D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som nekar till att den kan ställa till stora skador. Att Norge hanterar den annorlunda bevisar som sagt inget. Men det faktum att de inte har större problem med den bevisar att Sveriges metoder inte är motiverade. Artikeln var dessutom skriven av en svampexpert. Inte någon tyckare som baserar informationen på traditioner. Eller baserar spridningsrisken på konsekvenserna.
Du verkar konsekvent blanda ihop vanlig rötsvamp med äkta hussvamp.
Hade du ngn egen erfarenhet eller kunskap i ämnet eller varför tycker du bestämt att TS inte skall sanera?
 
Jag har inte sagt att TS inte ska sanera. Men många skribenter tycks överdriva. Ingen tycks kunna motivera varför det behövs.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sagt att TS inte ska sanera. Men många skribenter tycks överdriva. Ingen tycks kunna motivera varför det behövs.
ingen här i tråden har föreslagit att hela byggnaden skall rivas, som exemplet i artikeln #13, utan de flesta håller med denna. Dvs att det normalt går att sanera de delar som angripits. I vissa fall, som ett av mina, angreps bärande konstruktionen, behövde hela utbyggnaden åka. Så vad är det du oponerar mot? Att TS sanerar, tycker du han skall spraya lite konsument Borscol på hussvamp en och sedan glömma det hela?
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som nekar till att den kan ställa till stora skador. Att Norge hanterar den annorlunda bevisar som sagt inget. Men det faktum att de inte har större problem med den bevisar att Sveriges metoder inte är motiverade. Artikeln var dessutom skriven av en svampexpert. Inte någon tyckare som baserar informationen på traditioner. Eller baserar spridningsrisken på konsekvenserna.
Svampexpert eller inte , vilka metoder tycker du man ska använda ? Bara bygga över angreppet och sen tro att allt är bra.
Då hussvamp har väldigt lätt för att återstarta så är det nog inte en bra idé .
 
  • Gilla
Emelie Abraham Keinström
  • Laddar…
Saknar den rätt förutsättningar så växer den inte alls. De ska definitivt bort. Sedan är det lämpligt att ta bort allt angripet virke. Men att ta bort allt inom 1,5m tycker jag är överdrivet. Även snacket om att det måste brännas.
 
D Daniel 109 skrev:
Saknar den rätt förutsättningar så växer den inte alls. De ska definitivt bort. Sedan är det lämpligt att ta bort allt angripet virke. Men att ta bort allt inom 1,5m tycker jag är överdrivet. Även snacket om att det måste brännas.
Självklart krävs rätt förutsättningar, vatten, ingen här har påstått ngt annat. Då det är brännandet du oponerar dig emot. Tja, jag antar att när den rivs så hamnar detta i en hög på tomten. Du kan då välja att tända på skiten eller packa in det i din bil och köra det på tippen där det sedan bränns.
Spelar roll...
 
C
D DennisMuraren skrev:
Sporer finns inte i luften överallt då äkta hussvamp bara växer inomhus och inte finns i naturen förutom på någon enstaka plats i världen . Men äkta hussvamp ligger latent i alla byggnader och framför allt äldre då man ofta byggde träbjälklag med virke som kom fraktade med skepp från andra delar av världen
Finns det något belägg för detta eller är det alternativa fakta?

Det låter ju vid en första anblick övertygande, men inte f-n importerade man virke till husbygge förr i tiden? Vad skulle poängen vara med det när hela skogen är full med virke? Och hur stor är sannolikheten att virket är hugget på just den enstaka plats i världen där äkta hussvamp förekommer i naturen? Och vad spelar det för roll om alla byggnader ändå är infekterade med latenta sporer?
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Saknar den rätt förutsättningar så växer den inte alls. De ska definitivt bort. Sedan är det lämpligt att ta bort allt angripet virke. Men att ta bort allt inom 1,5m tycker jag är överdrivet. Även snacket om att det måste brännas.
Okej, förhindra påskjutande fukt och ta bort det angripna virket. Vad mer ska TS göra med sin skada? Svaret får gärna innehålla en motivering.
 
D DennisMuraren skrev:
Allt organiskt material en meter från sista synliga svamp/rötskada ska avlägsnas. Gäller även mineralull inte glasull .Så den murade väggen på bilden behöver nog rivas den med.
Sen skulle jag ha behandlat stora ytor runt om och allt nytt material med protox svampfri som fungerar i både förebyggande och aktivt syfte
Hej dennis. Hur tänker du när du säger att den murade väggen behöver tas ner? Är den också organiskt material?
 
Nu har det gått över en vecka sedan jag tog bort synlig svamp och organiskt material. Men lukten finns fortfarande kvar. Kanske inte exakt lika stark men väldigt stark ändå, i mitt tycke. Hur får jag bäst bort den fräna lukten. Usch!

Till de som menar att byggnaden ska rivas och brännas.. Jag kommer iallafall i just detta fallet INTE att göra så :)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Nu har det gått över en vecka sedan jag tog bort synlig svamp och organiskt material. Men lukten finns fortfarande kvar. Kanske inte exakt lika stark men väldigt stark ändå, i mitt tycke. Hur får jag bäst bort den fräna lukten. Usch!

Till de som menar att byggnaden ska rivas och brännas.. Jag kommer iallafall i just detta fallet INTE att göra så :)
Genom att behandla allt trä med balsamterpentin o linolja och måla allt synligt trä så kan du hålla rent!
Obs tänk på brandfaran!
Sedan gäller det att hålla torrt !
När huset torkar så kommer lukten först öka och då är det bra med någon form av luftrenare med aktivt kol eftersom sporer åker runt och lukten behöver vädras ur!
Efter ett tag kommer lukten att försvinna om svampangripet material samt angripet men inte synligt är bortrivet!!
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Är terpentin och linolja ett behandlingsmedel?

Terpentin är ett destillat från tall, hussvamp angriper just barrträ, linolja brukar normalt sätt inte betraktas som bekämpningsmedel.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Håller med Daniel 109 ovan.
Mikroorganismer som bakterier eller svamp kan leva gott av t ex diesel eller linolja (som inte har tillsatser).
Så man ska inte vara säker på att svampen upplever alla kolväten som gifter i sin värld.
 
Hur får jag bäst bort svamplukten tror ni? Har ni ngr förslag. Är villig att testa det mesta. För de luktar inte trevligt där inne kan jag ju säga:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.