2-årig 3,00 %
5-årig 3,35 %

/Magnus
När jag pratade med LF sa dom att de hade slutat med byggkreditiv. Har de gjort undantag för er eller är det något lokalt kontor som är farten?

Ni som har fått bra villkor på kreditivet (lt, en_grann_en), sitter ni med väldigt bra löner, stora depåer, är ni potentiella företagskunder eller är det nåt annat som gör er intressantare än medelsvenssonkunden? Ni behöver inte säga exakt vad men gärna om ni har någon egenskap som banken lockas av .
Vi har inget speciellt som skulle göra oss mer attraktiva som kunder än övriga "Svenssons". Men vi fick 3,15% ränta på byggkreditivet för ett drygt halvår sedan. Inga andra avgifter. Det var hos SEB.

Har en fråga om lån. Om man är kund hos FSB och tycker att deras ränta är för hög kan man då låna hos en annan bank men fortfarande vara kund hos FSB ??

Får man några förmåner om man är kund i den banken man är kund i ? Man borde ju få det :-/

Har bestämmt hos för vilket hus vi ska ha nu. Så nu börjar det mindre roliga låna pengar :-[

Nu är jag ju ingen expert på det här med lån, så du får väl kontrollera, men jag TROR inte det spelar så stor roll om du är helkund i annan bank när du har kreditivet. Det vore bara dumt av en bank att kräva det redan på det stadiet eftersom man då kanske väljer att lägga upp det slutliga lånet någon annan stans med merarbete och ytterligare transfereringar som följd. Men det är klart att det kanske går att använda som ett sätt att ytterligare sänka kreditivräntan -vad vet jag? "Vi blir helkunder hos er direkt om ni går ner mer på kreditivräntan." ???

Det som är mest intressant för banken är väl att du sedan lägger upp det SLUTLIGA lånet hos den banken. I DET läget brukar väl alla banker vilja att man flyttar över och blir helkund i deras bank. Det brukar vara något de kräver för att man ska kunna komma åt bra ränterabatter. Sedan kanske det finns undantag förstås.

Mvh Sussi.

Färs och Frosta

Byggnadskreditiv 2,80% rörlig
Ingen fast avgift

Bostadslån
Upp till 85% belåning
Rörligt 2,66%
Bundet 2 år 2,87%
Bundet 4 år 3,52%

Vi har för köp av bostadsrätt fått från SEB:

Bottenlån: rörlig på 2,7
Topplån: rörlig på 3,8

Vi ringde runt och spelade ut bankerna mot varandra. Det slutade med att SEB sa: "Vad ni än får nån annan stans så matchar vi det erbjudandet om ni lånar hos oss."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.