32 280 läst ·
119 svar
32k läst
119 svar
Äkta hussvamp??
Allt organiskt material en meter från sista synliga svamp/rötskada ska avlägsnas. Gäller även mineralull inte glasull .Så den murade väggen på bilden behöver nog rivas den med.
Sen skulle jag ha behandlat stora ytor runt om och allt nytt material med protox svampfri som fungerar i både förebyggande och aktivt syfte
Sen skulle jag ha behandlat stora ytor runt om och allt nytt material med protox svampfri som fungerar i både förebyggande och aktivt syfte
Ni som säger hur man ska göra. Har ni några belägg för det?
Jag har jobbat en hel del med äkta hussvampssaneringar, i samråd med flera skadeutredningsföretag. Det är så man går tillväga riv angripet material/behandla nytt.
Däremot finns aldrig några garantier att man blir av med hela problemet då äkta hussvamp kan ligga i dvala i väldigt många år och vänta på gynnsamma förhållanden för att återstarta
Däremot finns aldrig några garantier att man blir av med hela problemet då äkta hussvamp kan ligga i dvala i väldigt många år och vänta på gynnsamma förhållanden för att återstarta
Har man gynnsamma förhållanden får man hussvamp oavsett. Sporer finns i luften överalt. Det viktiga är att se till att förhållandena inte är gynnsamma, inte att få bort och bränna varje spor. Det kommer du ändå inte att lyckas med.D DennisMuraren skrev:Jag har jobbat en hel del med äkta hussvampssaneringar, i samråd med flera skadeutredningsföretag. Det är så man går tillväga riv angripet material/behandla nytt.
Dessutom finns det sannolikt en hel massa små angrepp i mindre optimala förhållanden som felidentifieras.
Gynnsamma förhållanden innefattar vattentillgång, så det är en bra start att försöka lokalisera var fukten kommer ifrån.D Daniel 109 skrev:Har man gynnsamma förhållanden får man hussvamp oavsett. Sporer finns i luften överalt. Det viktiga är att se till att förhållandena inte är gynnsamma, inte att få bort och bränna varje spor. Det kommer du ändå inte att lyckas med.
Dessutom finns det sannolikt en hel massa små angrepp i mindre optimala förhållanden som felidentifieras.
Sporer finns inte i luften överallt då äkta hussvamp bara växer inomhus och inte finns i naturen förutom på någon enstaka plats i världen . Men äkta hussvamp ligger latent i alla byggnader och framför allt äldre då man ofta byggde träbjälklag med virke som kom fraktade med skepp från andra delar av världen
Jag skulle säga att man förr i tiden i princip alltid byggde hus med material från närområdet. Vilka äldre hus har bjälklag som är gjort av importerat virke från andra delar av världen (inte närmsta grannländerna)?D DennisMuraren skrev:
Du har uppenbarligen inte tittat på länken i inlägg 13. Där är det en expert på området som reder ut problematiken.D DennisMuraren skrev:Gynnsamma förhållanden innefattar vattentillgång, så det är en bra start att försöka lokalisera var fukten kommer ifrån.
Sporer finns inte i luften överallt då äkta hussvamp bara växer inomhus och inte finns i naturen förutom på någon enstaka plats i världen . Men äkta hussvamp ligger latent i alla byggnader och framför allt äldre då man ofta byggde träbjälklag med virke som kom fraktade med skepp från andra delar av världen
Att arbeta med äkta hussvamp är ett långsamt och stort arbete . Ett första skede är en utredning för att lokalisera hur långt angreppet sträcker sig och för att hitta källan ”fruktkroppen” och även hitta varifrån fukten kommer in . Detta arbete kräver oftast ganska omfattande rivningsarbeten
I utredning ingår även provtagningar för att fastställa vilken art röksvampen har om det rör sig om äkta hussvamp eller om det kan vara någon nära släkting, källarsvamp eller timmerticka som kan vara förvillande lika.
Artbestämmande är viktigt då äkta hussvamp har särskilda miljökravshanteringar
När du gjort en utredning du är nöjd med och känner dig trygg med att angreppet är avgränsat så river du bort allt material och ersätter med nytt , och man ska alltid ta en extra meter av friskt material för säkerhet
I utredning ingår även provtagningar för att fastställa vilken art röksvampen har om det rör sig om äkta hussvamp eller om det kan vara någon nära släkting, källarsvamp eller timmerticka som kan vara förvillande lika.
Artbestämmande är viktigt då äkta hussvamp har särskilda miljökravshanteringar
När du gjort en utredning du är nöjd med och känner dig trygg med att angreppet är avgränsat så river du bort allt material och ersätter med nytt , och man ska alltid ta en extra meter av friskt material för säkerhet
Vad menar du med ” särskilda miljökravshanteringar”?
Särskild miljökravshantering är att du inte kan slänga angripet material var du vill. Det ska grävas ner eller brännas
Och jo jag har löst den artikeln från länken i inlägg 13 .
Men lägger inte så mycket vikt vid att Norge inte tar det på samma allvar eller att vissa kanske tycker det inte är så farligt.
Men jag har sett vilka skador det har på konstruktioner i stora byggnaders bjälklag och tak så då ändrar man uppfattning
Men lägger inte så mycket vikt vid att Norge inte tar det på samma allvar eller att vissa kanske tycker det inte är så farligt.
Men jag har sett vilka skador det har på konstruktioner i stora byggnaders bjälklag och tak så då ändrar man uppfattning
Det är ingen som nekar till att den kan ställa till stora skador. Att Norge hanterar den annorlunda bevisar som sagt inget. Men det faktum att de inte har större problem med den bevisar att Sveriges metoder inte är motiverade. Artikeln var dessutom skriven av en svampexpert. Inte någon tyckare som baserar informationen på traditioner. Eller baserar spridningsrisken på konsekvenserna.
Om det nu bara är en fristående bod och alternativet är rivning av stora delar av boden (enligt @DennisMuraren ) Hade jag bara tagit bort alla invändiga panel från väggen och haft det öppet under en längre tid, kanske lite underhållsvärme och en avfuktare, luftrenare med kolfilter?
Man får säkert fundera över om det är lämpligt att förvara virke eller möbler där som man sedan använder i huset, men man slipper i alla fall omfattande rivningar.
Man får säkert fundera över om det är lämpligt att förvara virke eller möbler där som man sedan använder i huset, men man slipper i alla fall omfattande rivningar.