Håller med, systemen är hjälpsystem och även körassistans. Är det t.ex. risk för halka men ingen snö så aktiverar man inte körassistans.
Men som med allt annat, felanvänt blir det inte bra.
Sedan skulle det varit intressant om det funnits statistik på när systemen gjort så man undvikit incident/olycka jämfört med att systemen varit orsaken till det. Fokus hamnar oftast och det blir skriverier när något går fel.

100% koncentrerad kommer ingen någonsin vara jämt och ständigt. Inte ens en Formel 1-förare är det ett helt lopp igenom. Vad är det gränsen ligger på nu igen, sju minuter har jag för mig att en människa klarar?
Så det är väl klart det är bra om bilarna kan hjälpa till emellanåt men jag tror att det inte alltid är lämpligt, i alla fall så länge som bilarna inte har koll på vad för typ av väg de är på. Som fler nämnt ovan, när de kör på flerfiliga vägar med köer och annat är det kanon att bilen har lite koll framåt tex.

Min egen erfarenhet av lane assist och liknande är begränsad till några provkörningar av olika bilar när sambon skulle köpa ny bil. Då körde jag mest här på landsbygden där jag bor och då var det rent utav livsfarligt med den extra hjälpen. Eftersom vägarna är så smala och saknar mittlinje och i många fall också sidolinje så skedde det flera gånger att de olika bilarna vill skicka oss antingen ner i diket = när man får möte måste man hålla ut så långt man kan men ändå är man väldigt nära mötande bil och det tyckte bilen var för nära och ville gira ännu mer åt höger. Andra bilar ville istället skicka oss rakt mot den mötande bilen eftersom den ansåg att vi var för nära diket och all växtlighet där.
Det är mycket möjligt att det fanns någon inställning för att ändra så att den försökte svänga över mjukare, körde dem bara kort tid, men min upplevelse var att helt plötsligt kastade sig bilen åt endera sidan och det krävdes full kraft för att hålla emot.
Det var också mycket obehagligt när man körde på en sträcka där det fanns sidolinje men där den ibland var tex överasfalterad av någon lagning. När den väl dök upp igen så hoppade bilen åt sidan.
Det var också svårt att undvika hålor i vägen eftersom jag inte fick bestämma själv vart jag skulle köra...

Så mer hjälp är nog bra för de flesta om man kör mycket på stora fina vägar men det bör vara lätt att stänga av ifall man kör på mindre vägar där det mest är i vägen eller till och med farligt.

Kan komplettera med en annan funktion där bilens system "förtrycker" bromssystemet innan autobroms aktiveras. Innebär att man snabbare får full bromsverkan. Kan säkert vara obehagligt om man inte har tagit till sig hur bromssystemet fungerar i vissa bilar.
Kan även ge varningssignal om bilen uppfattar att jag kommer ifatt en bil för snabbt med farthållare inkopplad och slår även av på hastigheten, ser jag att det inte är några problem så en lätt touch på gasen så fortsätter bilen upp till inställd hastighet.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
100% koncentrerad kommer ingen någonsin vara jämt och ständigt. Inte ens en Formel 1-förare är det ett helt lopp igenom. Vad är det gränsen ligger på nu igen, sju minuter har jag för mig att en människa klarar?
Så det är väl klart det är bra om bilarna kan hjälpa till emellanåt men jag tror att det inte alltid är lämpligt, i alla fall så länge som bilarna inte har koll på vad för typ av väg de är på. Som fler nämnt ovan, när de kör på flerfiliga vägar med köer och annat är det kanon att bilen har lite koll framåt tex.

Min egen erfarenhet av lane assist och liknande är begränsad till några provkörningar av olika bilar när sambon skulle köpa ny bil. Då körde jag mest här på landsbygden där jag bor och då var det rent utav livsfarligt med den extra hjälpen. Eftersom vägarna är så smala och saknar mittlinje och i många fall också sidolinje så skedde det flera gånger att de olika bilarna vill skicka oss antingen ner i diket = när man får möte måste man hålla ut så långt man kan men ändå är man väldigt nära mötande bil och det tyckte bilen var för nära och ville gira ännu mer åt höger. Andra bilar ville istället skicka oss rakt mot den mötande bilen eftersom den ansåg att vi var för nära diket och all växtlighet där.
Det är mycket möjligt att det fanns någon inställning för att ändra så att den försökte svänga över mjukare, körde dem bara kort tid, men min upplevelse var att helt plötsligt kastade sig bilen åt endera sidan och det krävdes full kraft för att hålla emot.
Det var också mycket obehagligt när man körde på en sträcka där det fanns sidolinje men där den ibland var tex överasfalterad av någon lagning. När den väl dök upp igen så hoppade bilen åt sidan.
Det var också svårt att undvika hålor i vägen eftersom jag inte fick bestämma själv vart jag skulle köra...

