Med risk för att bli anklagad för att vara sektanhängare så tycker jag Jan Bolmeson ( https://rikatillsammans.se ) har en del vettiga åsikter, iallafall när det gäller börsen och pengar, så pass att jag kör hans principer på våra besparingar + barnens, för jag insett att jag inte är någon börshaj
. Jag vet inget om hans engagemang i balansekonomi så det får ni skaffa er en egen uppfattning om, men det som är gratis (hans blogg) är ganska klokt kan jag tycka.
Redigerat:
Medlem
· Västmanlands län
· 259 inlägg
Även jag är ganska negativt inställd till börsen just nu. Men jag har helt enkelt inget tålamod, och det gör nästan ont att se pengar ligga på ett konto utan att växa. Då har jag de hellre i utdelande företag och köper lite mer varje lön. Går det ned så går det ned, jag behöver inte pengarna de kommande 30 åren ändå och under tiden lär det bli ett flertal nedgångar och uppgångar jag inte kommer lyckas pricka in.
Redigerat:
känner igen namnet Jan Bolmesson, har inte han någon tjänst som han tar betalt för? vill minnas att jag kollade upp det och kom fram till att man absolut inte ska använda sig av den, så ett varningens finger för detta!lt1cobra skrev:Med risk för att bli anklagad för att vara sektanhängare så tycker jag Jan Bolmeson ( [länk] ) har en del vettiga åsikter, iallafall när det gäller börsen och pengar, så pass att jag kör hans principer på våra besparingar + barnens, för jag insett att jag inte är någon börshaj. Jag vet inget om hans engagemang i balansekonomi så det får ni skaffa er en egen uppfattning om, men det som är gratis (hans blogg) är ganska klokt kan jag tycka.
kan tyvärr inte svara för varför i dagsläget, men har han någon betaltjänst så passupp
Ihar inte sett någon tjänst på hans blogg. Kolla upp vad du tyckte var dåligt, det är mindre bra att generalisera när man gör rekommendationerthestrut skrev:känner igen namnet Jan Bolmesson, har inte han någon tjänst som han tar betalt för? vill minnas att jag kollade upp det och kom fram till att man absolut inte ska använda sig av den, så ett varningens finger för detta!
kan tyvärr inte svara för varför i dagsläget, men har han någon betaltjänst så passupp
missat att svara 
bolmesson har något projekt "better globe" där man kan investera pengar, var nog detta jag tänkte på när jag varnade!
annars verkar det vara en sund inställning han har till sparande.
hur tycker ni det gått senaste halvåret?
man har ju bara hört att det gått så dåligt... men min portfölj har ökat i värde.
bolmesson har något projekt "better globe" där man kan investera pengar, var nog detta jag tänkte på när jag varnade!
annars verkar det vara en sund inställning han har till sparande.
hur tycker ni det gått senaste halvåret?
man har ju bara hört att det gått så dåligt... men min portfölj har ökat i värde.
i år har jag + 2%
och på 1 år har jag + 10%
har köpt småposter i några mindre bolag... typ lucara, nibe, byggmax osv..
kanske inte små bolag men mindre än HM å SCA iaf.
tips på prisvärda bolag i dagsläget?
och på 1 år har jag + 10%
har köpt småposter i några mindre bolag... typ lucara, nibe, byggmax osv..
kanske inte små bolag men mindre än HM å SCA iaf.
tips på prisvärda bolag i dagsläget?
Jag är ingen börshaj
har lyckats pricka botten på Tele2 och Ratos, men thats it... Missade botten på Fortum, köpte för tidigt men jag hoppas de går upp på något års sikt + ger utdelning. Ända gångerna jag köper aktier istället för fonder är när jag tror det är en bra affär. Qliro tycker jag ser intressant ut, kan bli nästa post. Annars funderar jag på att köpa aktier i andra ekonomier, Tyskland/England för att sprida risken lite.
Har ärvt en ganska anständig portfölj, mycket bank och stabila gamla företag som skf, volvo och swedich match.De flesta av dessa ger bra utdelning och är därför inte intressant hur de rör sig men utdelningen kommer att ge ett välkommet och ganska stort kassatillskott. Dessutom har jag en kapitalförsäkring med ca 1,5 % skatt på vinsten där jag daytraydar friskt med poster mellan 10"-50", de stora beloppen endast på säkra aktier som dippat de små på lite mer osäkra.
hur har du 1,5% skatt på vinsten i KF?
du menar 1,5% skatt på värdet?
hur går daytradandet? hur mycket förtjänst i förhållande till omsättning?
du menar 1,5% skatt på värdet?
hur går daytradandet? hur mycket förtjänst i förhållande till omsättning?
sålde idag en del av mitt innehav i fortnox, gillar inte vismas fientliga bud..
köpte istället lite mer skf då de gått knackigt senaste tiden samt har bra direktavkastning
köpte istället lite mer skf då de gått knackigt senaste tiden samt har bra direktavkastning