Byggahus.se
en 40w glödlampa av bra kvalitet håller flera timmar på 400v, men jag vidhåller fortfarande att en Phasen, eller flukes motsvarighet, är en bra pryl till detta.

Mikael_L
Anrobe.
Här har vi ett schema på 3-fasuttaget.
Det här är som du ser uttaget, när du står rakt framför det, sas.

Om du nu mäter ska du mäta upp 230V mellan:
L1 och N
L2 och N
L3 och N

Mellan t.ex. L1 och L2 skulle du kunna mäta 400V, men det är bara onödigt att mäta.
Mellan N och jorden (det stora stiftet) ska du ha noll volt.

Mät detta först, och när du tagit ut de säkringar du misstänker så mäter du igen, att du fått noll volt mellan samma mätställen.
Sen kan instrumentet visa några volt, ja upp till ett par tiotal volt även när strömmen är bruten.
Det är "normalt" och beror på att instrumentet är så högohmigt att de strömlösa kablarna är som antenner, och tar upp magnet och spänningsfält i närheten.
Det viktiga är att det går från 230V till nära noll volt, då är det rätt.

• Cee 17.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det nu blev lite protester var jag tvungen att prova: En vanlig 60W glödlampa inkopplad på 400V lyser starkt men smäller inte, körde kanske en halv minut och den gick inte ens sönder. Helt odramatiskt mao.

Fotografen skrev:
Eftersom det nu blev lite protester var jag tvungen att prova: En vanlig 60W glödlampa inkopplad på 400V lyser starkt men smäller inte, körde kanske en halv minut och den gick inte ens sönder. Helt odramatiskt mao.
jag hade en 40 wattare inkopplad i experimentsyfte men kopplade ur den på kvällen för jag ville inte lämna det över natten, och den hade då lyst i flera timmar på 400v.

Man kan ju kompensera den höga spänningen 400V med "världens billigaste dimmer", dvs en diod i serie. T.ex 1N4007som kostar mindre än 2 kronor på ELFA, och de är inte kända för att vara billiga.
Vid 400V borde det bli samma ljus som ca 283V utan diod.
Det är också ganska högt, men en normal glödlampa klarar sig nog ganska länge.

/Hasse

Mikael_L
b_hasse skrev:
Man kan ju kompensera den höga spänningen 400V med "världens billigaste dimmer", dvs en diod i serie. T.ex 1N4007som kostar mindre än 2 kronor på ELFA, och de är inte kända för att vara billiga.
Vid 400V borde det bli samma ljus som ca 283V utan diod.
Det är också ganska högt, men en normal glödlampa klarar sig nog ganska länge.

/Hasse
Det lär knappast heller bli ett sådär speciellt användarsäkert "mätinstrument". :)

C
Mikael_L skrev:
Det lär knappast heller bli ett sådär speciellt användarsäkert "mätinstrument". :)
Bygger man in det i en fin låda och sätter riktiga mätprober på, så.. :p

Satan i gatan vad mycket diskussioner det var här om allt möjligt.
Jag vill ändå flika in med ett annat tips som jag tycker borde ha kommit mycket tidigare i tråden.
Ett 3-fasuttag av denna typen sitter med största sannolikhet säkrat med 16A. Många garage har bara en eller kanske 2 st 16A grupper. Oftast kan det enklaste vara att helt enkelt plugga in något som använder 3-fas och skruva ur säkringarna i den ena gruppen och se om vad du än kopplat in startar eller inte. Observera dock att alla säkringar i samma grupp ska ur innan du gör något med kablarna.

OT: Visst kan jag instämma i att det går att testa genom att koppla allt möjligt med lite trådstumpar i uttaget, men jag vill avråda alla som är osäkra från att göra det. Vi som pysslat med el ett tag kanske kan tänkas göra något sådant, men jag tycker vi bör upphöra med att tipsa amatörer om sådana tester då det kan innebära ren livsfara att peta in saker i ett eluttag.

Redigerat:
Jösses.. Nog måste jag ändå säga att Phasen är ett säkrare test-instrument än att rackla med en glödlampa och lösa trådar! :x

Däremot så ska man inte lita på Phasen!

Om du är osäker, TA DIT EN ELEKTRIKER!

Mikael_L
cheetah1 skrev:
Bygger man in det i en fin låda och sätter riktiga mätprober på, så.. :p
Hehe, javisst ... Skulle du fått det gjort själv.

anrobe, jag tycker att du antingen följer mina två första inlägg. eller Bjurran's eller möjligen en phasen-penna. Bjurrans förslag i kombination med en phasen penna får nog anses som bombsäkert.

Lycka till, man behöver inte krångla så mycket som vi krånglat till det i den här tråden. :)

Tack för alla svar förresten! Det var inte meningen att tråden skulle bli så "hård"...

Nej, 500V nere till vänster faktiskt. Men jag tror det kvittar, huvudsaken är inte spänningens värde. Var försiktig när du stoppar in proberna.

Hmm, det kanske inte kvittar, länge sedan jag använde analogt instrument.

Redigerat:
anrobe skrev:
Att koppla in ngt i uttaget var ju min första tanke... men då återstod det att hitta ngt att koppla in - vilket jag givetvis inte gjorde. Så jag tror jag tar mitt mätinstrument och stoppar in i L1+N osv.
Har ungefär detta instrument: [länk]

Vad ska jag ställa den på? 500V uppe till höger eller?
Nere till vänster!
Du har växelspänning i elnätet, därför ska du använda den delen med ett tilde-tecken: ~
likspänning (uppe till höger) använder du när du mäter i bilen t.ex.

En helt annan fråga till er som kan detta bättre. Ser jag fel eller står det inte på det mätinstrumentet att det är klassat för cat-II 300V? Men har mätning upp till 500? Hur tolkar man sånt?

Man tolkar det som att instrumentet är billigt, och man skall vara försiktig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.