L lbgu skrev:
Fast det är en stor skillnad. Dessa system sattes inte in i bilar innan de var färdigutvecklade och de fungerar på ett sätt som knappast riskerar att överraska en förare under normal körning.

De här systemen som ofta bygger på någon sorts bildanalys av bilens omgivning är inte mogna för konsumentbruk ännu. Kan de inte se skillnad på grässtrån/småbuskar och saker som är värda att agera på så är de inte färdigutvecklade. Tänk en tom plastpåse som rör sig över vägbanan, hur många av dagens system klarar av att tolka den på rätt sätt. För en människa är det enkelt att se vad det är.
Har du en bil med sådana system?

Systemen använder både radar och kamera.

A Avemo skrev:
Det fungerar säkert olika på olika bilar. Det jag har problem med är när bilen anser att jag skall köra på ett annat avstånd från vägkanten än vad jag anser. Jag väntar mig inte ett självkörande system. Men jag väntar mig att den inte agerar kastvindsimulator. Om man hela tiden måste sitta lite extra på spänn för att hålla emot när bilen skall styra in mot mitten på vägen blir det jobbigt i längden. Och då vill man inte att det skall krävas knappande på en pekskärm för att stänga av.
Fungerar det inte på din bil eller om du ogillar det borde du kunna välja hur du vill ha det.
Jag kan välja återstyrning, att den vibrerar eller båda tillsammans. Tror att jag kan ta bort allt, men minns inte?
Kör alltid med både återstyrning och rattvibration, inga problem med Volvon.
Vid service ska rutan framför rengöras, vet inte om det har någon betydels för funktion. Och i början ville den ligga nära höger sidlinje på vissa 1+2 vägar men försvann för några år sedan vid en uppdatering av systemet.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fungerar det inte på din bil eller om du ogillar det borde du kunna välja hur du vill ha det.
Jag kan välja återstyrning, att den vibrerar eller båda tillsammans. Tror att jag kan ta bort allt, men minns inte?
Man kan stänga av det. Men som bilen levereras från fabrik så återställer den till att styra emot varje gång man startar bilen. Vill man inte att det skall styra emot får man stänga av det på pekskärmen före varje resa. Det är ju typiskt medan man kör som man störs av det. Så lite elakt kan man säga att det byggt en funktion som markant ökar risken att folk koncentrerar sig på pekskärmen när de kör på smala vägar. Fanns det en dedikerad knapp på ratten för att stänga av skulle jag inte klaga på att den slår på igen nästa resa.

M
A Avemo skrev:
Man kan stänga av det. Men som bilen levereras från fabrik så återställer den till att styra emot varje gång man startar bilen. Vill man inte att det skall styra emot får man stänga av det på pekskärmen före varje resa. Det är ju typiskt medan man kör som man störs av det. Så lite elakt kan man säga att det byggt en funktion som markant ökar risken att folk koncentrerar sig på pekskärmen när de kör på smala vägar. Fanns det en dedikerad knapp på ratten för att stänga av skulle jag inte klaga på att den slår på igen nästa resa.
Byta bilmärke?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Byta bilmärke?
VW ID4 var tidig för att vara elbil med möjlighet att dra släp. Jag ångrar mig inte trots det undermåliga användargränssnittet. Men jag tror att nästa bil blir ett annat märke.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Inte för att vara sån men man kan ha synpunkter på saker när man vänjer sig men i stort sätt alla dessa funktioner gör att biltrafiken sakna men säkert kommer nå nollvisionen utan mänskliga hjälpen. Hur kan man långsiktigt va emot det? :)

Det är det enda sättet att lyckas hur duktiga ni än tror att ni är på och köra bil!

V VetarN skrev:
Inte för att vara sån men man kan ha synpunkter på saker när man vänjer sig men i stort sätt alla dessa funktioner gör att biltrafiken sakna men säkert kommer nå nollvisionen utan mänskliga hjälpen. Hur kan man långsiktigt va emot det? :)

Det är det enda sättet att lyckas hur duktiga ni än tror att ni är på och köra bil!
Det är viktigt att som bilförare inte ha alltför högt självförtroende. Men det är minst lika viktigt för utvecklare av säkerhetssystem. Jag kan bara yttra mig om VW system för filhållning. Det är absolut moget för att leverera till kunder. Det är absolut ett väl fungerande system på motorvägar och större vägar. Men läser man dokumentationen så skriver de uttryckligen att man inte skall använda det på smala vägar. Och jag anser att när de skriver så så har de också en skyldighet att göra det enkelt att stänga av när man kommer in på en smal väg. Utan att använda en pekskärm.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du en bil med sådana system?

