7 628 läst ·
52 svar
8k läst
52 svar
Åker arrende vad gäller?
Troligen har inte bonden haft koll på att det här bytt ägare.Husköpare 8 skrev:
Oj vad "uppjagad" tråden blev. Jag ser mig som en lugn och sympatisk person. Jag har inga avsikter att dra igång någon konflikt alls av detta. Speciellt inte som nyinflyttad på min lilla drömgård.
Jag frågar här för att jag blev osäker på hur man tacklar en sådan här situation,bara
.Är ovan vid denna sits,eftersom jag aldrig ägt en liten gård förut,med tillhörande mark. Om jag lät "stridslysten" på något sätt ber jag om ursäkt för det.![]()
Gå och prata med bonden i fråga och säg att han får gärna fortsätta slå marken. Du kommer säkert få en kopp kaffe å lite bullar som tack och för att du va trevlig som kom å pratade lite.
I såna byar brukar saker rulla på av "hävd". Ett muntligt avtal ses som ett "evigt" avtal oavsett ägarbyten.
Jag hade också gått och hälsat på och tackat för hjälpen med att slå marken, och sett till att komma överens om ett nytt avtal som passar mig, om det nu fanns något särskilt att ändra på.
Det kan ju vara lämpligt att tänka på om det gäller att bonden får slå gräs (dvs kan strunta i det vid god tillgång) eller om han ska slå gräs.
Jag hade också gått och hälsat på och tackat för hjälpen med att slå marken, och sett till att komma överens om ett nytt avtal som passar mig, om det nu fanns något särskilt att ändra på.
Det kan ju vara lämpligt att tänka på om det gäller att bonden får slå gräs (dvs kan strunta i det vid god tillgång) eller om han ska slå gräs.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det här påminner lite om min fru som kan stå i köksfönstret och knyta näven i fickan... det är väl bara att stanna bara traktorn och om man är jävligt mån så kan man ro med sig en byxvarm zingo att dela med sig av när man språkar lite.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Hej, jag såg att ni var ute och slog min mark. visste inte att det var ni som brukade göra det. ...Lämna öppet för kommentar (ja, vi har alltid gjort... eller visste inte x hade sålt... eller vad det kan bli.)
Jag vill gärna att det fortsätter bli slaget där så bra att ni gör det (om du vill försäkra dig om att det ska bli slaget kommande år)
Ni får jättegärna göra det, har inte några andra planer för marken i dagsläget (om du vill erbjuda dem möjligheten, men inte bryr dig om det blir så eller inte)
Jag vill gärna att det fortsätter bli slaget där så bra att ni gör det (om du vill försäkra dig om att det ska bli slaget kommande år)
Ni får jättegärna göra det, har inte några andra planer för marken i dagsläget (om du vill erbjuda dem möjligheten, men inte bryr dig om det blir så eller inte)
Det är just detta jag är lite rädd för. Att ett muntligt avtal gäller i evighet oavsett ägarbyten...så då spelar det liksom ingen roll om jag går fram och säger att marken har bytt ägare....K kindvall skrev:I såna byar brukar saker rulla på av "hävd". Ett muntligt avtal ses som ett "evigt" avtal oavsett ägarbyten.
Jag hade också gått och hälsat på och tackat för hjälpen med att slå marken, och sett till att komma överens om ett nytt avtal som passar mig, om det nu fanns något särskilt att ändra på.
Det kan ju vara lämpligt att tänka på om det gäller att bonden får slå gräs (dvs kan strunta i det vid god tillgång) eller om han ska slå gräs.
Vad bra detta lät.....kan inte du komma hit och säga just så när dom kommer med traktorn igen,för att ta hand om allt hö?R Räknenisse skrev:Hej, jag såg att ni var ute och slog min mark. visste inte att det var ni som brukade göra det. ...Lämna öppet för kommentar (ja, vi har alltid gjort... eller visste inte x hade sålt... eller vad det kan bli.)
