Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tror jag inte för på en BMW kan du välja att stänga av den funktionen permanent.
Blinkersen?:D

• Haha
  • Gilla
Maria T och 20 till
  • Laddar…
Sist jag var inne på verkstan överhörde jag mannen före som tydligen hade lämnat in sin bil för att "den drar åt sidan och det rycker i ratten ibland". Visade sig att han missat att bilen hade lite assistansfunktioner.

Jag har gärna bra assistanssystem i mina bilar, men det gäller att testa dom på ett säkert sätt så man vet hur de fungerar och hur man styr emot. Systemen är ännu inte så mogna att de "fungerar utan att märkas". Dessvärre, för de får dålig pr just nu.

Jag har bekanta i min närhet som har problem att byta bil eftersom reglagen för vindrutetorkaren kan skilja sig från vad de är vana vid. Tänk då hur det blir om de har en bil som börjar svänga och bromsa av sig själv.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av div automatiska förarstöd. Men visst, lane-assist tycker jag är vettigt (som det funkar när kameror kan se begränsningslinjer utritade i vägbanan, inte alltid så…). Vibrerar litet i ratten, jag kan köra override om jag vill. Helt slippa genom att blinka som man ska. Fine.

Men detta med ”autobroms” gillar jag generellt inte. Varit med om många tillfällen där bilen tokbromsar på väg in i korsningar rondeller etc, ser det som en direkt trafikfara. Iofs en billig koreansk skitbil i detta fall men nej. Detta vill jag absolut inte ha. Kanske i en bättre implementering.

Jag hade iaf ÄLSKAT om alla satans jävla encelliga idioter som ska ligga och nosa en i röven hade en bil med en superbra säkerhetsfunktion som kraschade dom i en bergvägg eller kör ut dom för ett stup. Kan jag få det?

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 12 till
  • Laddar…
U
M Myckling skrev:
Ok. Men vi vardagsbilister ligger sällan i 40 graders doserade kurvor. Så i de flesta fall höjer dessa system säkerheten. Det är ju bara att titta på de stödsystem som flyget använder och hur det ökat säkerheten där. Sen går det alltid att hitta de enstaka fall som ett system istället bidrar till en olycka pga en kedja av händelser men nettot är ett enormt säkerhetsöverskott.
Nu var de inte just hur jag kör bilarna som var huvuddelen i mitt inlägg. Tråkigt att du fokuserade på det.

Systemen ger en falsk trygghet och många av de situationer som systemen går in och förhindrar en olycka hade lätt kunnat avhjälpas med mer uppmärksamma förare.
Fundera lite på vad lane keep assist och adaptiv farthållare faktiskt gör med föraren.

Sen ja de finns det system som ökar säkerheten utan att sänka förarens närvaro, system som är mer passiva. ABS, ESP och brake assist mm. de är kanon men från TS inlägg är det ju inte dessa system som det frågas om.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
G
B Bombus pratorum skrev:
Jag hade iaf ÄLSKAT om alla satans jävla encelliga idioter som ska ligga och nosa en i röven hade en bil med en superbra säkerhetsfunktion som kraschade dom i en bergvägg eller kör ut dom för ett stup. Kan jag få det?
Nu ska vi inte överdriva. En lätt stöt i genitalierna hade ju räckt.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Har rullat med Volvos system i snart 6 år, ca 10000mil, och kör deras körassistans, Pilot Assist, på ca 75% av körning och adaptiv farthållare 95% och övriga hjälpfunktioner som Lane Keeping, etc. Har kommit några uppdateringar under åren.
Fungerar perfekt om man ger sig tid att förstå att det är hjälpsystem och ersätter inte min egen uppmärksamhet.
Skulle idag aldrig byta till en bil med färre funktioner och jag är tyvärr ingen ungdom längre med snart 200 000 mil på vägarna ;)
Så använd gärna lite tid att läsa på om era bilars funktioner, här finns problemet och acceptera att körassistans idag inte är något självkörande system.

• Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Många var ju skeptiska när ABS kom också och hävdade att dom kunde bättre utan, samma visa med antisladd några år senare.
Fast det är en stor skillnad. Dessa system sattes inte in i bilar innan de var färdigutvecklade och de fungerar på ett sätt som knappast riskerar att överraska en förare under normal körning.

De här systemen som ofta bygger på någon sorts bildanalys av bilens omgivning är inte mogna för konsumentbruk ännu. Kan de inte se skillnad på grässtrån/småbuskar och saker som är värda att agera på så är de inte färdigutvecklade. Tänk en tom plastpåse som rör sig över vägbanan, hur många av dagens system klarar av att tolka den på rätt sätt. För en människa är det enkelt att se vad det är.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
En annan sak med den alltmer avancerade programvara som krävs är att bilar kommer bli som datorer och kräva otaliga uppdateringar hela tiden. Snart kommer det väl att krävas antivirusprogram också då dessa system ofta har uppkoppling mot nätet och därför lik all annan programvara kommer att vara utsatt för hackare. Kan se framför mig en finnig tonåring som tycker det är skitkul att hacka bilar och sen få dem att frontalkrocka. Har för mig att någon testade att hacka in sig i bilar i USA och visade att det gick att ta över kontrollen (tror det var Tesla).

Möjligt att ngn har hackat tesla. Men den mest kända hackade Chrysler. De gick in via webläsaren i bilradion. Den hade en funktion som lyssnar efter hastighetsinformation från en bilens CAN bussar (för att justera upp volymen vid högre hastighet/buller). Hackaren programmerade om radion så att radion även kunde sända på den CAN bussen, och kunde då komma åt datorn som sköter just Lane adjust, alltså styr in bilen i mitten på en Lane. De kunde då få bilen att tvärvända ned i diket. Det fungerade bara på Chryslers som var uppkopplade mot en viss mobiloperatör. De flesta mobiloperatörer har en brandvägg som hindrar access utifrån. Men de lokaliserade några 1000 bilar som de hade kunnat köra i diket.