Systemen använder både radar och kamera.
Nej, min bil är lyckligtvis befriad från dessa system.

Även om den har både radar och kamera kvarstår problemet att det egentligen inte är en färdig produkt redo för konsumentbruk. Vem är skyldig om bilen gör en plötslig undanmanöver för ett verkligt eller imaginärt hinder och har ihjäl en cyklist? Det kan ske så många oförutsedda situationer i en trafikmiljö att det med dagens teknik är omöjligt för en programvara att klara av alla varianter. Tänk på hur mycket buggar Microsoft kastar ut hela tiden. De har garanterat fler programmerare än vad biltillverkaren har. Och ett OS typ som Windows är nog egentligen enklare att programmera än ett system som ska klara av allt som kan hända kring en bil.

A Avemo skrev:
Men läser man dokumentationen så skriver de uttryckligen att man inte skall använda det på smala vägar. Och jag anser att när de skriver så så har de också en skyldighet att göra det enkelt att stänga av när man kommer in på en smal väg. Utan att använda en pekskärm.
Med tanke på alla kameror de har borde det väl vara enkelt för systemet att avgöra att det är på en smal väg och stänga av det under tiden man är på den smala vägen.

V VetarN skrev:

Fast systemen måste vara mogna uppgiften, annars går det lätt som för de stackare som flög men Boeing i Etiopien och Indonesien. Planet bestämde sig självt för att krascha i marken bara för att en sensor inte fungerade.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nej, min bil är lyckligtvis befriad från dessa system.

Även om den har både radar och kamera kvarstår problemet att det egentligen inte är en färdig produkt redo för konsumentbruk. Vem är skyldig om bilen gör en plötslig undanmanöver för ett verkligt eller imaginärt hinder och har ihjäl en cyklist? Det kan ske så många oförutsedda situationer i en trafikmiljö att det med dagens teknik är omöjligt för en programvara att klara av alla varianter. Tänk på hur mycket buggar Microsoft kastar ut hela tiden. De har garanterat fler programmerare än vad biltillverkaren har. Och ett OS typ som Windows är nog egentligen enklare att programmera än ett system som ska klara av allt som kan hända kring en bil.
Återkom med lite bättre underbyggd erfarenhet när du haft en bil med funktionerna i några år, nu gissar du bara;)
Du behöver inte tycka om funktionerna, men svamla inte.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Återkom med lite bättre underbyggd erfarenhet när du haft en bil med funktionerna i några år, nu gissar du bara;)
Du behöver inte tycka om funktionerna, men svamla inte.
Jag behöver väl inte ha en sådan bil för att ha åsikter om det, vad är det för konstigt sätt att resonera. Måste jag äga ett Boeingplan för att uttala mig om deras självstyrning?

Det räcker väl att läsa vad andra skriver här och i annan media för att inse att detta inte är redo för konsumentmarknaden.

Jag har bara kört 5000mil med en bil (Passat GTE 2016) med sådana funktioner. Noll gånger har den försatt mig i en farlig situation, minst två gånger har den hindrat mig från att backa på någon (bakre sidoradar) och någon gång från att svänga in i någon (döda vinkelvarnare).

Min erfarenhet av de som ogillar dessa system är de som tror väldigt mycket på sin egen förmåga att köra bil, troligtvis lite väl mycket.

Någon enstaka gång har bilen varnat mig för att jag ligger så nära att bilens system inte kan hindra en krock om bilen framför bromsar, tänk då att detta system reagerar snabbare än jag. Det är vardag att man har bilar med kortare avstånd än så bakom sig...

Redigerat:
  • Gilla
Jonobe och 6 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag behöver väl inte ha en sådan bil för att ha åsikter om det, vad är det för konstigt sätt att resonera. Måste jag äga ett Boeingplan för att uttala mig om deras självstyrning?

Det räcker väl att läsa vad andra skriver här och i annan media för att inse att detta inte är redo för konsumentmarknaden.
Tänk efter då, hur ofta skrivs det om incidenter när olika former av "hjälpsystem" undviker olycka, skada eller ännu värre, mig har de hjälpt med autobroms vid plötsligt vilt på vägen. Och nu är det funktioner i bilar vi diskuterar inga flygplan, de har haft datoriserade system och autopiloter sedan lång tid tillbaka.'

Jag tycker det är jobbigt med den där rösten som kommer från höger och ska kommentera hur jag kör.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.