hej!

tänkte kolla om någon i detta forum är intresserad av aktier,

isåfall hur har ni lagt upp aktiesparandet?

jag själv köper regelbundet aktier i bolag som ger utdelning till aktieägarna. oftast kring 3-5 % och det är ju betydligt bättre än att ha pengarna på ett sparkonto.
och dessutom har man ju förhoppningsvis en kursökning på aktien med.

HM
SCA
Handelsbanken
Mcdonalds
etc

fler som delar mitt intresse?

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Aktier är intressant, och gärna då aktier som lämnar vettig utdelning. Just nu är det väl lite för turbulent för marknaden dock, jag har suttit helt likvid sedan början av sommaren, och vill nog se vart de barkar iväg med Kina och andra bubblor som negativ ränta orsakar, innan jag börjar köpa på allvar igen.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
ja visst är det lite turbulent på marknaden, jag är i princip fullinvesterad, vid tillfälliga ras som skett de senaste veckorna ser jag det hellre som att det är rea på börsen än att jag förlorat pengar.
jag har väntat på nedgång de senaste 2 åren, men det har bara stigit..
jag säljer i princip aldrig, (ev vid bud om uppköp etc.) utan köper bara.

det är ju kanonbra att man via avanza och säkert fler nätmäklare att man kan handla för 1:- i courtage/0,25%
så nu kan man köpa små poster utan att courtaget äter upp allt för mycket.

Swetrot, vad har du siktet inställt på för bolag vid eventuellt köp?

Jag köpte Balder för 2 år sen på rent infall efter en artikel på DI, upp ca 100% tyvärr var det inte så mycket men det är åt grabben och han ska inte använda dom än på några år.

Köpte även Sintercast på ATH så där ligger man back...

Tror stenhårt på cancerbolag, tror vi har en lösning på den gåtan inom 10 år, så jag har lite för mycket CLS och köpte en lite post WNT åt grabben.

Sen har jag några som jag helst inte skulle köpt :)

• Gilla
Wallden8
  • Laddar…
nino skrev:
Jag köpte Balder för 2 år sen på rent infall efter en artikel på DI, upp ca 100% tyvärr var det inte så mycket men det är åt grabben och han ska inte använda dom än på några år.

Köpte även Sintercast på ATH så där ligger man back...

Tror stenhårt på cancerbolag, tror vi har en lösning på den gåtan inom 10 år, så jag har lite för mycket CLS och köpte en lite post WNT åt grabben.

Sen har jag några som jag helst inte skulle köpt :)
själv så gör jag nästan tvärtom mot vad medier skriver, Balder däremot tror jag med på, på lång sikt.

de förhoppningsbolag du nämner om jag får kalla de så, är jag dåligt insatt i, jag tror även att företag över hela världen arbetar med att lösa botemedlet för cancer, att man då skulle kunna pricka rätt bolag ser jag som omöjligt. därför investerar jag inte i dessa bolag.

mina senaste köp är handelsbanken, ssab och sandvik.
även det amerikanska bolaget realty income. som bedriver förvaltning och uthyrning av fastigheter i nordamerika, och som även delar ut varje månad,
jag ska erkänna att jag inte läst in mig i detalj på bolaget, det är troligen inte en lika säker investering som tex handelsbanken utan jag ser det delvis som en chansning, men likväl utdelning varje månad vilket betyder att företaget faktiskt tjänar pengar, som Warren buffett sagt (tror jag) "dividends dont lie"

thestrut skrev:
det är ju kanonbra att man via avanza och säkert fler nätmäklare att man kan handla för 1:- i courtage/0,25%
så nu kan man köpa små poster utan att courtaget äter upp allt för mycket.

Swetrot, vad har du siktet inställt på för bolag vid eventuellt köp?
Jag har i många år varit väldigt inriktad på handel och gärna med teknik, eftersom det är sektorer jag kan. Jag ser egentligen ingen anledning att inte tro att de bolagen skall fortsätta leverera. Axfood, ICA. Clas Ohlson, Malmbergs, Lagercrantz, Distit, H&M, Intrum, Mekonomen.

Jag är lite sugen på stabila teknikkonsulter som jag tror kommer att ha mer framtid än t.ex. basindustri, i vart fall i Sverige. Vi får se var värderingarna hamnar, och vilka som överlever.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
thestrut, jag har tidigare agerat precis som du.

Stora, stabila företag med bra utdelning. Helst utspritt på olika branscher, dvs. någon bank/finans, ett par industri, något råvarubolag, någon detaljhandel etc. etc.

Så har jag också några småsummor att chansa på utvecklingsbolag på mindre börser, men aldrig mer än 5.000kr per aktie. Och då aldrig pengar jag inte förlikat mig med att jag kan förlora helt.