Jag vill gärna att det fortsätter bli slaget där så bra att ni gör det (om du vill försäkra dig om att det ska bli slaget kommande år)
Ni får jättegärna göra det, har inte några andra planer för marken i dagsläget (om du vill erbjuda dem möjligheten, men inte bryr dig om det blir så eller inte)
Så är det inte, och största problemet med ett muntligt avtal är att det ofta inte kan bevisas, och då inte gäller längre så fort en av parterna motsätter sig.Husköpare 8 skrev:
Arrende (inom jordbruket) går alltid att säga upp men kan behövas fortlöpa under växtsäsongen så att arrendatorn kan skörda
Husköpare 8 skrev:
Alltså, det kanske bara är jag som har lite svårt att lista ut vad din inställning egentligen är...Husköpare 8 skrev:
För det mesta anser jag att rätt ska vara rätt, och att en orätt ska ställas till rätta. I det här fallet är jag dock mer benägen till "fria hellre än fälla". Jag skulle fullständigt släppa tanken på huruvida bonden känner till ägarbytet eller ej, om han medvetet "snott" gräset eller fortfarande anser sig ha rätt enligt ett gammalt muntligt avtal.
Så här skulle jag gjort:
Du verkar ha möjlighet att kontakta säljaren, så kontakta denne igen och försök få reda på hur det muntliga avtalet ser ut. Får bonden slå gräset, eller ska han? Sen går du och hälsar på din bondegranne och presenterar dig och förklarar att du förstår att det fanns ett muntligt avtal med den tidigare ägaren och att du gärna låter det fortsätta på samma sätt, med det förbehållet att om du någon gång skulle få för dig att vilja göra något annat med marken så hojtar du till i god tid så att bonden vet om det och kan justera eventuella slåtterplaner eller tillgång till annat gräs. Så, klart!
Svårare än så behöver det inte vara. Visst finns det en risk att bonden får för sig att hans muntliga avtal gäller i all evighet och en stund till, oavsett hur många ägarbyten det är, men den striden får du ta OM den uppkommer.
Om det är så att bonden faktiskt är en källa till allsköns hjälp så har du ALLT att förlora och INGENTING att vinna på att komma som nyinflyttad och hårdnackat hävda din rätt. Ja, hävda din rätt, men gör det på rätt sätt....
My two ören...
Lycka till!
Det kan hända att det finns bidrag för dig och/eller bonden att hämta om man gör upp det hela formellt. Rimligt att bonden får pengarna isåfall om han sköter marken, men det finns ju även bidrag för mark i träda. Kan hända är det redan så, och då behöver ju eventuella avtal justeras så att inte gamla ägarens namn står på pappren, vore ju trist om bonden blir återbetalningsskyldig för att det står fel person på någon blankett nånstans.
Usch,detta blev så mycket knepigare än jag kunnat föreställa mig när jag flyttade hit.
I denna torka skulle jag egentligen behöva höet till mina djur,men samtidigt har jag ingen utrustning till att ta hand om höet....Om jag säger till dom att sluta slå på min mark,för jag behöver höet själv,så kan jag sedan ej ta hand om allt hö till mina djur....har ingen utrustning för det. Och om dom slutar slå,så kommer allt växa igen....
Blev en riktigt oväntad och knivig situation,det här.....Om inte denna torka hade slagit till,hade jag låtit det vara,men nu...med en massa djur som behöver höet.....?
Mitt i en skrikande höbrist? Vad f*n gör jag nu?
I denna torka skulle jag egentligen behöva höet till mina djur,men samtidigt har jag ingen utrustning till att ta hand om höet....Om jag säger till dom att sluta slå på min mark,för jag behöver höet själv,så kan jag sedan ej ta hand om allt hö till mina djur....har ingen utrustning för det. Och om dom slutar slå,så kommer allt växa igen....
Blev en riktigt oväntad och knivig situation,det här.....Om inte denna torka hade slagit till,hade jag låtit det vara,men nu...med en massa djur som behöver höet.....?