Hackern som gjorde det här varnade Chrysler att de tänkte publicera hur man gör på Youtube om 9 månader. Chrysler ignorerade det. Efter publiceringen blev det ett d..a liv. Hackern som gjorde detta blev något år senare Cybersequrity manager för GM. Det finns en youtube video, där de kör sin bil på en mindre väg och testar sitt hack. Det fungerar bara ca. var 5e gång. Så när de lyckas är föraren oförberedd (hackaren sitter då i baksätet), och bilen kraschar ned i diket. De hade bara tänkt vingla till.

Under resans gång började de med att fixa så bilradion bara kunde ta in en kanal med Country musik, och bara på max volym, med förarens knappar inaktiverade. Det hade de tydligen utsatt en kompis som var ute och körde för.

Hackaren gjorde detta som ett hobbyprojekt medan han var anställd på Pentagon som hackare. Jag brukar besöka en årlig konferens i USA där han var talare om Cybersequrity.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
@
F Frågan skrev:
Har skaffat ny bil och vare sig man vill det eller inte så följer det numer med diverse lösningar för att med elektronik öka säkerheten. En del funkar helt ok exempelvis en liten lätt putt på ratten för att man ska ligga rätt i filen. Känns lite som att man åker i en rodelbana.
Andra saker stör jag mig rejält på:
En funktion som kraftigt bromsar och svänger bilen när jag åker över mittlinjen. Ledde till hjärtat i halsgropen när jag passerade en parkerad långtradare och inte ville svepa förbi den utan marginal. Fri, rak landsväg så jag gled över mittlinjen. Kraftig bromsning och styrning tillbaks intill långtradaren. Nästa tillfälle, också då ensam på rak landsväg, så såg jag ett bylte i högra delen av min fil. Gled lite lätt över mittlinjen och bilen bromsar och styr mot byltet. Den här funktionen går inte att stänga av permanent. Måste avaktiveras varje gång man startar.
En annan funktion upptäckte jag när jag hängde på en cykel på kroken. Bilen fick vid ett gupp för sig att framhjulet på cykeln, som rörde sig lite grann , var en bil som jag höll på att preja så den bromsade tvärt och styrde bort. Den här funktionen går att stänga permanent vilket nu är gjort.
Jag bävar för vinterhalkan och vad som då kommer hända vid dessa inbromsningar och kursändringar. Blir väl andra system som kommer in och rättar till sladden...

Är det bara jag som stör mig på det här?
Tycker auto körningen m.m. fungerar skitbra! Vad köpte du för bil?

M
A AndersS skrev:
Har rullat med Volvos system i snart 6 år, ca 10000mil, och kör deras körassistans, Pilot Assist, på ca 75% av körning och adaptiv farthållare 95% och övriga hjälpfunktioner som Lane Keeping, etc. Har kommit några uppdateringar under åren.
Fungerar perfekt om man ger sig tid att förstå att det är hjälpsystem och ersätter inte min egen uppmärksamhet.
Skulle idag aldrig byta till en bil med färre funktioner och jag är tyvärr ingen ungdom längre med snart 200 000 mil på vägarna ;)
Så använd gärna lite tid att läsa på om era bilars funktioner, här finns problemet och acceptera att körassistans idag inte är något självkörande system.
Håller med till 100%! Har också Volvo och under 3 års ägande har den autobromsat ”fel” vid ett tillfälle, på väg in i ett p-garage så var det nån skylt som blänkte till som han misstolkade.
Svängtjofräsen misstolkar han ibland, speciellt om det regnar och det är en lagning i asfalten med förseglingsmassa, då kan har göra ett oavsiktligt väjande.

Den autonoma farthållaren kan jag inte förstå hur folk klarar sig utan idag, kanske dom som aldrig provat isf. Jag som pendlar knappt 5 mil enkel väg per dag och ska tråckla mig igenom eftermiddagsköer så hade jag fått spader utan den och que assist ihop med automatlådan.

Det är väldigt enkelt att slänga sig med uttryck ”jag behöver inte såna dumheter” osv., men när man väl haft funktionerna ett tag så inser man snabbt värdet av dom. Men som sagt, dom ska ses som hjälpmedel och inte ersättning. Hustrun har inte dödavinkelvarnare eller varnare för korsande trafik i sin, och nu när jag vant mig vid det i min bil så märker hur jä-la hopplöst det är när man ska backa ut från en parkering med hennes bil och det står t.ex. en XC90 till vänster och en XC60 till höger och båda har tonade rutor.

Dock har hon någon funktion i sin bil som gör att den ska kunna fickparkera själv genom en knapptryckning, efter drygt 4 år så har vi faktist aldrig provat detta. Så det är värdelöst för oss:D

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Allt detta kan jag slå i Volvon.
Skärm i bil visar olika aktiviteter för säkerhet och komfort, inklusive temperatur och klockslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Det är straffet Gud givit mänskligheten för vår oförmåga till att hålla hastigheten och avstånd. Lär man ut det på körskolorna fortfarande?

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det fungerar säkert olika på olika bilar. Det jag har problem med är när bilen anser att jag skall köra på ett annat avstånd från vägkanten än vad jag anser. Jag väntar mig inte ett självkörande system. Men jag väntar mig att den inte agerar kastvindsimulator. Om man hela tiden måste sitta lite extra på spänn för att hålla emot när bilen skall styra in mot mitten på vägen blir det jobbigt i längden. Och då vill man inte att det skall krävas knappande på en pekskärm för att stänga av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.