Jag tycker byggahus.se behöver en klistrad tråd i verktygsforumet med alla möjliga tips om säker användning av maskiner samt varningar för vanliga fel.
Skulle någon som känner att h*n har lite bra att bidra med som en början av tråden kunna fixa en trådstart?
Sen får tips och länkar ramla in eftersom ...
Skulle någon som känner att h*n har lite bra att bidra med som en början av tråden kunna fixa en trådstart?
Sen får tips och länkar ramla in eftersom ...
Jag kikade på SawStop när jag köpte bordssåg förra året. Hade helt klart varit beredd att lägga en rejäl slant på deras såg. Dels för säkerheten, men även för typen av såg. I USA verkar det vara vanligt med "contractor saw" dvs en portabel bordssåg men med bord i gjutjärn. De vi har här i Europa (typ GTS10 mfl) kallas portable saw i USA. Misstänker att många liksom jag har en "portable" relativt permanent i garaget och egentligen inte skulle ha haft något emot en tyngre såg med samma mått.
Jag valde bort SawStop pga mecket att få hem den fr USA + att det hade landat på 25-30' om jag minns rätt. Upp till 15' har jag nog tyckt att det var värt. Behandlar min nuvarande vanliga såg med stor respekt.
Jag valde bort SawStop pga mecket att få hem den fr USA + att det hade landat på 25-30' om jag minns rätt. Upp till 15' har jag nog tyckt att det var värt. Behandlar min nuvarande vanliga såg med stor respekt.
Det är tyvärr rätt skralt med det (se Ellagårds inlägg ovan). Det finns en del mindre kinamaskiner med gjutjärnsbord som ibland framställs som prisvärda. Liknande sågar av lite högre kvalitet verkar inte speciellt vanliga ;(
Stilig såg! Liknande begagnatfynd finns ju att hitta. Har själv en rätt nätt liten italienare med 250mm-klinga och vertikalfräs. Tyvärr finns det inte så mycket nytt i den här klassen. Skulle vara Hammers maskiner utan justerbord.
Kika på denna:
http://m.homedepot.com/p/RIDGID-13-Amp-10-in-Professional-Table-Saw-R4512/202500206
Jag har ingen aning om kvalitet eller precision, men sådan hade ju varit kul att ha i garaget - speciellt till det priset. Finns flera liknande i USA.
http://m.homedepot.com/p/RIDGID-13-Amp-10-in-Professional-Table-Saw-R4512/202500206
Jag har ingen aning om kvalitet eller precision, men sådan hade ju varit kul att ha i garaget - speciellt till det priset. Finns flera liknande i USA.
Det krävs en faslig kraft för att få ned klingan tillräckligt snabbt.V1K1NG skrev:
I detta fallet så använder man all kraft som redan finns i den roterande klingan, att den dessutom stannar av det gör ju att skaderisken blir något mindre.
Klicka här för att svara