Inget skulle få mig att prova.....
Ja nu har den tekniken några år på nacken. Men den tål verkligen att upprepas.
En annan teknik som jag personligen tror mer på är tekniken inbyggd i suvaskyddet http://www.whirlwindtool.com/
Då det sparar klingan och sågupphängningen. Vist sätter man fingret i klingan så hjälper ju inte den.
Pär
En annan teknik som jag personligen tror mer på är tekniken inbyggd i suvaskyddet http://www.whirlwindtool.com/
Då det sparar klingan och sågupphängningen. Vist sätter man fingret i klingan så hjälper ju inte den.
Pär
Den stora frågan är: Vilka sågar har detta monterat och går det att eftermontera?
Jag behöver köpa en bordssåg framåt vårkanten och med tanke på hur brutalt klantig jag är så är detta nästan ett krav för att jag ska ha alla fingrar kvar innan den första veckan är över.
Jag behöver köpa en bordssåg framåt vårkanten och med tanke på hur brutalt klantig jag är så är detta nästan ett krav för att jag ska ha alla fingrar kvar innan den första veckan är över.
SawStop grejen har SawStop patent på och finns bara i deras sågar. Har inte sett någon sälja dem i Sverige (ens i Europa). Men det går säkert att beställa från USA (men räkna med mycket i frakt..) (Är dock väldigt dyra i USA även med USA-mått..)
Nu vet du kanske detta redan, men ...Janus82 skrev:
I början löper du otroligt liten risk att skada dig, din respekt för maskinen är större än ditt slarv. **
Farligaste perioden kommer när du börjar tycka att du är haj på maskinen och arbetet börjar löpa alltmer på rutin.
Det är då du (jag, vi, alla !!!) ska skärpa oss som mest, för att undvika olyckor.
Förövrigt har medlemmen "snickarboden" skrivit mycket bra och tänkvärt om säkerhet vid arbete med trämaskiner.
Jag minns inte om det finns något samlat i en enda tråd, eller om alla goda råd och förmaningar är utspridda i olika trådar.
edit:
** förutom vissa grövre rena handhavandefel då, som man kan göra för att man helt enkelt inte vet bättre. Men dessa fel kan även en van användare göra, man slutar först när det händer något eller någon kommer och påpekar hur farligt det är.
Redigerat:
Det skyddet tror inte jag speciellt mycket på. Alldeles för hindrande för att en stressad hantverkare skulle välja att arbeta med det.pär h skrev:
Jodå, såhär ett drygt år senare är det ok. Tummen är ju kvar!pär h skrev:
Men jag kapade senor, nerver och blodkärl så känsel har jag knappt någon, tummen är ganska stel och klumpig i rörelserna och den är extremt köldkänslig.
Allt detta plus 3 månader då jag inte fick använda tummen alls bara av att en tand tog en tugga då jag flyttade handen från bakom klingan till framför för att ta nytt tag i arbetsstycket...
Men som sagt, tummen är kvar, kunde slutat mycket värre. Använder sågen fortfarande men har respekt och tänker lite mer på hur jag arbetar.