Så mer hjälp är nog bra för de flesta om man kör mycket på stora fina vägar men det bör vara lätt att stänga av ifall man kör på mindre vägar där det mest är i vägen eller till och med farligt.
Kör ofta på de vägar du beskriver, men det är då du som avgör när och hur system ska användas. Saknas vissa linjer eller de är för dåliga kopplas inte systemet in för körassistans däremot kan andra systemdelar fortfarande vara aktiva. Och minns jag är funktionen för att styra tillbaka, keep lane, om du passerar en linje bara aktiverad vid hastighet över 65km/h så på småvägar är det inga problem att "fladdra" runt lite.
Och är nog så att der skiljer mellan olika fabrikat.
Vår varnar t.ex. efter xx sekunder om du håller för löst i ratten och systemet inte känner av rattmotstånd.

Dalbotant Dalbotant skrev:
Eftersom vägarna är så smala och saknar mittlinje och i många fall också sidolinje så skedde det flera gånger att de olika bilarna vill skicka oss antingen ner i diket = när man får möte måste man hålla ut så långt man kan men ändå är man väldigt nära mötande bil och det tyckte bilen var för nära och ville gira ännu mer åt höger. Andra bilar ville istället skicka oss rakt mot den mötande bilen eftersom den ansåg att vi var för nära diket och all växtlighet där.
Låter som ett spännande system om man är på norgesemester, smala slingrande vägar med stup på 100 meter på ena sidan ner i en fjord och så möter man en turistbuss. Inte många centimeter i marginal.

M
L lbgu skrev:
Jag är rätt övertygad att folk som använder sig av sådana körhjälpssystem oftast är betydligt mindre uppmärksamma på vad som händer i trafiken jämfört med förare som utan assistanssystem rattar sin bil..
Dom gångerna jag har varit nära att fronta med en rattsurfare så har det varit med bilar som defenetivt inte haft laneassist! Jag ser nog hellre att rattsurfarna har en bil med autobroms och laneassist än utan!

Jag tror den där klyschan att man blir sämre som bilförare med fler säkerhetssystem i bilen är nonsens. Inte har väl olyckorna ökat sedan vi fick lagkrav på ABS och ESP i bilarna? Det är väl snarare tvärtom.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Mitt största problem med många av de nya assist-systemen är att de ger en falsk trygghet. Den lockar till att det är ok att inte ha 100% fokus, vilket är dåligt för så pålitliga är inte systemen alltid. Ibland räddar dom en, men jag tror att många gånger som de lyckats rädda en situation hade kunnat undvikas ännu tidigare genom att föraren är mer närvarande och uppmärksam i trafiken.
Här har vi själva problemet som i en liten ask.

Dagens yngre fordonsförare har ju redan skitsvårt i grunden att ge faan i den elektroniska snuttefilten som plingar konstant i fickan.
Dessa "assistant"- system ger ju en signal om att det är ok att ägna större delen av sin uppmärksamhet på annat är körningen, eftersom bilen ändå automagiskt rätar till alla ev misstag som görs och undviker alla faror...

Bara en sån sak att snart fler än hälften finner det övermäktigt att hantera en växelspak och kopplingspedal säger en hel del.

Personligen är jag på tok för gammal och tjurskallig för att anpassa mig till allt detta, jag har redan lagt energi på att finna sätt att stänga av stora delar av det vansinne min nuvarande bil försöker trycka ner i halsen på mig o då är det årsmodell 2009....

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
M
K Kasken skrev:
Här har vi själva problemet som i en liten ask.

