Mikael_L skrev:
Det kan du tolka som att instrumentet klarar av att mäta upp till 500V, men du har personskydd mot klass II kortslutningsströmmar vid spänning upp till 300V (enligt IEC 1010).
Kortslutningsströmmar är väl bara aktuellt i ampere-området (och om man råkat hälla ut en klase lösa skruvar eller muttrar i instrumentet, ungefär)?

Isolationsspänningen lär väl däremot mätas mot jord och då borde det vara samma krav oavsett om man mäter mellan två faser eller mellan fas och nolla, eftersom man ändå har max 230V rms mot jord?

Å tredje sidan så är väl det riktigt relevanta huruvida mätkablarna är vettigt isolerade eller inte. Mätinstrumentet ställer man väl oftast ifrån sig (mina båda armar brukar gå åt samtidigt för att peta in två mätpinnar, förvisso kan man ansluta ena anslutningen med krokodilklämma mot skyddsjordsklämman i ett 230V-uttag), medan kablarna måste man ju hålla i!

cem77 skrev:
[länk]

Sådan här spänningsprovare fast av äldre modell använder jag. Tycker den funkar klockrent och ingen risk att man ställer den på fel mätintervall eller liknande. Två praktiska och isolerade pinnar att hålla i och den ena visar med lysdioder aktuell spänning. :D 200 kr som hittat. Perfekt att felsöka med också om man undrar om det är lampan eller säkringen som är trasig.
Nackdelen med en såndär är att den löser ut jordfelsbrytaren om man mäter mellan nolla och jord. Å andra sidan är den rätt bra att använda *tillsammans* med en riktig multimeter, om man får nån halvlåg "ströspänning" på någon ledare (typ tänk 50-100V) mätt med multimetern så ansluter man den där med lysdioderna, om den med lysdioder inte indikerar något så är det antagligen bara kapacitiv läckström...

Bo.Siltberg skrev:
Det handlar nog inte så mycket om vad som händer med glödlampan, utan mer om mätsladdarna. En lampsockel har antagligen SKX 0.75mm2 eller liknande (max 230V) monterad. Vilken skyddsklass håller dom nakna ledarna i denna kabel? Och har "testpinnen" ett halkskydd som förhindrar att fingrarna glider upp mot den avskalade änden?
Skyddsklasskraven avseende beröringssäkerhet lär förvisso (som sagt ovan) vara desamma oavsett om det är enfas eller trefas...

Säg den elektriker (eller hempulare) som aldrig tagit på utsidan av spänningssatt FK motsvarande?

Däremot håller jag med om att glödlampan inte är nåt vidare testinstrument...

För övrigt är min besserwisser-åsikt att man bör ha koll på hur man använder en multimeter för att använda el, det känns som att det filtrerar bort folk som inte borde syssla med el (må vara en och annan behörig elektriker som kan alla regler men egentligen inte förstår nåt av vad de gör)...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.