Dock håller jag det senaste året med Swetrot, jag är nästan helt likvid nu, av två anledningar: Aktier är otroligt högt värderade nu (p.g.a. låg ränta) samt att jag krasch-skyddar mig. Jag litar inte på min förmåga att "pricka toppen".

Jag har kvar några aktier som har stora råvarutillgångar, t.ex. gruvföretag som utvinner ädelmetaller och lite skogsindustri.

De sunda värderingar, som jag vill basera mina aktieköp utefter, stämmer inte längre.
Värdet på aktier för tillfället sätts av "high frequency trading", spekulationer med hävstänger, "momentum" och "stop-puts". Samt att allt hänger på vad amerikanska centralbanken gör, inte om SKF eller ICA gör bra affärer eller inte.

Jag vågar helt enkelt inte längre äga så mycket aktier. Kanske eventuellt titta ifall jag hittar en olje-aktie som kan ta sig igenom det kraschade oljepriset... men som sagt. Aktierna är så sjukt jäkla högt värderade nu att jag inte tror det är värt det.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Ja visst är det förhppningsbolag... och många som arbetar med att hitta lösningen.
Chansen / risken att pricka rätt så klart väldigt liten, men gör man det så får man betalt med råge.

Tror att det kommer flera olika lösningar, cls värmer ihjäl tumören och triggar immunsystemet, wnt har en "tablett" som dödar tror jag... är dåligt insatt i wnt ska erkännas. Råder ingen att köpa nåt av bolagen utan att läsa på ordentligt ☺

Swetrot skrev:
Jag har i många år varit väldigt inriktad på handel och gärna med teknik, eftersom det är sektorer jag kan. Jag ser egentligen ingen anledning att inte tro att de bolagen skall fortsätta leverera. Axfood, ICA. Clas Ohlson, Malmbergs, Lagercrantz, Distit, H&M, Intrum, Mekonomen.

Jag är lite sugen på stabila teknikkonsulter som jag tror kommer att ha mer framtid än t.ex. basindustri, i vart fall i Sverige. Vi får se var värderingarna hamnar, och vilka som överlever.
vilka teknikkonsulter tror du kommer lyckas bra de närmsta 5-10 åren, denna bransch har jag ingen som helst aning om, utan vore kul med lite info :)

Ja handlar oxo en del med aktier, 75 % av portföljen är stora stabila företag med utdelning, Telia, Atlas mm, 25 % på förhoppningsbolag, nu kikar ja på optifreeze och real heart

Jag handlar också en del med stabila bolag med bra direktavkastning. T ex Atlas Copco, Swedbank, SCA, HM och liknande. Har även Tele2 som har bra utdelningshistorik, men kursutvecklingen är dyster.
Min tanke är att bara köpa. I princip aldrig sälja. Jag köper bolag som jag vet vad de gör :)

• Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
C
thestrut skrev:
likväl utdelning varje månad vilket betyder att företaget faktiskt tjänar pengar, som Warren buffett sagt (tror jag) "dividends dont lie"
Det är tydligen Geraldine Weiss som ligger bakom det uttrycket. Warren Buffet har faktiskt en rätt negativ inställning till utdelning.

-RB- skrev:
Jag handlar också en del med stabila bolag med bra direktavkastning. T ex Atlas Copco, Swedbank, SCA, HM och liknande. Har även Tele2 som har bra utdelningshistorik, men kursutvecklingen är dyster.
Min tanke är att bara köpa. I princip aldrig sälja. Jag köper bolag som jag vet vad de gör :)
låter väldigt likt mig, även utdelningen återinvesteras :)

• Gilla
G-83
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det är tydligen Geraldine Weiss som ligger bakom det uttrycket. Warren Buffet har faktiskt en rätt negativ inställning till utdelning.
det är möjligt..

berkshire hathaway, buffetts bolag har delat ut pengar en gång, buffett själv påstod att han var på toaletten när styrelsen beslutade om utdelning :)

någon som har tips om filmer/filmklipp som handlar om aktier etc, och då främst utdelningsinesteringar?

R
thestrut skrev:
det är möjligt..

berkshire hathaway, buffetts bolag har delat ut pengar en gång, buffett själv påstod att han var på toaletten när styrelsen beslutade om utdelning :)

någon som har tips om filmer/filmklipp som handlar om aktier etc, och då främst utdelningsinesteringar?
Filmer eller filmklipp vet jag inga på rak arm men det finns många bra poddar om aktier/börsen/sparande, finns t ex en lista på http://frokenbors.se/uncategorized/aktiepoddar/

Framförallt Sparpodden kan jag varmt rekommendera om du är relativt färskt på området. Underhållande och lärorik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.