Dagens yngre fordonsförare har ju redan skitsvårt i grunden att ge faan i den elektroniska snuttefilten som plingar konstant i fickan.
Dessa "assistant"- system ger ju en signal om att det är ok att ägna större delen av sin uppmärksamhet på annat är körningen, eftersom bilen ändå automagiskt rätar till alla ev misstag som görs och undviker alla faror...

Bara en sån sak att snart fler än hälften finner det övermäktigt att hantera en växelspak och kopplingspedal säger en hel del.

Personligen är jag på tok för gammal och tjurskallig för att anpassa mig till allt detta, jag har redan lagt energi på att finna sätt att stänga av stora delar av det vansinne min nuvarande bil försöker trycka ner i halsen på mig o då är det årsmodell 2009....
Det är en intressant synvinkel. Frågan du bör ställa dig är om dessa ynglingar hade fipplat på telefonen ändå, även utan köra-i-diket-systemen? Där jag bor är det fler moppebilar än mopeder, 9 av 10 jag möter sitter med telefonen samtidigt som dom har full gas. Dessa moppebilar har mig veterligen inga såna system öht.

Så det är ett beteende som man måste få bukt med, jag tror inte det har med systemens vara eller inte vara som bidrar till dumt beteende. Nu har vi tagit ett steg i rätt riktning med böter för rattsurfande, jag anser att det ska räknas som vårdslöshet i trafik, indraget körkort. Som motorcyklist möter jag vid i princip varje resa med hojen någon som är inne och bråkar i mitt körfält för att dom sitter med den där prylen i handen, och det är ganska läskigt för det brukar inte sluta så bra om man frontar med en mc.

M Markarbetaren skrev:
Nu har vi tagit ett steg i rätt riktning med böter för rattsurfande, jag anser att det ska räknas som vårdslöshet i trafik, indraget körkort.
Att sitta och dona med moderna bilars olika menysystem under körning. då. Är inte det lika farligt som att göra det på mobilen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Låter som ett spännande system om man är på norgesemester, smala slingrande vägar med stup på 100 meter på ena sidan ner i en fjord och så möter man en turistbuss. Inte många centimeter i marginal.
Inga problem i Norge har kört en del bort i Vestkandet.
Men prova gärna en bil och se hur det fungerar på vanliga svenska vägar;)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att sitta och dona med moderna bilars olika menysystem under körning. då. Är inte det lika farligt som att göra det på mobilen.
Gör man ju inte, det jag använder under körning hanterar jag via röststyrning.
Alla klimatinställningar, radio, Spotify och lyssnar av meddelande och pratar ev. In nya via röst/talsyntesen tillräckligt bra även om dialekten ger vissa roligheter ibland. Och japp, statistiskt tillhör jag de äldre här i forumet;) skönt när man blir äldre att slippa fumla med menyer, tryck på en rattknapp och säg vad du vill göra t.ex. fryser eller svettas så justeras tempen 1 grad. Eller "stäng av stolsvärme", "minska rattvärme".

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
om det inte går att stänga av själv så kan återförsäljarna göra det åt dig med deras egna programvara fick min att stänga av bältespåminaren
Att stänga av bältespåminnaren kan man väl göra väldigt enkelt själv i alla bilar? I de jag har kört har det fungerat så att den stängs av när jag sätter på mig bältet... ;)

Andra alternativ jag har sett är folk som alltid har bältet i och sätter sig framför, eller de som har bara haken utan bälte, inkopplad. Det fungerar också för att få tyst på bältepåminnaren. I kollision fungerar det nog lite sämre, kanske.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Märks att folk inte kör med småbarn i bilen :rolleyes:

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inga problem i Norge har kört en del bort i Vestkandet.
Men prova gärna en bil och se hur det fungerar på vanliga svenska vägar;)
Om du läste inlägget jag citerade så borde du inse att det kan bli problem. Möjligt att din bil har ett bättre system, men det finns uppenbarligen system som har problem vid möten på smala vägar.

Jag har inget behov av att köra i en bil med system som beroende på att en programmerare inte tänkt på allt kan få för sig att köra mig av vägen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Kan jag inte svara på då jag har röststyrning på det mesta och det jag behöver under körning såsom farthållare, telefon, radio mm. styr jag med tummarna på ratten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.