Mikael_L
Du ska använda området som är märkt med en våg; på det instrument du länkade till är det nere till vänster. Det händer inget annat än att du inte får rätt (eller något alls) mätvärde om du mäter med 500 V likspänning. Men det förfelar ju alltså sitt syfte.
Det var bl.a. därför jag tryckte på att du först ska mäta och kolla att du har spänning, sen koppla bort och kolla att spänningen är borta.
Annars upptäcker du inte ifall du mäter på fel sätt eller ifall instrumentet skulle råka vara trasigt.

Bjurran skrev:
En helt annan fråga till er som kan detta bättre. Ser jag fel eller står det inte på det mätinstrumentet att det är klassat för cat-II 300V? Men har mätning upp till 500? Hur tolkar man sånt?
Det kan du tolka som att instrumentet klarar av att mäta upp till 500V, men du har personskydd mot klass II kortslutningsströmmar vid spänning upp till 300V (enligt IEC 1010).

Och klass II kortslutningsströmmar är ungefär det man kan förvänta sig vid mätning på vägguttag inne i bostadshus. Klass III i elcentral och mätarskåp, klass IV för mätning på servisledningar och matande nät.
I industrin kan klass III vara lämplig min-nivå.

Det länkade instrumentet är alltså säkert att använda att mäta i vanliga vägguttag med samt fas-noll i trefas-uttag. Men då man kan råka mäta på fel ställen borde man alltså använda minst ett klass II 400V instrument när man mäter på trefasuttag och spisuttag.

Jag är väldigt försiktig med ström, har aldrig stoppat in min mätare ens i ett vanligt vägguttag... och varje gång jag pysslar med el så kopplar jag in en lampa eller likn innan jag bryter strömmen så man verkligen ser att just den lampan slocknar. Och efter det t om mäter med intrumentet... är obekväm med el.

b_hasse skrev:
Man kan ju kompensera den höga spänningen 400V med "världens billigaste dimmer", dvs en diod i serie. T.ex 1N4007som kostar mindre än 2 kronor på ELFA, och de är inte kända för att vara billiga.
Vid 400V borde det bli samma ljus som ca 283V utan diod.
Det är också ganska högt, men en normal glödlampa klarar sig nog ganska länge.

/Hasse
Du brukar ju ha koll på elläran, men borde det inte bli ljus som 200V om vi antar 400V effektivvärde?

GK100 skrev:
Du brukar ju ha koll på elläran, men borde det inte bli ljus som 200V om vi antar 400V effektivvärde?
Det blir enklast att räkna om man förutsätter en konstant resistans i lampan.
Tar man då bort varannan halvperiod så sjunker effekten till hälften.
Eftersom effekten är proportionell mot kvadraten på spänningen så motsvarar det en sänkning av spänningen till 0.707 av ursprungsvärdet (1 delat med roten ur 2).
0.707 * 400V = 283V.

Även om man tar hänsyn till att lampans resistans ändras med effekten så bör slutresultatet bli detsamma.

/Hasse

PS
Jag har inte kopplat in en lampa för att testa.:D
DS

Fotografen skrev:
Eftersom det nu blev lite protester var jag tvungen att prova: En vanlig 60W glödlampa inkopplad på 400V lyser starkt men smäller inte, körde kanske en halv minut och den gick inte ens sönder. Helt odramatiskt mao.
Det handlar nog inte så mycket om vad som händer med glödlampan, utan mer om mätsladdarna. En lampsockel har antagligen SKX 0.75mm2 eller liknande (max 230V) monterad. Vilken skyddsklass håller dom nakna ledarna i denna kabel? Och har "testpinnen" ett halkskydd som förhindrar att fingrarna glider upp mot den avskalade änden?

Dessutom har det nyligen diskuterats att glödlampor av sämre kvalité löser säkringen när dom går sönder, dvs orsakar kortslutning. När brukar en glödlampa gå sönder? Inte speciellt trevligt "mätinstrument" mao.

Så, detta är inget tips man bör ge konsumenter. Bättre då att köpa ett mätinstrument eller ringa en elektriker.

Jag konstaterar att jag borde vara död och begraven för tjufem år sedan, typ.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134850923

Sådan här spänningsprovare fast av äldre modell använder jag. Tycker den funkar klockrent och ingen risk att man ställer den på fel mätintervall eller liknande. Två praktiska och isolerade pinnar att hålla i och den ena visar med lysdioder aktuell spänning. :D 200 kr som hittat. Perfekt att felsöka med också om man undrar om det är lampan eller säkringen som är trasig.

Blev inte det här lite väl överkurs direkt.
Om TS bara vill vara säker på att den inte är spännings satt när han klipper så är det väl bara att släcka huvudbrytaren ?

Det är inte SÄKERT att det är spänningslöst bara för att huvudbrytaren är frånslagen heller. Man SKA MÄTA.

b_hasse skrev:
Det blir enklast att räkna om man förutsätter en konstant resistans i lampan.
Tar man då bort varannan halvperiod så sjunker effekten till hälften.
Eftersom effekten är proportionell mot kvadraten på spänningen så motsvarar det en sänkning av spänningen till 0.707 av ursprungsvärdet (1 delat med roten ur 2).
0.707 * 400V = 283V.

Även om man tar hänsyn till att lampans resistans ändras med effekten så bör slutresultatet bli detsamma.

/Hasse

PS
Jag har inte kopplat in en lampa för att testa.:D
DS
Måste drabbats av TIA när jag skrev den raden, skäms......:blushing:

Kan man inte kortsluta uttaget åt alla håll för att vara säker på spänningslöst? :) En bygel å sen en spetstång och sen bye bye fuses..

mr.Ola skrev:
Kan man inte kortsluta uttaget åt alla håll för att vara säker på spänningslöst? :) En bygel å sen en spetstång och sen bye bye fuses..
inte så kul om uttaget är ett stort elakt 63A:S

Du menar bye bye fingers istället?

riktigt så illa kanske det inte går med "bara" 63A, men du lär ju smälta en bra bit av 1.5mm2 kabelstumpen du försöker kortsluta med och du lär trilla omkull av den inåthelsike högljudda knallen, och du kanske blöter byxorna också:D

GK100 skrev:
Måste drabbats av TIA när jag skrev den raden, skäms......:blushing:
Hehe, innan jag skrev mitt första inlägg kontrollerade jag noga, för resultatet stämde inte riktigt med den första tanken som dök upp i huvudet.

Man inser snabbt att något sjunker till hälften, men det är inte spänningens effektivvärde.

/Hasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.