camaro1969 skrev:
ja den som hittar botemedel mot cancer kommer säkerligen få en trevlig exponentiell börskurva.
men hur vet man vilket bolag av de 1000 tals som lyckas?

cls har jag ingen aning om, men skulle det stämma som du säger så hade säkert hela världens population känt till cls, och det gör jag ju inte som sagt
Nej de verkar lite i det tysta, men har referenskliniker i europa (tror även att usa är klart) igång som har behandlat malignt melanom, bukspottkörtelcancer, bröstcancer och levercancer.
Om jag kommer ihåg rätt så är maskinen testad och godkänd för själva ingreppet så det är egentligen bara att tuta å köra när data är insamlat och analyserat från referensgruppen OM utfallet är bra...
Men allt hänger ju på OM :)

Ska inte skriva nå mer om det här bolaget utan nyfikna kan själva söka info om Clinical Laserthermia Systems AB

nino skrev:
Nej de verkar lite i det tysta, men har referenskliniker i europa (tror även att usa är klart) igång som har behandlat malignt melanom, bukspottkörtelcancer, bröstcancer och levercancer.
Om jag kommer ihåg rätt så är maskinen testad och godkänd för själva ingreppet så det är egentligen bara att tuta å köra när data är insamlat och analyserat från referensgruppen OM utfallet är bra...
Men allt hänger ju på OM :)

Ska inte skriva nå mer om det här bolaget utan nyfikna kan själva söka info om Clinical Laserthermia Systems AB
jag tror de flesta kan bortse från det bolaget ja, det är ungefär som att satsa allt på ett nummer på roulette. fast sämre odds

Jag är med på Shareville men förstår inte riktigt var de intellektuella och djuplodande debatten ;-) kring aktier äger rum så jag är ingen flitig besökare.

Har depå hos Avanza så det blir mest där på placera men ibland liknar det mest en tonårschatt.

Y
Sitter med Avanza och köper amerikanska aktier och följer utvecklingen på en amerikansk sida, men avanza hänger inte alls med i svängarna... Köper man inte direkt ifrån usa när man handlar ifrån avanza? Är det bara en svensk jag brottas med eller hur funkar det för det är inte alls samma värden.

Man kan handla direkt i usa via avanza men det vanliga,tror jag, är att man handlar aktier som är registrerade på Stockholms börsen.

Y
mailade dom och frågade, blir frustrerad över den stora värdesskillnaden.
Spelar nu på Dryshipsraketen och i skrivande stund är den värd 92 i usa och 82 i sverige.

Redigerat:
Ja det en raket, sista veckorna.
4.56 kr upp 1797%

Men ned 98 % på 3 år. Från 4695 kr till dagens 4.56

Kommer den fortsätta upp?
Kommer dollarn fortsätta upp eller, rättare sagt kommer kronan fortsätta att sjunka?

Y
Den snudda vid $100 men många började sälja av då och har halkat ner till $91,5
Nämns ofta om gamla toppar på $130 och $150 i dåtiden där aktien rasade efteråt.

Jag köpte idag och ligger +130%.. Följer den intensiva twitterström med åsikter, redo att hoppa av men flesta hävdar att korttids folket har hoppat av, nu ska man blicka framåt, vilket inte jag tror men... Många som försöker manipulera än att satsa på andra aktier istället som dom redan köpt in sig i.

Ah nu rasar den drastiskt så är väl kört, haha

Redigerat:
Alltså vad hände där? Med dryships alltså?
Varför stack den så?

KnockOnWood skrev:
Men en fråga till er andra "börshajar": Hur mycket kapital ungefär lägger ni på en volatil aktiemarknad?
1, 3, 5 eller 10 miljoner ungefär?
Fråga 2: har ni era bostäder "fullbelånade", eller har ni löst in bostadslånen, och bor "gratis"?
Så ni har råd att bo kvar om börsen störtdyker och räntorna stiger mot skyarna?
Bostaden(bostadsrätt i liten ort) är betald. så här ser min fördelning ut av mina tillgångar :
Bostad 50%(enligt värdering)
Pengar på kontot 25%
Aktier 25%
Planerat att bygga hus nästa år.
Med tanke på husbygge är jag sparsam med insättandet på aktiekontot, valet av aktier är också styrt av det.
Har ca 10-30% av aktierna i volatila, small cap, imint the marketing group och impact coatings.
Övriga större "säkrare" aktier: byggmax, bravida, mq, Moberg pharma, nilörngruppen.

Försöker hålla förhållandet 50/50 mellan "spar"/ buffert kontot och aktierna.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Y
nino skrev:
Alltså vad hände där? Med dryships alltså?
Varför stack den så?
Jag är helt ny på aktier, kolladepå under fingerprintshysterin, jag tror dryships tillhör samma fenomen för det var ~11.000 som följde en chatt om dryships och många sa att aktien bröt mot logiskt aktie-beteende. Någon nämnde att det var konstigt att båtaktier gick så bra då trump vill begränsa export import. Och att det fanns båtfirmor som egentligen var bättre. Några frågade vad det ens var för firma överhuvudtaget.

Och jag vill helt enkelt tro att det handlar om generationsskifte. Förr så var det äldre personer som köpte och sålde säkra aktier genom att ringa banken. Nu är det ungdomar via internet som bara slumpmässigt nappar på trender så att det skenariväg.

Dagens resultat: Började på $55 steg lite över $100 men rasade ner till $73.44
Sista 30-60min rasade %50 av min potentiella vinst. Halva gänget sa att imorgon siktas det mot $100-130. Andra gänget sa att det var vansinne att inte sälja innan dagens slut för att det landar ner på $4-20.

Men jag upptäckte svar på min tidigare fråga... Avanzas graf släpar. Går man in på orderformuläret så får man korrekt värde på aktien. Man bör alltså hålla sig där och uppdatera den sidan istället för sidan med grafen.

P
Dryships där hade jag inte investerat pengar. Grekiskt ägt rederi med George Economou som storägare, men visst ska man spela kort m pengarna så förstår jag.

jag har idag skapat en ny depå med namn "fastigheter&skog"
har ni något tips på något lämpligt att fylla den med?

Balder har tidigare gått bra, från 6-70 till 250 på 2 år, har backat till ca 180 nu på några veckor.
Hoppas på en uppgång till iaf runt 210 215 igen

Skog, inte aktier men kolla better Globe.

Fastigheter, de har ökat väldigt under många år.
Spelar inte det inte vad det gäller framtidsutsikter?
Tack för tips ska hur som helst kolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.